تولیپ صدیق، نماینده پارلمان بریتانیا سه‌شنبه ۱۵ مارس/۲۴ اسفند اعلام کرد پاسپورت بریتانیایی نازنین زاغری‌رتکلیف به او بازگردانده شده است. این نماینده پارلمان بریتانیا در توییتر نوشت: «بسیار خرسندم که بگویم نازنین زاغری پاسپورت بریتانیایی خود را پس گرفته است».

او همچنین از حضور یک تیم مذاکره‌کننده بریتانیا در تهران خبر داد.

همزمان حجت کرمانی، وکیل نازنین زاغری هم در مصاحبه با خبرگزاری رویترز نسبت به آزادی موکلش اظهار امیدواری کرد. او در پاسخ به این سوال که آیا زاغری-رتکلیف آزاد می شود یا خیر، به رویترز گفت: امیدوارم به زودی خبرهای خوبی داشته باشیم.

به نوشته روزنامه گاردین برخی از گزارش‌ها از پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی دولت بریتانیا به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خبر داده‌اند که احتمالا آزادی نازنین زاغری و انوشه عاشوری، دیگر زندانی ایرانی-بریتانیایی را تسهیل خواهد کرد. این گزارش‌های تأییدنشده در حالی منتشر شده است که مقام‌های ایران و بریتانیا به همراه طرف‌های دیگر، در حال مذاکره بر سر احیای پیمان هسته‌ای برجام‌اند و گفته می‌شود بر سر بدهی بریتانیا به ایران و آزادی گروگان‌های دوتابعیتی نیز صحبت‌هایی انجام شده است.

هنوز خانواده این دوزندانی و مقام‌های ایران و بریتانیا این خبر را تایید نکرده‌اند.

نازنین زاغری ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران در فرودگاه خمینی تهران به دست نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و سپس به اتهام‌های متعدد از جمله «براندازی نرم» و همکاری با «مؤسسات معاند» به پنج سال زندان محکوم شد. به‌رغم گذراندن ۵ سال حبس اما دستگاه‌ قضایی و امنیتی ایران برای او پرونده جدیدی تشکیل داده و بر مبنای اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، زاغری را به یک سال حبس تعزیری و یک سال منع خروج از کشور محکوم کردند.

در زمان زمامداری پهلوی دوم، ایران قرارداد خرید ۱۵۰۰ دستگاه تانک چیفتن به ارزش ۴۰۰ میلیون پوند را با بریتانیا منعقد کرده بود اما با وقوع انقلاب، بریتانیا به این قرارداد عمل نکرد و اکنون مبلغ این قرارداد به همراه سود بانکی را به ایران بدهکار است. مقامات جمهوری اسلامی ایران خواهان بازپرداخت این بدهی در قبال آزادی نازنین زاغری شده‌اند.

این‌که حکومت جمهوری اسلامی نازنین زاغری را به عنوان اهرم فشاری در جهت آزاد کردن پول معوقه خود نگه داشته، بارها به صورت رسمی و غیررسمی تایید شده است. ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری چندین بار با اعتصاب غذا از دولت بریتانیا خواسته بود به دلیل آنکه همه راه‌های دیپلماتیک مسدود شده، به خواست دولت ایران تن دهد.

دولت بریتانیا اما که مقام‌های ایران را به شکنجه نازنین زاغری متهم کرده بود، در مورد امکان پرداخت پول بدهی به ایران تحت تحریم‌های ایالات متحده، ابراز تردید کرده بود.