محمد مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در برنامه «زنده باد زندگی»، در ضرورت بازگشایی مدارس در شرایط کنونی که هنوز کشور با موج ششم همه‌گیری کرونا با سویه اومیکرون درگیر است گفت:

«در مباحث اجتماعی و فرهنگی ضرورت دارد دانش‌آموزان در مدرسه حضور پیدا کنند. به‌عنوان مثال رشته‌های مختلفی در هنرستان‌ها داریم که آموزش از طریق آموزش مجازی میسر نیست همچنین برخی دروس در دوره نظری و مباحث دوره ابتدایی از طریق آموزش حضوری اثربخشی بیشتری برای دانش‌آموزان دارند.»

معاون وزارت آموزش و پرورش در ادامه یادآوری کرد که «دغدغه و نگرانی والدین برای جلوگیری از حضور دانش‌آموزان در مدرسه»، مسأله شیوع بیماری کووید-۱۹ است.

 بنا بر اعلام وزارت بهداشت، طی شبانه‌روز منتهی به دوشنبه ۲۳ اسفند ۳۳۳۹ بیمار جدید کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و ۱۱۸ بیمار نیز جان خود را از دست دادند.  در حال حاضر ۹۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفته‌‌هایش در برنامه «زنده باد زندگی» ادعا کرد که بر اساس نظرسنجی وزارت آموزش و پرورش «بخش عمده‌ای از خانواده‌ها به آموزش حضوری» اقبال داشتند. کاظمی گفت:

«بعد از تعطیلات عید، ادامه سال تحصیلی را داریم و امیدواریم بتوانیم آموزش حضوری را فراهم کنیم آن هم در شرایطی که آموزش غیرحضوری باعث لطمه به روند آموزش به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار شده است. امیدوارم بتوانیم بستر مناسبی برای یادگیری فراهم کنیم و فرصتی ایجاد شود تا برای سال تحصیلی آینده این موضوع محقق شود.»

خطر بروز موج هفتم پس‌از نوروز

در همان حال سید احمد طباطبایی، دبیر بورد ریه اطفال کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:

«نسبت به روزهای گذشته شدت و میزان بیماری با امیکرون کاهش یافته است، اما مشکل موجود عدم رعایت پروتکل‌ها است که کار دست خانواده‌ها و جامعه می‌دهد. به‌نظر نمی‌رسد ما هنوز در مرحله‌ای باشیم که بگوییم کاملا خیال‌مان راحت است. از نظر پیک در حال طی روند کاهشی هستیم اما ابتلاها همچنان وجود دارد.»

طباطبایی در ادامه مصاحبه با ایسنا یادآوری کرد:

«شاید روند بیماری طی روزهای آتی همچنان کاهشی باشد، اما در نظر داشته باشیم که طی نوروز گذشته که آزادی بیشتری از نظر رفت و آمدها داشتیم، شاهد بروز پیک چهارم و پنجم کرونا پس از تعطیلات بودیم. متاسفانه مردم هم خسته شده‌اند و میزان رفت و آمد و مهمانی‌ها، مسافرت‌ها، دیدو بازدیدها، مراسم عروسی و ختم سر جای خود بازگشته است و به نظر می‌رسد این تغییر رفتارها بعد از تعطیلات نوروز مجددا مشکل‌آفرین باشد.»

دبیر بورد ریه اطفال کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا‌ احتمال داد که پس از تعطیلات نوروزی موج دیگری از بیماری ایران را فرابگیرد. طباطبایی گفت:

«یقینا در ایران هم ممکن است با سویه‌های جدیدی از امیکرون و کرونا مواجه شویم. اکنون سفرها به کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهای همسایه انجام می‌شود و امکان انتقال بیماری وجود دارد.»

به گفته این مقام مسئول به نظر می‌رسد کودکان در رأس هجوم امیکرون هستند و هنوز بیش از بزرگسالان مبتلا می‌شوند. طباطبایی گفت:

«خانواده‌ها اصلا نباید به این دلخوش باشند که بیماری‌‌زایی فعلی ویروس کاملا خفیف است؛ باید موضوع را جدی گرفته و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. اکنون وضعیت تجمعات در مترو، بازارها، میادین تره‌بار و… اصلا رضایت‌بخش نیست.»