بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه روز جمعه ۱۸ مارس به امارات متحده عربی سفر کرد. این اولین دیدار او از یک کشور عربی از زمان آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ است و نشانه‌ای از گرم شدن روابط این کشور با یک کشور متحد آمریکا که زمانی از شورشیان که به دنبال برکناری اسد بودند، از آنها حمایت می‌کرد.

خبرگزاری دولتی امارات (WAM) گزارش داد اسد با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی دیدار کرده است. ولیعهد ابوظبی تاکید کرد که سوریه ستون اساسی امنیت کشورهای عربی است و امارات مایل به تقویت همکاری با این کشور است.

ویدئویی که توسط خبرگزاری دولتی امارات منتشر شده نشان می‌دهد اسد در حالی که در کنار شیخ محمد در مقابل پرچم سوریه و امارات ایستاده است، لبخند می‌زند و در حین گفت‌وگو در حال ژست و لبخند است.

این دیدار با انتقاد شدید واشنگتن مواجه شد و وزارت امور خارجه آمریکا گفت که از تلاش آشکار برای مشروعیت بخشیدن به اسد، «عمیقاً ناامید و ناراحت» است.

تنها سفر اسد به خارج از سوریه در طول جنگ، به ایران و روسیه بوده است، متحدان نزدیکی که حمایت نظامی آنها به او کمک کرد تا جریان را علیه مخالفانی که از جمله از سوی کشورهای همپیمان آمریکا در خلیج فارس حمایت می‌شدند، تغییر دهد.

دفتر ریاست جمهوری سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که او روز جمعه با شیخ محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبی نیز دیدار کرده است.

زمان این سفر مصادف با یازدهمین سالگرد قیام سوریه بود که در مارس ۲۰۱۱ آغاز شد. همچنین این سفر همزمان است با تلاش واشنگتن در سراسر جهان برای متحد کردن متحدان و شرکای خود علیه تهاجم روسیه به اوکراین.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرده که واشنگتن با تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط یا احیای اسد مخالف است. او گفت که ایالات متحده تحریم‌های سوریه را لغو نخواهد کرد مگر اینکه پیشرفتی برای یافتن یک راه‌حل سیاسی برای درگیری‌ها حاصل شود؛ جنگی که از سال ۲۰۱۱ صدها هزار نفر کشته به جا گذاشته است.

پرایس گفته از کشورهایی که تعامل با رژیم اسد را در نظر دارند می‌خواهد تا جنایات هولناکی را که رژیم در دهه گذشته علیه مردم سوریه انجام داده است و همچنین تلاش‌های مستمر رژیم برای ممانعت از دسترسی بیشتر کشور به کمک‌های بشردوستانه و امنیت را بسنجند.

واشنگتن در ماه نوامبر نیز، هنگامی که وزیر امور خارجه امارات از دمشق بازدید و با اسد دیدار کرد، ابراز نگرانی کرده بود.

دولت بایدن سرمایه سیاسی خود را در ارتباط با ریاض و ابوظبی با توجه نکردن به نگرانی‌های آنها در مورد رقیب منطقه ای این کشورها یعنی ایران و با پایان دادن به حمایت خود از جنگ آنها در یمن و شرط‌گذاری برای فروش تسلیحات آمریکا به کشورهای حاشیه خلیج فارس، از بین برده است.

خبرگزاری دولتی امارات گفته: «طرفین بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و خروج نیروهای خارجی از این کشور که روسیه، ایران، ترکیه و ایالات متحده در آن حضور نظامی دارند، تاکید کردند.»

به گزارش خبرگزاری دولتی امارات، آنها همچنین در مورد حمایت سیاسی و بشردوستانه از سوریه و مردم آن برای دستیابی به یک راه‌حل مسالمت آمیز برای همه چالش‌هایی که با آن مواجه است، گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری دولتی امارات همچنین گفته شیخ محمد ابراز امیدواری کرده که این دیدار راه را برای برقراری خیر، صلح و ثبات در سوریه و کل منطقه هموار کند،

شیخ محمد، اسد را در فرودگاه بدرقه کرده است.

این دیدارها آخرین مورد از یک سری اقدامات دیپلماتیک بود که به تغییر در خاورمیانه اشاره می کند که در آن چندین کشور عربی در حال احیای روابط با اسد هستند.

نشانه های نزدیکی بین اسد و کشورهای عربی در سال گذشته افزایش یافت، از جمله تماس تلفنی با ملک عبدالله، پادشاه اردن، متحد دیگر ایالات متحده. ادامه مطلب

تحلیلگران می گویند که ملاحظات سیاسی و اقتصادی برای کشورهای عربی که به دنبال روابط نزدیکتر با اسد هستند، از جمله نحوه مقابله با نفوذ ایران و ترکیه، بزرگ است.