منابع اوکراینی اعلام کردند که بامداد سه‌شنبه ۲۴ اسفند / ۱۵ مارس چند انفجار کی‌یف، پایتخت اوکراین را لرزاند. خبرگزاری فرانسه گزارش داد که دست‌کم سه انفجار قوی در کی‌یف شنیده شد. امدادگران اوکراینی از کشته شدن دست‌کم دو نفر در حملات روسیه به مناطق مسکونی خبر دادند.

به‌گفته آن‌ها یکی از این حملات به یک آپارتمان ۱۶ طبقه‌ای در منطقه سویاتوشین در غرب کی‌یف انجام شد. بنا به این گزارش، «دو جسد پیدا شد و ۲۷ نفر نجات یافتند». نیروهای امدادی پیش از این، از حمله به یک ساختمان ۱۰ طبقه در منطقه پودیل کی‌یف خبر داده بودند. بنا بر گزارش‌ها، حمله در پودیل باعث آتش‌سوزی در پنج طبقه نخست ساختمان مسکونی شد. یک نفر مجروح به بیمارستان منتقل شد.

طبق گزارش سازمان امداد و نجات اوکراین، یک ساختمان مسکونی نیز در منطقه اوسوکورکی در جنوب شرقی کی‌یف مورد هدف قرار گرفت.

لسیا واسیلنکو، نماینده پارلمان اوکراین، تصویری را در توئیتر منتشر کرد که نشان می‌داد یک بلوک آپارتمانی آسیب دیده و از آن دود بلند شده است. واسیلنکو نوشت:

«منطقه پودیل کی‌یف مکانی برای نوشیدن قهوه و لذت بردن از زندگی است. اما دیگر نه. ۳۰ دقیقه پیش (پودیل) مورد هدف قرار گرفت.»

ارتش اوکراین گفت انفجارهای کی‌یف در اثر آتش توپخانه روسیه رخ داده است. منطقه‌ای در غرب شهر، هم‌مرز با حومه ایرپین که شاهد بدترین نبردها بوده است نیز مورد هدف قرار گرفت. حملات دیگری از روسیه به حومه ایرپین، هوستومل و نزدیکی شهر بوچا گزارش شده است اولکسی کولبا، مدیر منطقه بزرگ کی‌یف به تلویزیون اوکراین گفت:

«بسیاری از خیابان‌ها (در این مناطق) به توده‌ای از فولاد و بتن تبدیل شده‌اند. مردم روزهاست که در زیرزمین‌ها مخفی شده‌اند و از بیرون رفتن حتی برای فرار می‌ترسند.»

ارتش روسیه در حال حاضر در تلاش است تا کی‌یف را محاصره کند. این شهر هنوز هم نیمی از جمعیت سه میلیون نفری خود را دارد. مردم تنها می‌توانند کی‌یف را از سمت جنوب آن ترک کنند. یکی از مشاوران ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به‌تازگی گفته بود که کی‌یف در حال آماده شدن برای «دفاع شدید» است.

درگیری‌ها در شرق اوکراین

بر اساس اطلاعاتی که خبرگزاری اونیان اوکراین منتشر کرده، چهار نفر نیز در حملات شبانه به شهر روبیشنه در شرق اوکراین در منطقه لوهانسک کشته شدند. در این حملات یک مرکز کودکان نابینا، بیمارستان شهر و سه مدرسه ویران شدند. روبیشن در نزدیکی شهر سیویرودونتسک قرار دارد، جایی که جدایی‌طلبان طرفدار روسیه و نیروهای اوکراینی در حال حاضر به شدت در جنگ هستند.

مقامات محلی می‌گویند در ماریوپل واقع در جنوب شرقی اوکراین از زمان آغاز جنگ دو هزار و ۳۵۷ نفر کشته شده‌اند. این شهر بندری با حدود ۴۰۰ هزار نفر جمعیت از روزها پیش توسط واحدهای روسی محاصره شده و ارتباط آن با سایر نقاط کشور قطع شده است.

رمضان قدیروف، رئیس جمهوری خودمختار چچن که از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه حمایت می‌کند به اوکراین رفته و در آن‌جا در شبکه تلگرام نوشته است که جنگجویان چچنی حدود ۱,۵ کیلومتر به داخل ماریوپل پیشروی کردند. او گفت که متحد نزدیکش آدام دلیمخانوف، عضو دومای روسیه جنگجویان چچنی را در ماریوپل رهبری می‌کند.

شبکه تلویزیونی چچن گروزنی صبح یکشنبه گذشته ویدئویی را در کانال تلگرام خود منتشر کرد که نشان می‌داد قدیروف در اتاقی تاریک در حال گفت‌وگو با نیروهای چچنی در مورد عملیات نظامی است که به‌گفته آن‌ها در هفت کیلومتری پایتخت اوکراین انجام شده است.

نیروهای چچنی پیش از این در حملات روسیه به سوریه نیز شرکت داشتند.

احتمال می‌رود که غیرنظامیان بیشتری در ماریوپل کشته شده باشند. پترو آندریوشچنکو، مشاور شهردار ماریوپل، وضعیت شهر را «غیر انسانی» توصیف کرد و گفت مردم «بدون غذا، آب، گرما و نور» به‌سر می‌برند. او افزود با افزایش شدت حملات، شمار قربانیان ممکن است به ۲۰ هزار نفر هم برسد. به‌گفته رئیس جمهوری اوکراین، ۱۰۰ تن غذا، آب و دارو به مدت سه روز به این شهر داده نشد. تلاش‌ها برای تخلیه غیرنظامیان تا کنون عمدتاً شکست خورده است. گفته می‌شود که امروز سه‌شنبه ۲۴ اسفند / ۱۵ مارس تلاش‌های جدیدی برای بیرون راندن غیرنظامیان از شهرهای درگیر انجام می‌شود.

مذاکرات ادامه دارد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرده است که مذاکرات نمایندگان روسیه و اوکراین امروز سه‌شنبه نیز ادامه خواهد داشت. زلنسکی در یک پیام ویدئویی که دیشب منتشر شد گفت امیدوار است دور جدید گفت‌وگوها پیشرفتی داشته باشد. او تأکید کرد که مسکو دریافته است که با این جنگ چیزی به دست نخواهد آورد.

در میانه تشدید درگیری‌ها در کی‌یف، سران دولت‌های لهستان، جمهوری چک و اسلوونی نیز قصد دارند امروز ۲۴ اسفند / ۱۵ مارس به پایتخت اوکراین سفر کنند. ورشو اعلام کرد که آن‌ها اواخر امروز به کی‌یف خواهند رفت تا حمایت اتحادیه اروپا را به زلنسکی، رئیس جمهوری و دنیز شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین ابلاغ کنند.