به گزارش جورازالم پست ژنرال کنت مک کنزی، فرمانده فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا (سنتکام) اعلام کرد که ایران بیش از سه هزار موشک بالستیک دارد که برخی از آنها می‌توانند اسرائیل را هدف قرار دهند.

جورازالم پست می‌نویسد مک کنزی که ظاهرا قرار است به زودی از ارتش آمریکا بازنشسته شود، هفته گذشته برای دیدار و گفت‌وگو با نفتالی بنت، نخست وزیر و بنی گانتس، وزیر جنگ و آویو کهاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل به آن کشور سفر کرده بود.

مک کنزی سه‌شنبه ۱۵ مارس/ ۲۴ اسفند طی سخنانی در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت:

«در سطح نظامی اولین نگرانی من این است که ایران سلاح هسته‌ای ندارد، اما در مقابل به رشد و کارایی قابل توجه‌ای در برنامه موشک‌های بالستیک دست یافته است.»

مک کنزی در پاسخ به سوالات نمایندگان سنا گفت:

«ایران بیش از ۳۰۰۰ موشک از انواع مختلف دارد که برد برخی از آنها به حدی است که می‌تواند به تل آویو هم برسد اما هیچیک از آنها هنوز نمی‌توانند به اروپا برسند.»

مک‌کنزی در ادامه سخنانش در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا از نیروی موشکی ایران به عنوان «بزرگ‌ترین تهدید» برای امنیت منطقه خاورمیانه یاد کرد و اعلام کرد که ایران زرادخانه موشک‌های بالستیک با قابلیت کلاهک هسته‌ای‌اش را توسعه داده و چندین بار این سکوهای تسلیحاتی را آزمایش کرده است. او به کمیته دفاعی سنای آمریکا گفت ایران طی ۵ تا ۷ سال گذشته سرمایه‌گذاری کلانی در برنامه موشکی بالستیک خود انجام داده است.

فرمانده فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا (سنتکام) در ادامه سخنانش در کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا به حمایت تسلیحاتی جمهوری اسلامی در جنگ نیابتی یمن اشاره کرد و گفت:

«حوثی‌ها که به پهپادها و موشک‌های بالستیک و کروز مسلح‌اند ایران را در جنگ یمن نمایندگی می‌کنند. آن‌ها اعلام کرده‌اند که به جبهه ضد اسرائیل پیوسته‌اند. آنها همچنین از این موشک‌ها و پهپادها برای حمله به امارات و عربستان سعودی استفاده کرده‌اند.»

مک کنزی همچنین ضمن ابراز نگرانی نسبت به برنامه پهپادهای ایران گفت:

«ناوگان پهپادهای ایران از پهپادهای تجاری به پهپادهایی تبدیل شده است که از نظر افزایش سرعت، برد، دقت، مقاومت در برابر جنگ الکترونیک و وزن کلاهک شبیه موشک‌های کروز هستند. ایران همچنین توانسته است قطعات پهپاد را به صورت انبوه تولید کند و این امکان را فراهم می‌کند تا با سهولت بیشتری در اختیار شبکه نیروهای وابسته‌اش در منطقه قرار گیرد.»

فرمانده نیروهای آمریکایی خاورمیانه در پایان سخنانش یادآوری کرد:

«ایالات متحده بر تعهد خود به امنیت اسرائیل و حمایت از حق این کشور برای دفاع از خود ثابت قدم است و سنتکام به حمایت از گسترش روابط نظامی اسرائیل با همتایان منطقه‌ای خود از طریق آموزش، تمرین‌های مشترک و سایر تلاش‌های همکاری دفاعی ادامه خواهد داد.»

۴۹ سناتور از مجموع ۵۰ سناتور جمهوریخواه سنای آمریکا دوشنبه ۱۴ مارس/۲۳ اسفند اعلام کردند که از توافق جدید بین ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام حمایت نمی‌کنند. سناتورهای جمهوری‌خواه هشدار داده‌اند که برای به هم زدن توافقی که به گفته آن‌ها «از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای کاملاً جلوگیری نکند، برنامه‌های موشکی ایران را مهار نکند و با حمایت ایران از تروریسم مقابله نکند» تمامی امکانات را به‌کار خواهند گرفت.