در پی جلوگیری سازمان سینمایی از اکران نوروزی فیلم سینمایی «لامینور» تازه‌ترین اثر داریوش مهرجویی، این کارگردان سرشناس ایرانی با انتشار ویدیویی، ضمن انتقاد از سانسور گسترده در سینما، از تحصن خود مقابل ساختمان وزارت ارشاد خبر داد.

 مهرجویی با انتشار این ویدیو گفت:

«من معترضم. این پروانه نمایش فیلم من است! این شیر نیست، گوشت که بگویید تاریخش گذشته. شما به من پروانه نمایش دادید؛ چرا زیر قول خودتان می‌زنید.»

لامینور تولید سال ۱۳۹۸ است، فیلمی با بازی علی نصیریان، علی مصفا، بیتا فرهی و… این فیلم همان زمان برای اکران نوروز ۱۳۹۹ از وزارت ارشاد مجوز گرفت، اما با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها این فیلم از اکران بازماند.

لامینور در زمانی که در دست ساخت بود با جدال لفظی تهیه‌کننده و بنیاد سینمایی فارابی خبرساز شده بود. به گفته رضا درمیشیان تهیه‌کننده فیلم، صندوق اعتباری هنر که در دولت قبل مامور حمایت از تولید برخی فیلم‌ها بود، برای پرداخت وام ۴۰۰ میلیون تومانی درخواست «بررسی سوابق» داریوش مهرجویی را کرده بود. سرانجام سازندگان فیلم هم اعلام کردند «لامینور» بدون کمک دولتی و با سرمایه بخش خصوصی ساخته می‌شود.

این فیلم در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر شرکت نکرد و بعد از جشنواره اعلام شد در اکران نوروز ۱۳۹۹ روی پرده می‌رود.

مهرجویی در ادامه پیام ویدیویی خود افزود:

«مردانه رفتار کنید، پشت پرده مثل اشباح حکم صادر می‌کنید. دیگر نمی‌توانم تحمل کنم. می‌آیم و به همراه دستیارانم در وزارت ارشاد تحصن می‌کنم. تا حقم را نگیرم ول نمی‌کنم.»

مهرجویی گفت:

«وزارت ارشاد! وزیر محترم! به حرف من گوش بده. من دیگر نمی‌توانم. می‌خواهم بجنگم. بیایید بزنید من را بکشید. این سینه من. من را بکشید ولی من حق را می‌گیرم.»

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گزارشی از جلسه روز یکشنبه شورای صنفی نمایش منتشر کرده که در آن تصمیم گرفته‌ شده فیلم لامینور «از اکران ویژه عید فطر یا هر موعد دیگر که سازندگان فیلم تمایل داشته باشند، برخوردار شود.»

در این گزارش شورای صنفی نمایش درباره دلایل کنار گذاشته شدن لامینور از اکران نوروزی سکوت کرده است.

پیش از این کانون کارگردانان سینمای ایران و انجمن تهیه‌کننده – کارگردانان در بیانیه مشترکی از داریوش مهرجویی به عنوان «بزرگمرد سینما» یاد کرده و به حذف فیلم جدید او از ترکیب اکران نوروز ۱۴۰۱ اعتراض کردند و خواستار «نمایش بی‌قید و شرط فیلم لامینور» شدند. آنها در این بیانیه نوشتند که اگر فیلم مهرجویی حذف شود، اکران دیگر «شایستگی عنوان صحنه نمایش سینمای ایران را ندارد و تنها می‌تواند عرصه‌ای برای سودجویی محسوب شود.»

فيلم سينمايی سنتوری، يکی از ساخته های بلند سينمايی مهرجويی است که پس از گذشت پنج سال، توقيف از سوی وزير وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت نهم، در سال ۱۳۸۹ پس از اعمال سانسور و “اصلاحات”، بدون اکران عمومی تنها موفق به دريافت پروانه نمايش ويديويی شد.

مهرجویی در سال ۹۱ هم گفته بود: مسئولان وزارت ارشاد با کارشکنی‌های مختلف ترجیح می‌دهند هیچ فیلمی در ایران ساخته نشود.