سازمان ملل خواهان ۴,۲۷ میلیارد دلار برای کمک به ۱۷,۳ میلیون نفر در یمن بود اما کنفرانس حامیان مالی یمن روز چهارشنبه ۲۵ اسفند / ۱۶ مارس در ژنو تنها ۱,۳ میلیارد دلار کمک جمع‌آوری کرد. برخی از کمک‌کنندگان اصلی نیز هیچ تعهدی در این زمینه تقبل نکردند.

سازمان ملل یمن جنگ‌زده را گرفتار بدترین فاجعه انسانی در جهان می‌داند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز هشدار داد که وضعیت یمن نباید تحت‌الشعاع بحران اوکراین قرار گیرد.

با این وجود، بسیار کمتر از آن‌چه مورد نیاز بود پول جمع‌آوری شد و همین مسئله موجب شد تا سازمان‌دهندگان این کنفرانس به فکر برگزاری دومین نشست حامیان مالی یمن در اواخر سال جاری میلادی باشند.

مارتین گریفیث، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل در پایان کنفرانس ژنو گفت:

«۳۶ اهداکننده نزدیک به ۱,۳ میلیارد دلار برای جبران نیازهای انسانی [در یمن] تعهد کردند. اما ما به بیشتر از این‌ها امیدوار بودیم و این مایه ناامیدی است که هنوز نتوانسته‌ایم از برخی کشورها که انتظار داشتیم تعهدی بگیریم.»

گریفیث تأکید کرد که باید تلاش‌های بیشتری در همبستگی با مردم یمن صورت گیرد.

سازمان ملل اعلام کرده است که از ۳۱,۹ میلیون نفر جمعیت یمن، ۲۳,۴ میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و از این میان نیاز ۱۲,۹ میلیون نفر شدید است.

گوترش: خطر «فاجعه»

یمن از سال ۲۰۱۴ گرفتار جنگی ویرانگر است که در آن شورشیان حوثی متحد ایران در مقابل دولت به‌رسمیت شناخته‌شده یمن که از سوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی حمایت می‌شود، قرار دارند. صدها هزار نفر در این جنگ کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در افتتاحیه کنفرانس حامیان مالی یمن گفت:

«شاید بحران یمن از سرخط خبرها حذف شده باشد ولی فاجعه و رنج انسانی در این کشور پایان نیافته‌ است و تنگنای بودجه خطر فاجعه را به‌همراه دارد.»

گوترش افزود این کشور در ناامیدی به‌سر می‌برد؛ میلیون‌ها نفر با گرسنگی شدید روبه‌رو هستند و از هر سه یمنی دو نفر در فقر شدید قرار دارند.

دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد که اگر کمک‌های مالی به یمن کاهش یابد «فاجعه بزرگی روی خواهد داد».

حمله روسیه به اوکراین احتمالاً تأثیر منفی بر وضعیت یمن نیز خواهد داشت، زیرا این کشور تقریباً به‌طور کامل به واردات مواد غذایی وابسته است و حدود یک سوم از ذخایر گندم آن از اوکراین تأمین می‌شود. به همین دلیل درگیری طولانی‌مدت در اوکراین می‌تواند تأمین نیازهای اساسی یمنی‌ها را دشوارتر کند، زیرا قیمت مواد غذایی، به‌ویژه غلات، افزایش خواهد یافت.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت واشنگتن نزدیک به ۵۸۵ میلیون دلار بیشتر به یمن کمک خواهد کرد.

او گفت:

«ما با چالش‌های متعددی در سرتاسر جهان روبه‌رو هستیم و زمانی که کانون توجه به جای دیگری معطوف شود، شرایط دشوارتر می‌شود.»

نه عربستان سعودی و نه امارات متحده عربی، که هر دو در جنگ یمن حضور نظامی جدی دارند، در کنفرانس امسال پرداخت هیچ کمکی را متعهد نشدند. این در حالی است که این دو کشور در کمک‌های مالی گذشته به یمن مشارکت داشتند.

کنفرانس حامیان مالی یمن سال گذشته تنها حدود ۱,۷ میلیارد دلار از ۳,۸۵ میلیارد دلار مورد نیاز سازمان ملل را جمع‌آوری کرد. به‌گفته آنتونیو گوترش این مبلغ تا پایان سال به بیش از ۲,۳ میلیارد دلار رسیده است.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل اعلام کرد که در طی سال گذشته شمار افرادی که در یمن به کمک غذایی نیاز دارند ۱,۲ میلیون نفر افزایش یافته و به ۱۷,۴ میلیون نفر رسیده است و پیش‌بینی می‌شود این میزان در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به ۱۹ میلیون نفر برسد.

دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل در این کنفرانس گفت:

«ما برای شش ماه آینده به یک میلیارد دلار نیاز داریم و فقط کمی بیش از ۱۰ درصد از آن را داریم.»

او گفت شمار افرادی که در آستانه قحطی قرار دارند از بیش از پنج میلیون نفر به بیش از هفت میلیون خواهد رسید.

بیزلی گفت:

«ما را مجبور نکنید که بین دستیابی کودکان اوکراین و کودکان یمن به غذا تصمیم‌ بگیریم.»

کنفرانس حامیان مالی یمن با میزبانی مشترک سوئیس و سوئد برگزار شد. مانوئل بسلر، رئیس کمک‌های بشردوستانه سوئیس گفت مجموع کمک‌های جمع‌آوری‌شده «با نیازهای عظیم ما مطابقت ندارد». او افزود:

«ما بسیار مایلیم از کمک‌کنندگان خلیج فارس بشنویم که در کجا ایستاده‌اند و قصدشان برای رسیدگی به این بحران مالی چیست.»

بسیاری از سخنران‌های کنفرانس بر این تأکید داشتند که تنها در صورت برقراری صلح در یمن می‌توان پیشرفتی داشت.

استقبال حوثی‌ها از مذاکره

در همین حال، حوثی‌های یمن چهارشنبه ۲۵ اسفند / ۱۶ مارس اعلام کردند که حاضرند با ائتلاف سعودی گفت‌وگو کنند اگر محل برگزاری مذاکرات یک کشور بی‌طرف، از جمله برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس باشند. آن‌ها گفتند اولویت رفع محدودیت‌های «خودسرانه» بر بنادر یمن و فرودگاه صنعا است.

دو مقام از کشورهای خلیج فارس روز سه‌شنبه به رویترز گفتند، شورای همکاری خلیج ‌فارس قصد دارد از حوثی‌ها برای رایزنی در ریاض در ماه جاری دعوت کند.

حوثی‌ها در بیانیه‌ای گفتند:

«این نه منطقی و نه منصفانه است که میزبان مذاکرات، حامی جنگ و محاصره باشد.»

عمان، کشوری که برخی از مقام‌های حوثی در آن مستقر هستند و کویت که میزبان مذاکرات صلح قبلی در سال ۲۰۱۵ بود، می‌توانند برای مذاکرات دو طرف مکان‌های «بی‌طرف» و مناسبی باشند.

سازمان ملل و آمریکا، در تلاش برای ایجاد آتش‌بس در یمن، ریاض را تحت فشار قرار داده‌اند تا محدودیت‌های دریایی و هوایی در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها را برای کاهش بحران وخیم انسانی لغو کند. ائتلاف عربی به‌رهبری سعودی گفته است هدف از محاصره این مناطق جلوگیری از قاچاق اسلحه است.