صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) یکشنبه ۲۰ مارس/۲۹ اسفند نسبت به افزایش خطر برای کودکان پناهنده اوکراینی هشدار داد. براساس گزارش سازمان ملل متحد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تاکنون جان دست کم ۸۴۷ غیرنظامی را گرفته و بالغ بر ۶,۵ میلیون نفر را آواره کرده که بخش اعظم این آوارگان را کودکان تشکیل می‌دهند. یونیسف هشدار داد کودکانی که از جنگ در اوکراین فرار می‌کنند، در معرض بهره‌کشی و سوءاستفاده قرار دارند.

جو انگلیش، یکی از مقام‌های یونیسف در شهر لویو اوکراین گفت:

«این یک نگرانی بزرگ است. تقریبا ۱,۷ میلیون کودک از اوکراین فرار کرده اند و ۳,۳ میلیون دیگر در داخل کشور آواره شده‌اند. زمانی که کودکان از والدین یا مراقبان جدا می‌شوند، خطر استثمار، قاچاق، سوء استفاده و اجبار کودکان به کار بالا می‌رود. ما می‌دانیم که باندها و شبکه‌های جرم و جنایت در سرتاسر اروپا وجود دارند و بسیار مهم است که برنامه‌ها و واکنش خود را برای کاهش واقعی این خطر افزایش دهیم.»

همزمان تخلیه غیرنظامیان از جمله کودکان از مناطق، درگیری ادامه دارد. روز یکشنبه دیمیترو ژیویتسکی، رئیس اداره نظامی منطقه سومی، اعلام کرد ۷۱ کودک یک پرورشگاه که بالغ بر دو هفته زیر بمباران و در پناهگاه پنهان شده بودند، از طریق راهروهای بشردوستانه به خارج از منطقه جنگی منتقل شده‌اند.

سایه سقوط بر سر ماریوپل

در شرایطی که گزارش‌ها از شکست راهبردی روسیه در تصرف کی‌یف خبر می‌دهند، شهر بندری ماریوپل در آستانه سقوط قرار دارد و تانک‌های روسیه در خیابان‌های این شهر دیده می‌شوند.

شهر ماریوپل در هفته‌های گذشته در محاصره ارتش روسیه قرار داشته و ساکنان این شهر بدون آب و غذا و برق در پناهگاه‌ها گرفتار مانده‌اند. به نظر می‌رسد پیشروی و سقوط این شهر برای نیروهای روسیه که موفق به نفوذ به پایتخت نشده‌اند، بیش‌ از پیش اهمیت پیدا کرده است. همزمان با تشدید درگیری‌ها در ماریوپل مقام‌های محلی درخواست کمک بیشتری کرده‌اند. افسر پلیس ماریوپل روز شنبه در تصاویری ویدیویی که از خیابانی ویران و زیر آوار گرفته شده بود، خطاب به رهبران کشورهای غربی گفت:

«شهر ویران و از روی زمین محو شده است. بچه‌ها و افراد مسن در حال مرگ‌اند».  

در عین‌حال روسیه متهم به اخراج اجباری هزاران نفر از ماریوپل است. شورای شهر ماریوپل می‌گوید نیروهای روسی چندین هزار نفر را به زور از شهر محاصره‌شده اخراج کرده‌اند.

در بیانیه این شورا آمده است: «اشغالگران به طور غیرقانونی مردم را از منطقه لیووبرژنی و از پناهگاه در ساختمان باشگاه ورزشی، جایی که بیش از هزار نفر (عمدتاً زنان و کودکان) در اثر بمباران مداوم پنهان شده بودند، بردند».

وزارت دفاع روسیه هفته گذشته مدعی شده بود که اتوبوس‌های حامل پناهندگان ماریوپل وارد روسیه شده‌اند.

شورای ماریوپل همچنین از بمباران یک مدرسه هنری که گفته می‌شود ۴۰۰ نفر در آن پناه گرفته‌ بودند، خبر داد. این شورا هم تهاجم روسیه به ماریوپل را جنایت جنگی خواند و اعلام کرد تعداد زیادی از کودکان و افراد مسن زیر آوار مانده‌اند. تعداد کشته‌شدگان اعلام نشده است.

ممنوعیت فعالیت احزاب مخالف دولت اوکراین، در بحبوحه جنگ

پیش از این شورا، ولودیمیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین هم که روز یکشنبه فعالیت ۱۱ حزب مهم اوکراین را با اتهام حمایت از روسیه و ضدیت با لیبرالیسم معلق کرد، محاصره ماریوپل توسط روسیه را «جنایت جنگی» خوانده بود.

زلنسکی در نطق تلویزیونی خود گفت: «کاری که با یک شهر صلح‌طلب کردند… وحشتی است که برای قرن‌ها به یادگار خواهد ماند.»

او در ادامه این سخنرانی، فعالیت احزابی که به گفته او « بعضی از آن‌ها با روسیه ارتباط دارند» را ممنوع اعلام کرد و گفت فعالیت ۱۱ حزب که «پرو روس یا ضد لیبرال» هستند تا پایان حکومت نظامی معلق خواهد بود. در میان احزاب ممنوع شده نام «بلوک مخالفان»، بزرگترین مخالفت دولت کنونی و همچنین «پلتفروم مخالفان» که در پارلمان اوکراین ۴۴ کرسی دارد به چشم می‌خورد و علاوه بر این احزاب، فعالیت حزب‌های اتحاد نیروهای چپ، سوسیالیست های پیشرو و وسوسیالیست های اوکراین نیز تعلیق شده است.

موسسه مطالعات جنگ در آخرین گزارش خود اعلام کرد کارزار اولیه روسیه برای تصرف کی‌یف و اجبار به تغییر حکومت «شکست خورده است». این گروه مستقر در ایالات متحده آمریکا در ادامه به تلاش روسیه برای برگرداندن ورق به نفع خود اشاره کرد و گفت این مسئله به ایجاد شرایط بن‌بست در اوکراین و مرحله خونینی که ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها به طول بیانجامد، منجر خواهد شد. وزارت دفاع بریتانیا هم اعلام کرد که ارتش اوکراین توانسته به طور موثری از حریم هوایی اوکراین دفاع کند و «شکست روسیه در تلاش‌های خود برای کنترل آسمان اوکراین، پیشرفت عملیاتی روسیه را به میزان قابل توجهی کاهش داده است».

در خواست غیر رسمی واشنگتن از آنکارا برای فرستادن سامانه اس-۴۰۰ به اوکراین

روز یکشنبه خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع آگاه نوشت ایالات متحده به طور غیر رسمی از ترکیه خواسته سامانه‌های دفاع ضدموشکی اس-۴۰۰ ساخت روسیه را در اختیار اوکراین بگذارد.

این منابع به رویترز گفتند که مقام‌های آمریکایی این پیشنهاد را در ماه گذشته با همتایان ترکیه‌ای خود مطرح کرده‌اند، اما هیچ درخواست مشخص یا رسمی ارائه نشده است. آنها گفتند که این موضوع همچنین به طور خلاصه در جریان سفر وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه به ترکیه در اوایل ماه جاری مطرح شده است.

گفته می‌شود دولت بایدن از متحدان ایالات متحده که از تجهیزات و سیستم‌های ساخت روسیه از جمله اس-۳۰۰ و اس-۴۰۰ استفاده می‌کنند، خواسته است برای کمک به مقابله با مسکو در حمله نظامی به اوکراین، این سامانه‌ها را در اختیار مقام‌های کی‌یف قرار دهند. ترکیه در مورد این مسئله هیچ اظهارنظری نکرده است.

مرگ دست‌کم ۶ خبرنگار در درگیری‌ها اوکراین

پلیس شهر خارکیف روز یکشنبه از مرگ دست کم پنج نفر در آخرین تبادلات آتش در این شهر خبر داد که براثر گلوله‌باران یک خانه چندطبقه در نزدیکی یک منطقه صنعتی کشته شده‌اند. یکی از کشته‌شدگان یک پسر ۱۹ ساله است. به گفته مقام‌های خارکیف، تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تنها در این شهر جان ۲۶۶ غیرنظامی را گرفته است.

در این میان نیویورک تایمز هم به نقل از یک مقام ارشد نظامی اوکراین نوشت بیش از ۴۰ سرباز اوکراینی در حمله روسیه به یک پایگاه دریایی در میکولایف کشته شدند. او تصریح کرد به احتمال زیاد مقر تیپ پیاده نظام ۳۶ نیروی دریایی اوکراین مورد اصابت یک سلاح دوربرد مانند موشک بالستیک اسکندر-ام قرار گرفته است.

همزمان یک گروه آزادی مطبوعات مستقر در سوئیس نیز از کشته‌شدن دست‌کم شش خبرنگار و زخمی‌شدن ۸ تن از آن‌ها در جنگ اوکراین خبر داد. کمپین Press Emblem (PEC) اعلام کرد: «خبرنگاران تحت شرایط مختلف، از اصابت ترکش پس از حمله موشکی گرفته تا اصابت گلوله، کشته شده‌اند و سه نفر از آن‌ها در حین پوشش نبردها در نزدیکی کی‌یف جان خود را از دست دادند. این گروه همچنین اعلام کرد نیروهای روسیه دو خبرنگار را در جنوب اوکراین ربوده‌اند.