روز سه‌شنبه ۲۴ اسفند / ۱۵ مارس افراد بیشتری توانستند از بندر ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین به مناطق امن بروند. شورای شهر ماریوپل اعلام کرد، دو هزار خودرو از طریق گذرگاه بشردوستانه از این شهر محاصره‌شده خارج شدند. مقصد آن‌ها شهر زاپوریژیا بود. دو هزار وسیله نقلیه دیگر در حومه شهر منتظر مردم بیشتری هستند.

ماریوپل نزدیک به دو هفته است که در محاصره نیروهای روسیه قرار دارد. از آن زمان تاکنون، تأمین مواد غذایی دشوار و آب و سوخت ساکنان شهر قطع شده است. روز گذشته مردم با حدود ۱۵۰ خودروی شخصی برای نخستین بار موفق شدند از این شهر خارج شوند.

طبق گزارش سازمان ملل، از زمان شروع حمله روسیه به اوکراین، حدود سه میلیون نفر از این کشور گریخته‌اند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ژنو گفت این سریع‌ترین تشدید بحران آوارگان در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بوده است. ۱,۴ میلیون دختر و پسر در میان پناهجویان هستند.

در بیانیه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل آمده است که بیشتر مردم آواره در لهستان پناه گرفته‌اند. سایر پناهجویان به دیگر کشورهای اروپایی رفته‌اند. این نهاد سازمان ملل تخمین می‌زند که شمار پناهجویان اوکراینی به چهار میلیون نفر برسد. میلیون‌ها نفر نیز در داخل اوکراین منتظر کمک‌های بشردوستانه هستند.

ادامه مذاکرات روسیه و اوکراین

مذاکرات بین اوکراین و روسیه برای پایان دادن به جنگ روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت.

دیوید آراخامیا، رئیس هیأت اوکراینی، به روزنامه اوکراینسکا پراودا گفت مذاکرات انجام شد اما اطلاعات بیشتری ارائه نکرد. طرف روسی در این‌باره چیزی نگفت.

دولت روسیه از ادامه مذاکرات انتظار پیشرفتی ندارد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت «نمی‌خواهیم  پیش‌بینی کنیم. منتظر نتایج ملموس می‌مانیم».

حملات روسیه به اوکراین نیز همچنان ادامه دارد. از عصر سه‌شنبه به‌مدت ۳۵ ساعت قانون منع رفت و آمد  در کی‌یف اجرا خواهد شد. ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف در کانال تلگرامی خود نوشت:

«از ساعت ۱۹ امشب تا ساعت ۶ صبح پنج‌شنبه، مردم فقط مجاز به خروج از منازل خود برای رفتن به پناهگاه‌ها هستند. بنابراین استثنا فقط برای افرادی که کارت شناسایی ویژه دارند اعمال می‌شود.»

درگیری در اطراف خارکف (خارکیف) و ماریوپل نیز روز سه‌شنبه ادامه داشت. در لویو نزدیک مرز لهستان، بیمارستان با شمار زیادی از کودکان مجروح پُر شده است. در شهر محاصره‌شده «سومی»، صلیب سرخ در تلاش است تا زنان و کودکان را با یک کاروان به مناطق امن برساند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در سخنرانی خود در پارلمان کانادا، پیامدهای جنگ در کشورش را تشریح کرد.

او در پیام ویدئویی خود گفت تا کنون ۹۷ کودک در تهاجم روسیه کشته شده‌اند. زلنسکی افزود مردم ماریوپل بدون ارتباط با نقاط دیگر هستند و خطر تمام شدن مواد غذایی در این شهر وجود دارد. او با سخنرانی ۱۰ دقیقه‌ای خود مورد تشویق طولانی نمایندگان پارلمان کانادا قرار گرفت.

ولودیمیر زلنسکی قصد دارد وضعیت جنگی در اوکراین را تا ۲۴ آوریل تمدید کند. او لایحه مربوطه را به پارلمان کی‌یف ارائه کرد. براساس این لایحه مردان ۱۸ تا ۶۰ ساله باید در کشور بمانند تا با مهاجمان روسی بجنگند. انتظار می‌رود نمایندگان پارلمان در این هفته به این لایحه رأی دهند. زلنسکی در روز حمله روسیه – ۵ اسفند / ۲۴ فوریه – وضعیت جنگی اعلام کرده بود.

تحریم‌های متقابل

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا روز سه‌شنبه در برلین گفت تحریم‌های کشورهای غربی اقتصاد روسیه را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده است.

لاگارد افزود:

«در هفته‌های اخیر، اروپا هم قدرت و هم عزم خود را نشان داده است. با این حال، تحریم‌های بی‌سابقه علیه روسیه هزینه‌های قابل توجهی را نیز برای اروپا به‌همراه داشته است. ما نشان داده‌ایم که حاضریم بهای لازم برای حفظ ارزش‌های جهانی صلح، آزادی و رفاه را بپردازیم.»

در واکنش به تحریم‌های آمریکا، روسیه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و دیگر مقام‌های بلندپایه این کشور را تحریم کرد.

وزارت امور خارجه روسیه در مسکو روز سه‌شنبه «لیست سیاه» از ۱۳ نام از جمله آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، لوید آستین وزیر دفاع، هانتر بایدن فرزند رئیس ‌جمهوری آمریکا، هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین، ویلیام برنز رئیس سازمان سیا و جن ساکی سخنگوی کاخ سفید را اعلام کرد.

براین اساس، اموال این افراد در روسیه مسدود می‌شود و آن‌ها اجازه ورود به خاک روسیه را نخواهند داشت. این نخستین بار است که روسیه فهرستی از افراد تحریم‌شده را منتشر می‌کند.

تقویت ناتو در شرق اروپا

پس از حمله روسیه به اوکراین، ناتو در حال بررسی تقویت قابل توجه و دائمی خود در شرق اروپاست.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در بروکسل گفت:

«در نشست فردا (چهارشنبه) وزیران دفاع باید بحث در مورد تقویت بلندمدت امنیت در همه زمینه‌ها را به پیش ببرند. این می‌تواند شامل استقرار نیروهای بیشتر در بخش شرقی ناتو و داشتن تجهیزات بیشتر در این منطقه باشد.»

افزون بر این، افزایش عملیات هوایی و دریایی، تقویت پدافند هوایی و موشکی و مانورهای تکمیلی و بزرگتر در نظر گرفته خواهد شد.

کشته شدن فیلمبردار و عکاس شبکه فاکس نیوز آمریکا

شبکه فاکس نیوز آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که پیر زاکرزوسکی، فیلمبردار و عکاس این شبکه روز گذشته با بنجامین هال، خبرنگار، در هورنکا واقع در شمال شرقی کی‌یف در حال سفر بود که خودروی آن‌ها زیر آتش قرار گرفت. زاکرزوسکی ۵۵ ساله از فوریه در اوکراین فعالیت می‌کرد. او عکاس جنگ بود و تقریباً در تمام جنگ‌ها از عراق تا سوریه و افغانستان خبرها را برای فاکس نیوز پوشش می‌داد.

در این حادثه بنجامین هال خبرنگار شبکه فاکس نیوز مجروح شد و مداوای او در بیمارستان ادامه داد.

بازداشت زن معترض به جنگ در تلویزیون دولتی روسیه

عصر دوشنبه یک کارمند زن شبکه یک تلویزیون دولتی روسیه با در دست داشتن شعار ضدجنگ هنگام پخش زنده یک برنامه خبری پشت سر گوینده و در مقابل دوربین ظاهر شد و شعار ضدجنگ سر داد و موجب قطع برنامه شد.

مأموران امنیتی این زن معترض به نام مارینا اوسیانکووا را که به‌عنوان تدوین‌گر در این شبکه تلویزیونی کار می‌کند، بلافاصله بازداشت کردند.

در ویدئویی که توسط گروه مدنی OVD-Info منتشر شده این زن قبل از اقدام خود توضیح می‌دهد که پدرش اوکراینی و مادرش روسی است و به همین دلیل او نمی‌تواند دو کشور را دشمن بداند.

مارینا اوسیانکووا در پلاکاردی که در دست داشت، نوشته بود:

«جنگ را متوقف کنید. تبلیغات را باور نکنید این‌جا به شما دروغ می‌گویند.»