هنوز چشم‌اندازی برای صلح و آتش‌بس در اوکراین وجود ندارد. روسیه در تلاش برای تثبیت سرزمین‌هایی است که آن‌ها را اشغال کرده و به تسلیم کشاندن کی‌یف و ماریوپل به عنوان دو هدف اصلی.

در کی‌یف، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در یک سخنرانی ویدیویی گفت که نیاز به آغاز مذاکرات صلحی «معنادار و منصفانه» آن هم به فوریت وجود است. او به مسکو هشدار داد که در غیر این صورت خسارات روسیه به قدری بزرگ خواهد بود که بهبود آن به چندین نسل نیاز دارد. او گفت: «مذاکرات در مورد صلح، امنیت برای ما، برای اوکراین – معنا‌دار، عادلانه و بدون تأخیر – تنها فرصتی برای روسیه است که آسیب‌های ناشی از اشتباهات خود را کاهش دهد.»

زلنسکی در پیام ویدیویی روزانه‌اش خطاب به مردم اوکراین که در بامداد روز شنبه ۱۹ مارس/ ۲۸ اسفند منتشر شد گفت که خواهان گفت‌وگوی مستقیم با سران روسیه است.

«من می‌خواهم اکنون همه صدایم را بشنوند، مخصوصاً در مسکو. زمان ملاقات فرا رسیده است، زمان گفت‌وگو فرا رسیده است. زمان بازگرداندن تمامیت ارضی و عدالت برای اوکراین فرا رسیده است. در غیر این صورت، ضررهای روسیه به حدی خواهد بود که چندین نسل طول می‌کشد تا بهبود پیدا کند.»

زلنسکی همچنین نیروهای روسی را به ممانعت عمدی از عرضه تجهیزات بشردوستانه به شهرهای مورد حمله متهم کرد.

او گفت: «این یک تاکتیک عامدانه است… این یک جنایت جنگی است و آنها به قطع پاسخگوی آن خواهند بود.»

در میدان جنگ روسیه اعلام کرد که از سلاح‌های مافوق صوت برای نابودی یک زاغه مهمات زیرزمینی در غرب اوکراین استفاده کرده است. موشک‌های مافوق‌صوت به دلیل سرعت بالا و همچنین مانور‌پذیری قبل از اصابت به هدف کار سیستم‌های دفاع موشکی را برای رهگیری‌شان دشوار و حتی ناممکن می‌کنند. این می‌تواند تحولی جدید در جنگ اوکراین باشد.  

در طرف مقابل، اوکراین می‌گوید به طور موقت دسترسی به دریای آزوف را از دست داده است. وزارت دفاع اوکراین گفت که نیروهای روسی حلقه محاصره ماریوپل را تنگ‌تر از قبل کرده‌اند و به همین دلیل فعلا به دریای آزوف دسترسی ندارند. وزارت دفاع اوکراین اواخر روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اشغالگران تا حدی در منطقه عملیاتی دونتسک موفق شده‌اند و به طور موقت اوکراین را از دسترسی به دریای آزوف محروم کرده‌اند». وضعیت در ماریوپل همچنان وخیم است و برق، آب آشامیدنی و خدمات ارتباطی قطع است و غذا کم‌یاب شده است.

روز جمعه، جنگ به مرکز شهر ماریوپل اوکراین که در محاصره قرار گرفته است، رسید، جایی که ۳۵۰ هزار غیرنظامی هنوز در شهر هستند. وزارت دفاع روسیه گفت که نیروهای این کشور در حال «مستحکم کردن محاصره» ماریوپل هستند و «نبرد علیه ملی‌گرایان» در مرکز شهر در جریان است.

در پی حمله هوایی روسیه به سالن تئاتر ماریوپل که صدها غیرنظامی را پناه داده بود، بیش از ۱۳۰ نفر نجات یافتند. زلنسکی که در ساعات اولیه روز شنبه صحبت می‌کرد، گفت هیچ اطلاعات جدیدی در مورد شمار تلفات وجود ندارد. او گفت که این شهر «بزرگ‌ترین مصیبت در تاریخ خود، در تاریخ اوکراین» را تجربه می‌کند.

مؤسسه مطالعات جنگ نیز اعلام کرد که نیروهای روسیه روز جمعه به حفظ دستاوردهای ارضی فقط در اطراف ماریوپل ادامه دادند و آن‌ها با مشکلات روحی و تدارکاتی رو به رشدی روبه‌رو هستند. به گفته بریتانیا، تلاش‌های روسیه برای محاصره کیف و میکولایف به عقب رانده شده است. بریتانیا گفت که گلوله باران سنگین روسیه شهرهای محاصره شده خارکیف، چرنیهف، سومی و ماریوپل ادامه دارد.

در واشنگتن،‌کاخ سفید اعلام کرد، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، به شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین،  هشدار داد که اگر پکن در حمله به شهرهای اوکراین از روسیه حمایت کند، «پیامدها و عواقبی» در پی خواهد داشت. رهبران چین و روسیه روز جمعه به مدت دو ساعت با هم صحبت کردند. مقام‌های کاخ سفید نگفته‌اند که آیا بایدن خواهان پادرمیانی چین برای ختم جنگ در اوکراین شده است یا خیر. چین در روزهای گذشته بارها گفته است که روسیه هیچ درخواستی برای ارسال جنگ‌افزار یا کمک نداشته است با این حال آمریکا تقریبا به صورت روزانه به پکن هشدار می‌دهد که کمک به روسیه را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

همچنین در روز جمعه گزارش‌هایی مبنی بر تلفات گسترده پس از حمله موشکی به پادگان ارتش اوکراین در شهر میکولایف در جنوب این کشور منتشر شد. وزارت دفاع اوکراین صبح شنبه اعلام کرد که دست‌کم ۴۰ سرباز ارتش این کشور در این حمله کشته شده‌اند.

تا کنون و بر اساس گزارش سازمان ملل، ۸۱۶ غیرنظامی در جنگ اوکراین کشته شده‌اند. مقامات کی‌یف هم اعلام کردند که ۲۲۲ نفر از جمله ۶۰ غیرنظامی و چهار کودک در پایتخت کشته شده‌اند.