بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در جریان سفری به خلیج فارس پس از دیدار از امارات متحده عربی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در ریاض دیدار و گفت وگو کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی ضمن اعلام این‌که عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی این کشور نیز در نشست روز چهارشنبه ۲۵ اسفند / ۱۶ مارس شرکت کرد، افزود عربستان سعودی و بریتانیا یادداشت تفاهم برای ایجاد یک شورای مشارکت راهبردی امضا کردند.

جانسون یکی از معدود رهبران غربی است که از زمان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار معترض سعودی در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول، به ریاض سفر کرده است.

صبح روز چهارشنبه، جانسون در امارات متحده عربی بود و با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی دیدار کرد. در بیانیه‌ای که در توئیتر نخست‌وزیر بریتانیا منتشر شد، آمده است که این دو درباره فرصت‌های افزایش همکاری در زمینه امنیت انرژی، دفاع و تجارت گفت‌وگو کردند.

جانسون پیش از سفر خود در توئیتر نوشت:

«من از عربستان سعودی و امارات متحده عربی که شرکای کلیدی در تضمین امنیت منطقه و ثبات بازارهای جهانی انرژی پس از تهاجم بی‌سابقه، وحشیانه و غیرقانونی روسیه هستند، بازدید می‌کنم.»

رهبر بریتانیا در تلاش است تا قیمت نفت را که به حدود ۱۴۰ دلار در هر بشکه رسیده است، مهار کند و به پایان دادن به وابستگی غرب به نفت روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین کمک کند.

سفر او همزمان با محکومیت حقوق بشری عربستان سعودی پس از اعدام دسته‌جمعی ۸۱ نفر در روز شنبه گذشته انجام شد. نهادهای مدافع حقوق بشر نسبت به محاکمه‌ عادلانه این اعدام‌شدگان تردید دارند.

سخنگوی داونینگ استریت در لندن گفت:

«رهبران دو کشور از همکاری دیرینه ما استقبال کردند و درباره فرصت‌هایی برای افزایش همکاری میان بریتانیا و امارات در زمینه امنیت انرژی، فن‌آوری سبز و تجارت صحبت کردند.»

بوریس جانسون پیش از عزیمت به ریاض قول داد که مسائل حقوق بشری را با عربستان سعودی مطرح کند، اما او همچنین بر «روابط بسیار مهم» بریتانیا با کشورهای نفت‌خیز خلیج فارس تأکید کرد.

جانسون به رسانه‌های بریتانیایی گفت:

«مسئله اقداماتی که کشورهای عضو اوپک می‌توانند برای افزایش عرضه نفت انجام دهند نیست، هرچند که این هم مهم است.»

جانسون افزود:

«وقتی به وابستگی غرب به‌ویژه به هیدروکربن‌، نفت و گاز روسیه نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که چه اشتباهی بوده است زیرا او توانسته از این طریق از غرب باج‌گیری کند.»

شرکای کلیدی بین‌المللی

سخنگوی جانسون گفت او همچنین از عربستان سعودی خواهد خواست تا پوتین را به‌دلیل حمله به اوکراین محکوم کند.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی که از بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان هستند، هر دو با مسکو ارتباط دارند و تاکنون از موضع‌گیری علیه روسیه پرهیز کرده‌اند. اما جانسون پیش از ترک لندن گفت تأثیرات «حمله وحشیانه» پوتین بسیار فراتر از اروپا خواهد بود.

او گفت با آغاز تحریم‌های غرب، به ائتلاف جدید بین‌المللی برای خنثی کردن تأثیرات آن بر مصرف‌کنندگانی که با تورم فزاینده‌ای روبه‌رو شده‌اند، نیاز است.

جانسون در بیانیه‌ای گفت:

«جهان باید خود را از انرژی روسیه دور کند و به اعتیاد خود به نفت و گاز پوتین پایان دهد. عربستان سعودی و امارات متحده عربی شرکای کلیدی بین‌المللی در این تلاش هستند.»

دفتر جانسون اعلام کرد، امارات و عربستان سعودی دو شریک اقتصادی بریتانیا در منطقه هستند و تجارت دوجانبه با این کشورها به ترتیب به ارزش ۱۲,۲ میلیارد پوند و ۱۰,۴ میلیارد پوند در سال ۲۰۲۰ بوده است.

روسیه بزرگترین تولیدکننده گاز و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان است.

بریتانیا همچون آمریکا به‌عنوان بخشی از تحریم‌های گسترده علیه روسیه در نظر دارد تا واردات نفت از این کشور را تا پایان سال قطع  کند.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی ظاهراً قصد افزایش تولید نفت را ندارند چرا که این اقدام توافق نفتی با روسیه معروف به اوپک پلاس را برهم می‌زند.

امارات متحده عربی ۱۹ اسفند / ۱۰ مارس بار دیگر بر تعهد خود به توافق‌های اوپک پلاس درباره میزان تولید نفت تا ماه آوریل تأکید کرد.

بوریس جانسون پیش از سفر خود به عربستان سعودی و امارات متحده عربی با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز تلفنی گفت‌وگو کرد. روابط دوجانبه بین دو کشور و راه‌های توسعه آن، موضوع گفت‌وگوی تلفنی دو طرف بود.