روز ۸ مارس، مصادف با روز جهانی زنان، زمانه یک گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی با نرگس محمدی و آتنا دائمی، فعالان مدنی، با عنوان «عوامل و ریشه‌های زندانی شدن زنان: نقش قانون، حکومت و جامعه چیست؟» برگزار کرد.

در این نشست زنده اینستاگرامی، این فعالان مدنی با ذکر جزییات درباره نمونه‌های مختلفی از تاثیر این عوامل بر زندانی شدن زنان صحبت کردند: نمونه‌هایی از زنانی که تحث تاثیر سن رسمی ازدواج در ایران دچار‌آسیب‌های کودک همسری شده‌اند و به تبع آن به دلیل نقایص قانونی در زمینه حق طلاق و حضانت و … دست به قتل یا سایر جرایم زده‌اند. همچنین درباره تاثیر عوامل فرهنگی در مواجهه با زنان زندانی و بحث طرد و عدم حمایت عاطفی و روانی و همچنین دست زدن به زن کشی و و قتل ناموسی صحبت کردند. همچنین در بخشی از این گفت‌وگو درباره اشکال شکنجه زنان در زندان‌های ایران صحبت شد.

نرگس محمدی با اشاره به تجربه حضور خود در سال‌های مختلف در زندان گفت: «همسر کشی در ایران در اقشار آسیب پذیرتر رو به افزایش گذاشته که ناشی از فشار جامعه و عدم امکان طلاق، ناشی از سلطه‌گری مردان است و وقتی راه نجات و مفری پیدا نمی‌کنند راهکاری اقدام می‌کنند که عواقب آن از ظلم زندگی بیشتر است و آنها را در معرض اعدام قرار می‌دهد.» او زندان را لامکانی برای انهدام زنان توصیف کرد.

آتنا دائمی هم در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «تعداد زنانی که به دلیل جرایم مربوط به شوهرکشی یا مواد مخدر و سایر جرایم زندانی هستند بسیار زیاد است و اظلاع رسانی درباره تک تک آنها هم ممکن نیست، هم درباره زنانی که مرتکب زن کشی شده‌اند، خانواده‌های مقتول را جری می‌کند که حکم قصاص را اجرا کنند. به همین دلیل ما در زمینه اطلاع رسانی درباره وضعیت این زنان قانون و حکومت را مورد نقد قرار می‌دهیم که زمینه‌ساز کودک همسری است و زنان را در معرض جرم قرار می‌دهد.»

این گفت وگو زنده اینستاگرامی را می‌توانید در لینک زیر مشاهده کنید: