سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه سه شنبه ۱۵ مارس/۲۴ اسفند، پس از گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفت که مسکو و تهران بر اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) تأکید دارند. براساس گزارش خبرگزاری روسی تاس، لاوروف در نشست خبری با امیرعبداللهیان که به مسکو سفر کرده است، گفت:

«ما به تفصیل و با جزئیات درباره وضعیت فعلی پیرامون برجام صحبت کردیم. ما موافق ازسرگیری هر چه سریع‌تر اجرای کامل این توافق هستیم که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد هم بر اساس توازن اصلی منافع موجود در برجام، از آن حمایت کرده است».

او افزود:

«آینده روابط ایران و روسیه روشن است زیرا مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در مسیر نهایی قرار دارد.»

لاوروف در ادامه نشست خبری مشترک با عبداللهیان گفت روسیه منتظر بازگشت ایالات متحده به چارچوب قانونی توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و لغو تحریم‌ها علیه ایران است که «نه تنها به ایران و مردمش بلکه به تعدادی از کشورهای دیگر نیز آسیب وارد کرده است».

مذاکرات وین موسوم به مذاکرات احیای برجام هفته گذشته و در حالی که طرف‌ها بر نزدیک‌شدن به حصول توافق تأکید می‌کردند، متوقف شد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر جمعه ۱۱ مارس/۲۱ اسفند با انتشار پیامی در توییتر از وقفه در مذاکرات وین خبر داد. بورل نوشت:

«وقفه در مذاکرات وین به دلیل عوامل خارجی لازم است.»

منظور از «عوامل خارجی» روسیه است. مسکو پس از تهاجم نظامی به اوکراین که با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور و از بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه/ ۵ اسفند آغاز شد، تحت شدیدترین تحریم‌ها از سوی ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر قرار گرفته است. روسیه درست در زمانی که گفت‌وگوهای غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن در وین برای احیای برجام بعد از ۱۱ ماه به «خط پایانی» نزدیک شده بود، خواهان ضمانت کتبی ایالات متحده شد مبنی بر آنکه همکاری‌های کامل و آزادانه در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و فنی – نظامی بین روسیه و ایران با هیچ مانعی مواجه نخواهد شد.

قدرت‌های اروپایی هشدار دادند که درخواست‌های روسیه برای تضمین تجارت با ایران ممکن است حصول توافق در وین را به‌خطر بیاندازد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده هم شامگاه دوشنبه ۱۴ مارس/ ۲۳ اسفند در یک نشست خبری اعلام کرد در صورتی که روسیه روند احیای توافق هسته‌ای با ایران را به بن‌بست برساند، کاخ سفید به دنبال جایگزین‌های دیپلماتیک برای این توافق خواهد گشت.

با این‌حال به‌نظر می‌رسد روسیه تضمین‌های مورد نظر خود را دریافت کرده است.

سرگئی لاوروف در نشست خبری مشترک روز سه‌شنبه علاوه بر این‌که مدعی شد اظهارات آمریکایی‌ها مبنی بر این‌که مسکو روند مذاکرات وین را مسدود کرده، صحت ندارد، از دریافت تضمین‌های کتبی از سوی واشنگتن خبر داد. او گفت مسکو تضمین‌ این‌که تحریم‌های اعمال شده بر سر جنگ اوکراین، مانع همکاری در چارچوب برجام نخواهد شد را دریافت کرده است.

مقام‌های کاخ سفید هنوز این خبر را تأیید نکرده‌اند.

در همین‌حال حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی هم ادعای لاوروف را تکرار کرد. او در نشست خبری روز سه‌شنبه گفت که هیچ ارتباطی میان تحولات اوکراین و مذاکرات وین وجود ندارد و اگر ایران با ایالات متحده در چند مورد «خط قرمز» به توافق برسد، روسیه همچنان تا پایان در کنار ایران خواهد بود.

امیرعبداللهیان گفت: «وقفه در مذاکرات می‌تواند زمینه‌ساز حل موضوعات و بازگشت همه به تعهدات برجامی باشد».

همزمان دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین بار دیگر به کشورهای غربی درباره تضمین منافع روسیه در چارچوب برجام، هشدار داد. دیمیتری پسکوف روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت:

«تحریم‌ها علیه روسیه مستقیماً بر منافع کشور ما در برجام تأثیر می‌گذارد. بنابراین این تحریم‌ها باید مورد توجه قرار گیرند. این جنبه جدیدی [از مذاکرات] است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت».

پسکوف افزود ایالات متحده موضع روسیه را می‌داند و این موضوعی‌ست که برای ما مهم است و باید در ادامه مذاکرات قرار بگیرد.

طبق گزارش خبرگزاری تاس وزیر خارجه روسیه در نشست خبری روز سه‌شنبه از «موضع سازنده تهران» درباره اوکراین هم قدردانی کرده و گفته برای هماهنگی بیشتر درباره مسائل سوریه در چارچوب توافق آستانه و سایر نقاط بحران در خاورمیانه و شمال آفریقا از جمله افغانستان با امیرعبداللهیان گفت‌وگو می‌کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در اظهارنظرهای خود درباره تجاوز نظامی ارتش روسیه به اوکراین که به کشتار و آوارگی و قحطی در شهرهای تحت محاصره منجر شده است، جانب مسکو را گرفته‌اند.