منابع خبری نزدیک به گروه طالبان در افغانستان روز پنجشنبه ۲۴ مارس/ ۴ فروردین پس از نشست دو روزه در شهر قندهار در جنوب افغانستان از تغییر در سمت‌های ارشد خود خبر دادند.

براساس این اخبار و گزارشی که رسانه ۸ صبح در این کشور منتشر کرده است، این نشست منجر به تغییراتی در سطح دولت خودخوانده این گروه شد. مهم‌ترین تغییر، انتصاب ملا عبدالغنی برادر به عنوان نخست وزیر به جای ملا حسن آخوند بود. سراج الدین حقانی نیز به یک منصب جدید دست یافت و با حفظ سِمت‌اش به‌عنوان سرپرست وزارت داخله (کشور) در جایگاه معاون اول نخست وزیر قرار گرفت.

از سوی دیگر، سایر وزرای دولت تا زمان توافق بر سر تعیین وزرای جدید، به‌طور موقت در سمت‌های خود باقی خواهند ماند.

با این حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توییتر این اخبار را تکذیب کرده و نوشته که تغییری در مقام‌های دولت طالبان انجام نشده است.

ملاغنی برادر در کنار ملا حسن آخوند و ملا عمر یکی از چهار موسس گروه طالبان افغانستان است. پس از سقوط دولت اول طالبان در نتیجه حمله آمریکا به افغانستان، او نقش مهمی در شکل دادن به شورای کویته داشت و معاون ملا عمر رهبر این گروه بود.

شورای کویته در کنار شبکه حقانی دو بخش مهم از ساختار سیاسی-نظامی طالبان در دوران عسرت را شکل می‌دادند. عمده عملیات‌های انتحاری و نظامی در افغانستان بر عهده شبکه حقانی بود و همزمان شورای کویته مسئول ارتباطات سیاسی، اطلاعاتی و بین‌المللی طالبان شد. به همین واسطه ملاغنی برادر به‌عنوان مذاکره‌کننده ارشد طالبان در سال‌های گذشته در گفت‌وگوهای صلح نقش‌آفرینی می‌کرد.

در مردادماه ۱۴۰۰ که طالبان بالاخره موفق شدند کابل را تصرف کنند و به دو دهه حضور دولت افغانستان خاتمه دهند، از ملاغنی برادر به‌عنوان نخست‌وزیر دولت افغانستان نام برده می‌شد ولی در اتفاقی عجیب نهایتا قرار شد او به‌عنوان معاون ملاحسن آخوند نقش‌آفرینی کند. او از آن زمان بیشتر در قندهار جایی که ادعا می‌شود ملا هبت‌الله رهبر کنونی طالبان هم در آنجاست حضور داشته و کمتر در دیدارهای دولتی و عمومی حضور یافته است.

گفته می‌شد که او از آنکه در سمت معاون نخست‌وزیری قرار گرفته ناراضی است و به همین دلیل قهر کرده است. هر چند طالبان یک فیلم از او منتشر می کرد که این خبرها را رد می‌کرد ولی حضور نیافتن او در دیدارهای سیاسی و بین‌المللی طالبان این گمانه را تقویت کرد که اختلافی بزرگ در طالبان و میان گروه حقانی و شورای کویته ایجاد شده است.

اگر گزارش‌ها درست باشد و تغییراتی در سطوح عالی طالبان ایجاد شده باشد، برکشیده شدن سراج‌الدین حقانی به سمت معاون نخست‌وزیری، علاوه بر سمت وزارت کشور و قرار گرفتن ملاغنی برادر بر صندلی رئیس‌الوزرایی احتمالا تدبیر طالبان برای غلبه بر چالش‌های درونی‌شان بوده است. هدف دیگر هم می‌تواند راهبری ملاغنی برادر برای مذاکرات به‌رسمیت شناخته‌شدن این گروه به‌عنوان دولت قانونی افغانستان باشد.   

طالبان بی‌صبرانه به دنبال به رسمیت شناختن بین‌المللی برای حکومت خود در افغانستان و بهبود تصویر خود در برابر جهان به‌منظور بازگرداندن حمایت‌های بین‌المللی برای رویارویی با بحران‌های اقتصادی است.

روز چهارشنبه، پس از آن که طالبان اعلامیه خود مبنی بر بازگشایی مدارس متوسطه برای دختران را پس گرفت و گفت که تا زمانی که طرحی مطابق با قوانین اسلامی برای بازگشایی آنها تنظیم نشود، این مدارس بسته خواهد ماند، انتقادات بین‌المللی گسترده‌ای متوجه طالبان شد.

آخرین باری که طالبان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۲ بر افغانستان حکومت کردند، تحصیل دختران را ممنوع کردند و مانع اشتغال زنان در مشاغل مختلف شدند. جامعه بین‌المللی تحصیل دختران را پیش نیازی برای هر گونه به‌رسمیت شناختن دولت طالبان قرار داده است.