وزارت امور خارجه بریتانیا می‌گوید که در بالاترین سطوح با مقام‌های ایرانی مذاکره می‌کند تا به مراد طاهباز اجازه دهند فوراً به خانه خود در تهران بازگردد. به‌گفته این وزارتخانه، دولت ایران پیش از این متعهد شده بود این کار را انجام دهد.

طاهباز هفته گذشته از زندان خارج شد و تنها دو روز به همراه همسرش اجازه داشت در خانه‌اش در تهران بماند و سپس به زندان بازگردانده شد. مقام‌های جمهوری اسلامی به وزارت خارجه گفته بودند که او را فقط برای بستن مچ پا به زندان بازگردانده‌اند، اما پس از آن در آخر هفته در زندان نگه داشته شد و به‌گفته خانواده طاهباز او در اعتراض به عدم رسیدگی به درمان پزشکی‌اش تصمیم به اعتصاب غذا گرفت.

طاهباز یک شهروند سه تابعیتی است و وزارت امور خارجه بریتانیا گفته است که با ایالات متحده آمریکا برای آزادی دائم او همکاری می‌کند. این وزارتخانه هفته گذشته اعلام کرد که تنها توانسته مقام‌های جمهوری اسلامی را متقاعد کند که او را به مرخصی نامحدود به خانه خود در تهران منتقل کنند، اما نتوانست مقام‌های ایرانی را متقاعد کند که به او اجازه دهند در پرواز بازگشت به بریتانیا به نازنین زاغری- رتکلیف و انوشه آشوری ملحق شود.

انتقال مراد طاهباز از زندان اوین به اتاقی در یک هتل نشان می دهد که برخی از فشارها بر دولت ایران، از جمله از جانب خانواده او در خارج از ایران، تا حدی تأثیر داشته است.

اما خانواده او به‌شدت از نحوه رفتار با او ناراضی هستند. آن‌ها وزارت خارجه را متهم کردند که برای دستیابی به آزادی زاغری‌ـرتکلیف و آشوری، طاهباز را رها کرده است. آن‌ها همچنین گفتند که مادر ۹۳ ساله مراد طاهباز روز شنبه به بیمارستان منتقل شده است.

خواهر او ترانه طاهباز گفت:

«او ابتدا ۱۰ ساعت و بعد ۲۴ ساعت آزاد گذاشته شد تا این‌که پس از ۴۸ ساعت آزادی او دیگر به اتمام رسید. می‌ترسم وزارت خارجه او را به مدت ۴۸ ساعت از سر راه خود برداشته باشد تا بتواند به جلوه‌فروشی‌های خود بپردازد.»

خواهر مراد طاهباز با بیان این‌که برای مدت کوتاهی تصاویر ویدئویی از برادرش را در تلفن همراه دیده است، افزود:

«او به سختی قابل تشخیص بود، زیرا ۴۰ کیلوگرم وزن کم کرده بود. فقط وقتی دستش را تکان داد و لبخند زد، فهمیدم که اوست.»

ترانه طاهباز همچنین گفت: “وزارت خارجه به ما توصیه کرده بود که هرچه کمتر سروصدا کنیم، برای او و آزادی او بهتر است، چهار سال به ما گفته شد که او بخشی از معامله با ایران خواهد بود که ممکن است زمانی انجام شود. تنها پس از آزادی انوشه و نازنین – که ما از این موضوع بسیار خوشحالیم – متوجه شدیم که او قرار است در ایران بماند. ما از این‌که نازنین در حالی که بیرون آمده است همچنان برای ما لابی می‌کند، سپاسگزاریم.

خواهر مراد طاهباز همچنین فاش کرد که مادر ۹۳ ساله‌اش، حمیده، شنبه شب باید به بیمارستان منتقل می‌شد، زیرا «او کاملاً از هم فروپاشیده بود و حبس مراد ضربه وحشتناکی برای او بوده است». به‌گفته ترانه طاهباز مادرش واقعاً می‌خواهد فقط برای دیدن او زنده بماند:

«زمانی که او برای نخستین بار دستگیر شد، بسیار شوک‌آور بود. ما فکر می‌کردیم که این تنها یک اشتباه است، اما وقتی احکام زندان وحشتناکی برای آن‌ها صادر شد، نمی‌دانستیم چه کنیم.»

مراد طاهباز عضو هیئت‌مدیره مؤسسه حیات وحش میراث پارسیان است. نیروهای اطلاعات سپاه او و هفت فعال محیط‌ زیست دیگر در ایران را بهمن ۱۳۹۶ دستگیر و زندانی کرد. این پرونده به پرونده فعالان محیط زیست مشهور است.

اطلاعات سپاه فعالان محیط زیست مؤسسه حیات وحش پارسیان را متهم کرده بود که با دوربین‌های ساخت آمریکا به بهانه فیلمبرداری از گونه‌های در حال انقراض، از تأسیسات نظامی سپاه فیلمبرداری کرده است. سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت اطلاعات اتهام جاسوسی فعالان محیط زیست را رد کردند. آن‌ها ابتدا به افساد فی‌الارض متهم شده بودند. بعد شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی شش تن از آن‌ها را به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم کرد. از جمله مراد طاهباز به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

نازنین زاغری- رتکلیف و انوشه آشوری، زندانیان دو تابعیتی که از سال‌ها پیش به اتهام جاسوسی در ایران به گروگان گرفته شده بودند در ازای پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند به جمهوری اسلامی هفته گذشته، بامداد پنج‌شنبه ۲۵ اسفند /  ۱۶ مارس به بریتانیا بازگشتند.

پی‌نوشت

خبرهایی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن‌اند که خانواده مراد طاهباز موضوع انتقال او را به یک هتل تأیید نمی‌کنند؛ می‌گویند در زندان است و اعتصاب غذا کرده است.