پیونگ یانگ جمعه ۲۵ مارس/ ۵ فروردین اعلام کرد که به دستور کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بزرگترین موشک بالستیک قاره پیمای خود را با موفقیت آزمایش کرده است. کیم جونگ اون گفت هدف از این آزمایش موشکی «بازدارندگی جنگ هسته‌ای» در رویارویی «طولانی‌مدت» با آمریکاست.   

گزارش رسانه دولتی کره شمالی یک روز پس از آن منتشر شد که ارتش کره جنوبی و ژاپن اعلام کردند که  کره شمالی برای نخستین بار از سال ۲۰۱۷ تاکنون یک موشک بالستیک قاره‌پیما (ICBM ) آزمایش کرده است. 

آسوشیتدپرس می‌نویسد پرتاب این موشک بخشی از برنامه موشکی کره شمالی با هدف شناسایی آن کشور به عنوان یک قدرت هسته‌ای از طرف جامعه بین‌المللی و لغو تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده است که اقتصاد پیونگ‌یانگ را بعد از همه‌گیری ویروس کرونا بیش از پیش زمینگیر کرده است.

 هواسونگ-۱۷ که برای دوری از آب‌های سرزمینی همسایگان کره شمالی با زاویه بالا شلیک شد، به حداکثر ارتفاع ۶۲۴۸ کیلومتری (۳۸۸۰ مایل) رسید و طی یک پرواز ۶۷ دقیقه‌ای ۱۰۹۰ کیلومتر (۶۸۰ مایل) را طی کرد و سپس در آب‌های سرزمینی کره شمالی فرود آمد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی نوشت که این آزمایش موفقیت‌آمیز بود و نشان داد که هواسونگ-۱۷ می‌تواند به سرعت عملیاتی شود.

هواسونگ-۱۷ می‌تواند اهدافی را  ۱۵۰۰۰ کیلومتری (۹۳۲۰ مایل) هدف قرار دهد و با کلاهکی با وزن کمتر از یک تن شلیک شود. به یک معنا این سلاح کل ایالات متحده آمریکا را می‌تواند هدف قرار دهد. 

هواسونگ-۱۷ که تصور می‌شود حدود ۲۵ متر (۸۲ فوت) طول دارد، دوربردترین سلاح کره شمالی و بر اساس برخی برآوردها، بزرگترین سامانه موشکی بالستیک متحرک  در جهان است. کره شمالی این موشک را در یک رژه نظامی در اکتبر ۲۰۲۰ رونمایی کرد و پرتاب روز پنجشنبه اولین آزمایش برد کامل آن بود.

خبرگزاری رسمی کره شمالی به نقل از کیم نوشت که سلاح جدید «جهانیان را از توان تقویت‌شده هسته‌ای کره شمالی آگاه می‌کند».  

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل در واکنش به آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ با انتشار پیامی در توییتر نوشت: پس از آنکه کره شمالی سیزدهمین آزمایش موشکی خود در سال جاری میلادی را انجام داد، شورای امنیت روز جمعه نشستی فوق‌العاده و علنی برگزار خواهد کرد.

گرینفیلد در ادامه، این اقدام کره شمالی را نقض بسیاری از قطعنامه‌های شورای امنیت دانست و نوشت: در نشست فوق‌العاده شورای امنیت درباره این اقدامات «بی‌ثبات‌کننده» مستمر گفت‌وگو خواهد شد.

وزارت خارجه آمریکا نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد، تحریم‌هایی را علیه شش موسسه و شخص در روسیه، کره شمالی و چین به دلیل مشارکت در فعالیت‌های مربوط به گسترش تسلیحات اعمال کرده است.

کره شمالی از سال ۲۰۰۶ بر اساس قطعنامه‌هایی که شورای امنیت هر ساله به دلیل برنامه‌های موشک‌های بالستیک و اتمی‌ آن تصویب می‌کند، تحت تحریم‌های اقتصادی، تجاری و نظامی قرار دارد.