صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران شامگاه دوشنبه ۲۳ اسفند در گزارشی ادعا کرد که ماموران اسرائیلی با «پوشش یک شرکت هنگ‌کنگی» و با به کارگیری «روشی جدید» سعی کردند به یکی از کارمندان بخش سانتریفیوژهای نسل شش مجموعه هسته‌ای فردو نزدیک شوند.

بر این اساس، آن‌ها برای این کار نخست یکی از همسایگان این کارمند را جذب کرده و با دادن پول نقد و خریدن لب‌تاپ، توکن و موبایل در مدت کوتاهی نحوه ارتباط‌گیری امن را به این فرد نشان دادند و سپس به کارمند تاسیسات برای جمع‌آوری اطلاعات نزدیک شدند. سپاه پاسداران می‌گوید تمامی دستمزدها به صورت نقدی و ارز دیجیتال رد و بدل شده بود تا ردی از آن باقی نماند.

این گزارش بی‌شباهت به سناریوی سریال «گاندو» یک و دو نیست که در دولت روحانی در مخالفت با برجام ساخته شده و از صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز پخش شده بود.

در گزارش سپاه پاسداران گفته شده که «فرماندهی سپاه هسته‌ای» با همکاری فرماندهی ضدجاسوسی سازمان اطلاعات سپاه توانست «مانع یکی از خرابکاری‌های بزرگ در تاسیسات هسته‌ای کشور شود چراکه این شبکه تلاش داشت تا قبل از تعطیلات نوروز اقدامات خود را عملی کند.»

این برای نخستین بار است از تشکیل فرماندهی سپاه هسته‌ای برای حفاظت از تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نام برده می‌شود.

خرداد سال جاری و پس از چند مورد خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ایران،  غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل از تشکیل یک فرماندهی واحد دفاعی-امنیتی هسته‌ای خبر داده بود که کلیات آن در مقطع زمانی خردادماه تصویب شده بود و همچنین تاکید کرده بود که با تشکیل این فرماندهی، ضعف‌های گذشته کاملاً برطرف و مجموعه «کاملاً آسیب‌ناپذیر» خواهد شد.

همزمانی اطلاعیه سپاه با حمله موشکی به اربیل

اطلاعیه سپاه و گزارش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تنها یک روز بعد از حمله موشکی سپاه پاسداران به اربیل عراق منتشر شد. سپاه پاسداران ادعا کرده بود که در این حمله مقر موساد را منهدم کرده است.

کتائب حزب‌الله عراق، از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران دوشنبه ۲۳ اسفند با انتشار بیانیه‌ای گفت حمله موشکی سپاه پاسداران به اربیل عراق در واکنش به حمله پهپادی اسرائیلی‌ها «از خاک عراق» به غرب ایران انجام شد. شبکه تلویزیونی المیادین، از قول «منابع موثق» گفت که « ۲۳ بهمن سال جاری شش پهپاد اسرائیلی با هدایت از مقری در اربیل، اقدامات خرابکارانه‌ای علیه یک مقر نظامی در کرمانشاه انجام دادند.»

ایران در  تاسیسات فردو با نصب سانتریفیوژهای پیشرفته به غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالا شتاب داده است.

 ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۲ فریدون عباسی دوانی، رئیس وقت سازمان انرژی اتمی ایران از وقوع انفجار عمدی در خطوط برق مجتمع غنی‌سازی فردو در تاریخ ۱۷ اوت ۲۰۱۲ میلادی، خبر داد و گفت «قطع برق یکی از راه‌های آسیب‌رساندن به ماشین‌های سانتریفیوژ» است.

 ۳۰ اکتبر ۲۰۱۳ محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران گفت: «در واقع این افراد دزد بودند و نه خرابکار هسته‌ای و از اهالی روستای همان اطراف نیروگاه بودند و سابقهٔ این کارها را هم داشتند.»