به گزارش الجزیره سازمان ملل در گزارش خود از وضع گرسنگی در یمن تاکید کرده است که برای رفع کمبود مواد غذایی یمن در سال جاری و جلوگیری از گرسنگی ۱۹ میلیون نفر به چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار نیاز دارد و امیدوار است که شرکت‌کنندگان در کنفرانس روز چهارشنبه حامیان مالی یمن در ژنو به این هدف دست یابند.

مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه سه‌شنبه ۱۵ مارس/۲۴ اسفند گفت:

«بودجه به اتمام رسیده است و نهادهای امدادگر کار خود در یمن را متوقف می‌کنند. در همان حال ما باید انبارها را دوباره از مواد غذایی پر کنیم، برای آوارگان سرپناه فراهم کنیم و به یمنی‌ها پیام بدهیم که آن‌ها را فراموش نکرده‌ایم.»

در ابتدای سال، برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) به‌دلیل کمبود بودجه مجبور به کاهش جیره غذایی برای هشت میلیون نفر از گرسنگان یمن شد، به‌طوری که خانوارها حتی نیمی از حداقل سبد غذایی استاندارد روزانه برنامه جهانی غذا را دریافت نکردند. اکنون کمبود بودجه پنج میلیون نفر دیگر را در معرض خطر گرسنگی قرار داده است.

گریفیث هشدار داد که بحران غذایی در یمن ممکن است تحت تاثیر بحران اوکراین ابعاد فاجعه‌آمیزی بیابد. زیرا ۴۰ درصد از غله مورد نیاز در یمن از اوکراین وارد می‌شود.

فاجعه‌ای با ابعاد بزرگ‌تر در راه است

در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP)، سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (فائو) و صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) هشدار دادند که وضعیت انسانی در یمن بین ژوئن تا دسامبر ۲۰۲۲ بدتر خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود تا آن زمان حدود ۱۹ میلیون نفر به کمک غذایی نیاز داشته باشند که از این تعداد، هفت میلیون و ۳۰۰ هزار نفر با سطح اضطراری گرسنگی مواجه خواهند شد.

این گزارش همچنین سطح بالایی از سوء تغذیه حاد را در بین کودکان زیر پنج سال نشان می‌دهد. در سراسر یمن، حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار کودک دچار سوءتغذیه حاد هستند که از آن میان بیش از نیم میلیون کودک با سوءتغذیه حاد شدید درگیرند. علاوه بر این حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار مادر شیرده دچار سوءتغذیه حاد هستند. داده‌های جدید همچنین نشان می‌دهد که پیش‌بینی می‌شود تعداد افرادی که در یمن شرایط قحطی را تجربه می‌کنند پنج برابر شود و از ۳۱ هزار نفر در حال حاضر به ۱۶۱ هزار نفر در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ افزایش یابد.

صلح: شرط پایان یافتن زوال

دیوید گرسلی، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در یمن، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت:

«برای پایان دادن به زوال، صلح لازم است. طرف‌های درگیر باید همه محدودیت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری برای کالاهای غیرتحریمی را لغو کنند. این به کاهش قیمت مواد غذایی و آزادسازی اقتصاد کمک خواهد کرد.»

اقتصاد یمن در بحبوحه محاصره بنادر اصلی آن توسط نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی که دسترسی به مواد غذایی و سوخت و همچنین ورود کالاهای غیر ضروری به این کشور را محدود می‌کند، سقوط کرده است. طرف‌های درگیر، از جمله حوثی‌ها و دولت یمن، انتقال سوخت و کالا به سراسر کشور را مختل کرده‌اند.

قیمت مواد غذایی در یمن در سال ۲۰۲۱ بیش از دو برابر شده است، در حالی که در طول مدت مشابه بسیاری از حقوق‌ها به‌دلیل پیامدهای اقتصادی همه‌گیری ویروس کرونا پرداخت نشده است. گریفیث گفت:

«ما باید به یمن نقدینگی تزریق کنیم، محدودیت‌های واردات را برداریم و محاصره بنادر اصلی را برداریم و همچنین پروازها را به داخل کشور از سر بگیریم و این را هم می‌دانیم که تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل وجود دارد و محموله‌ها باید بررسی و بازرسی شوند. اما با این‌‌حال ما باید غذا و سوخت وارد کنیم.»

تاکنون تنها کمی بیش از ۶۰ درصد از بودجه مورد نیاز سازمان ملل برای مقابله با گرسنگی در یمن تامین شده است و سازمان ملل هنوز به یک و نیم میلیارد دلار دیگر نیاز دارد.

در کنفرانس حامیان مالی یمن در سال ۲۰۲۱ امارات متحده عربی، عربستان سعودی، آلمان و آمریکا و اتحادیه اروپا بیشترین کمک‌های مالی را به عهده گرفته بودند.