کمیته مرکزی پزشکان سودانی اعلام کرد که در تظاهرات اعتراضی پنج‌شنبه ۴ فروردین / ۲۴ مارس در شهر مدنی یک مرد ۲۸ ساله کشته شد. او یکی از ۹۰ معترض کشته‌شده توسط نیروهای امنیتی از زمان شروع اعتراضات در ماه اکتبر است، اما یکی از معدود معترضانی است که در این مدت خارج از خارطوم پایتخت سودان کشته شده است.

نظامیان سودان ۳ آبان / ۲۵ اکتبر سال گذشته دست به کودتا زده و قدرت را تصاحب کردند. در حمله نظامیان بسیاری از اعضای کابینه دولت سودان از جمله عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر و اکثر رهبران احزاب سیاسی حامی دولت دستگیر شده یا تحت حصر قرار گرفتند. ارتش وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد و ژنرال عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان به این بهانه که صلح و امنیت در کشور به خطر افتاده از انحلال دولت و این شورا خبر داد.

به‌گفته معترضان و کمیته‌های مقاومتی که تظاهرات روز پنج‌شنبه را سازماندهی کردند، در خارطوم نیز هزاران نفر به سمت کاخ ریاست جمهوری راهپیمایی کردند، اما با تیراندازی و گاز اشک‌آور نیروهای امنیتی مواجه شدند.

رویترز از زخمی شدن چند نفر در خارطوم گزارش داد.

رهبران نظامی می‌گویند معترضان حق دارند تظاهرات مسالمت‌آمیز کنند اما کسانی که مسئول مرگ نیروهای امنیتی یا غیره هستند به دست عدالت سپرده خواهند شد.

در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از اعتراضات در شهرهایی مانند عطبره، القضارف، نیالا و سنجه نیز منتشر شده است.

معترضان در گفت‌وگو با رویترز گفته‌اند که خواستار زندگی بهتر برای سودان و پایان دادن به رنج اقتصادی و ظلم هستند و به این راه ادامه خواهند داد.

ارزش پوند، پول ملی سودان از زمان کودتا تاکنون بیش از یک سوم کاهش یافته است و همراه با آن به سرعت قیمت سوخت، مواد غذایی و سایر کالاها نیز افزایش یافته است.

خبرگزاری دولتی «سونا» اعلام کرد که در پاسخ به این وضعیت بانک مرکزی پس از دریافت سپرده از کشورهای حاشیه خلیج فارس، ارزهای معتبر را طی سه هفته به بانک‌های محلی واریز خواهد کرد.

با این حال، خبرگزاری دولتی سودان جزئیات بیشتر از جمله مقدار آن را اعلام نکرد. منابع آگاه در اوایل این هفته به رویترز گفتند که تاکنون هیچ نشانه‌ای از سپرده خارجی دیده نمی‌شود. عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز در این زمینه اظهارنظری نکرده‌اند.

ارتش می‌گوید که کودتا اصلاحی ضروری برای جلوگیری از درگیری‌های سیاسی و مشکلات اقتصادی بود. معترضان خواستار واگذاری قدرت به یک دولت کاملاً غیرنظامی هستند.