وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور در روزهای آینده از اسرائیل، کرانه باختری اشغالی، مراکش و الجزایر بازدید خواهد کرد تا درباره مسائل منطقه‌ای و همچنین حمله روسیه به اوکراین گفت‌وگو کند.

این وزارتخانه پنج‌شنبه ۴ فروردین / ۲۴ مارس گفت سفر بلینکن که قرار است از ۶ فروردین تا ۱۰ فروردین (۲۶ تا ۳۰ مارس) برگزار شود، از اسرائیل و کرانه باختری آغاز و در الجزایر به پایان خواهد رسید.

‌ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت:

«دیپلمات ارشد ایالات متحده همچنین با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی در رباط، پایتخت مراکش، دیدار خواهد کرد تا درباره امنیت منطقه و تحولات بین‌المللی گفت‌وگو کند.»

بلینکن با شرکای خود در مورد طیف وسیعی از اولویت‌های منطقه‌ای و جهانی، از جمله جنگ دولت روسیه علیه اوکراین، فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران، پیمان ابراهیم و توافق‌های عادی‌سازی با اسرائیل، روابط اسرائیل و فلسطین و حفظ احتمال تشکیل دو کشور، صحبت خواهد کرد. پرایس گفت حل مناقشه اسرائیل و فلسطین از جمله موضوعات دیگر است.

این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که دولت جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا تلاش می‌کند تا متحدان خاورمیانه‌ای خود را به کارزار فشار تحت رهبری غرب علیه روسیه به‌دلیل تهاجم این کشور به اوکراین ملحق کند.

واشنگتن همچنین در حال مذاکره غیرمستقیم با تهران برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است که به ایرانی‌ها در ازای کاهش برنامه هسته‌ای‌شان، کاهش تحریم‌ها را اعطا می‌کند. اسرائیل، متحد اصلی آمریکا در منطقه، مخالف احیای این توافق است.

بلینکن در اسرائیل با مقام‌های ارشد اسرائیل از جمله نفتالی بنت، نخست‌وزیر این کشور دیدار خواهد کرد. ند پرایس در بیانیه روز پنج‌شنبه خود گفت او سپس با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله در کرانه باختری اشغالی دیدار خواهد کرد.

پرایس افزود:

«بلینکن در این دیدارها بر اهمیت تقویت روابط آمریکا و فلسطین و پیشبرد آزادی، امنیت و رفاه برای مردم فلسطین تأکید خواهد کرد.»

دولت بایدن اغلب به پیشبرد حقوق فلسطینی‌ها اشاره می‌کند. با این حال، فعالان فلسطینی از حمایت بی‌قیدوشرط واشنگتن از اسرائیل و بی‌میلی آمریکا به انتقاد از سیاست‌های اسرائیل که نهاد‌های برجسته حقوق بشری، از جمله عفو بین‌الملل، آن را «آپارتاید» علیه فلسطینی‌ها توصیف کرده‌اند، انتقاد می‌کنند.

بلینکن از اسرائیل به مراکش سفر خواهد کرد که در سال ۲۰۲۰ روابط خود را با اسرائیل را به‌عنوان بخشی از پیمان موسوم به ابراهیم عادی کرد. این پیمان در زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا و با میانجی‌گری ایالات متحده امضا شد.

توافق‌های ۲۰۲۰ که در آن امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان روابط خود را با اسرائیل عادی کردند، خشم رهبران فلسطینی را برانگیخت و آن‌ها این اقدام را «خنجری از پشت» به آرمان فلسطین دانستند. دولت بایدن از این توافق‌ها حمایت کرده است.

در دسامبر ۲۰۲۰، ترامپ همچنین حاکمیت مراکش بر صحرای غربی مورد مناقشه را به‌رسمیت شناخت – اقدامی که بایدن آن را پس نگرفته است. بیانیه وزارت امور خارجه که جزئیات سفر آتی بلینکن به مراکش را شرح می‌دهد، به این موضوع اشاره‌ای نکرده است.

پرایس گفت:

«در مراکش، [بلینکن] با ناصر بوریتا، وزیر امور خارجه و سایر مقام‌های ارشد دولتی برای تبادل نظر در مورد مسائل منطقه‌ای و همکاری‌های دوجانبه، و همچنین پیشبرد حقوق بشر و آزادی‌های اساسی، دیدار خواهد کرد.»

دیپلمات ارشد آمریکایی سفر خود را در الجزایر به پایان خواهد رساند و در آن‌جا با عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهوری و رمطان لعامره وزیر امور خارجه الجزایر در مورد امنیت و ثبات منطقه‌ای، همکاری‌های تجاری، پیشبرد حقوق بشر و آزادی‌های اساسی و سایر زمینه‌های مورد علاقه طرفین گفت‌وگو خواهد کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا تأکید کرد که بحران اوکراین موضوعی ثابت در طول سفر بلینکن خواهد بود. پرایس در این‌باره گفت:

«وزیر خارجه در طول سفر خود به همه رهبران خارجی که ملاقات می‌کند تأکید خواهد کرد که ایالات متحده با دولت و مردم اوکراین در برابر تجاوزات کرملین همبسته است و اگر ولادیمیر پوتین (رئیس جمهوری روسیه) مسیر خود را تغییر ندهد، ما به همکاری نزدیک با متحدان و شرکای خود برای تحمیل هزینه‌های بیشتر بر او و کسانی که تو را توانمند می‌سازند، ادامه خواهیم داد.»