سازمان جهانی بهداشت سه‌شنبه ۲ فروردین / ۲۲ مارس گفت چندین کشور اروپایی محدودیت‌های ضد کرونایی خود را بیش از حد «بی‌رحمانه» لغو کرده‌اند. این سازمان از این‌که این کشورها با افزایش شدید موارد ابتلا به زیرسویه جدید کرونای اُمیکرون BA.2 مواجه شده‌اند ابراز تأسف کرد.

بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت سویه امیکرون کرونا سه زیرسویه به نام‌هایBA.1 ، BA.2 و BA.3 دارد. در میان این سه زیرسویه تا نیمه زمستان گذشته بیشتر BA.1 غالب بود. سازمان جهانی بهداشت احتمال می‌دهد که اکثر موارد شناسایی شده از ابتلا به سویه امیکرون ناشی از این زیرسویه بوده است. این در حالی است که از زمستان به این سو سرعت شیوع زیرسویه BA.2 در برخی مناطق بیشتر از دیگر زیرسویه‌ها شده است.

هانس کلوگه، مدیر سازمان جهانی بهداشت در اروپا، در یک نشست خبری در مولداوی گفت در مورد وضعیت کنونی اپیدمی در قاره اروپا «هوشیار» است و آن را زیر نظر دارد و در همین حال «خوش‌بین» می‌ماند.

به‌گفته سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر، شمار موارد ابتلا به کوویدـ۱۹ در ۱۸ کشور از ۵۳ کشور منطقه اروپای این سازمان در حال افزایش است.

هانس کلوگه گفت:

«کشورهایی که در آن‌ها شاهد افزایش خاصی از شمار مبتلایان هستیم بریتانیا، ایرلند، یونان، قبرس، فرانسه، ایتالیا و آلمان هستند.»

این مقام سازمان ملل افزود:

«این کشورها به‌طور ناگهانی محدودیت‌ها را برداشته‌اند.

بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت، تعداد موارد جدید ابتلا به کرونا در اروپا پس از اوج‌گیری در اواخر ژانویه به شدت کاهش یافته بود، اما از اوایل ماه مارس دوباره افزایش یافته است.

طی هفت روز گذشته، بیش از ۵,۱ میلیون مورد جدید ابتلا و ۱۲ هزار و ۴۹۶ مورد مرگ بر اثر کوویدـ۱۹ در منطقه اروپایی سازمان جهانی بهداشت ثبت شده است که تعداد کل موارد شناسایی‌شده از زمان شروع همه‌گیری را به نزدیک به ۱۹۴,۴ میلیون نفر و شمار مرگ‌ومیرها را به بیش از ۱,۹۲ میلیون رسانده است.