سرگئی رودسکوی، معاون رئیس ستاد کل ارتش روسیه، جمعه ۵ فروردین / ۲۵ مارس گفت اولین اهداف تعیین‌شده در «عملیات ویژه» نظامی روسیه در اوکراین محقق شده است و واحدهای رزمی اوکراین به میزان قابل توجهی کاهش یافته‌اند.

رودسکوی افزود:

«این موضوع به ارتش اجازه می‌دهد تا بیشتر تلاش‌های خود را روی هدف اصلی یعنی آزادسازی دونباس متمرکز کند.»

در سال ۲۰۱۴، جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در دونتسک و لوهانسک واقع در منطقه دونباس در شرق اوکراین «جمهوری‌های مردمی» اعلام کردند. روسیه چند روز قبل از آغاز حمله خود به اوکراین در ۲۴ فوریه، استقلال «جمهوری‌های مردمی» خودخوانده را به‌رسمیت شناخت.

معاون رئیس ستاد کل ارتش روسیه شمار تلفات این کشور در جنگ اوکراین را یک هزار و ۳۵۱ نظامی کشته و سه‌هزار و ۸۲۵ سرباز زخمی اعلام کرد. پیش از این ناتو تخمین زده بود که بین هفت تا ۱۵ هزار سرباز روسی در اوکراین کشته شده‌اند.

آمار سرگئی رودسکوی از شمار تلفات روسیه در جنگ اوکراین اولین آمار رسمی از اوایل ماه مارس بود. در آن زمان تعداد سربازان کشته‌شده روسی ۴۹۸ نفر اعلام شد.

خبرگزاری رویترز نوشته است با اظهارات رودسکوی به‌نظر می‌رسد که «پس از مقاومت شدید اوکراین» در ماه اول جنگ، روسیه به سمت اهداف محدودتری حرکت کند.

ستاد کل ارتش اوکراین می‌گوید برخی از نیروهای روسیه پس از متحمل شدن خسارت‌های سنگین از شمال شرق اوکراین عقب‌نشینی کرده‌اند. به‌گفته وزارت دفاع بریتانیا، ارتش اوکراین شهرها و مواضع دفاعی تا ۳۵ کیلومتری شرق کی‌یف را بازپس گرفته است.

در شمال اوکراین اما ظاهراً نیروهای روسی شهر چرنیهیف را محاصره کرده و ارتباط آن را با مناطق اطراف قطع کرده‌اند.

این خبر را فرماندار منطقه در تلویزیون اعلام کرد. او گفت «این شهر در محاصره دشمن قرار گرفته و با توپخانه و هواپیماهای جنگنده بمباران می‌شود».

چرنیهیف حدود ۲۹۰ هزار نفر جمعیت دارد. معلوم نیست که چند نفر از ساکنان شهر آن را ترک کرده‌اند.

شمار کشته‌شدگان سالن تئاتر ماریوپُل

اداره شهر ماریوپُل روز جمعه اعلام کرد که احتمالاً حدود ۳۰۰ نفر در حمله روسیه به سالن تئاتر شهر ماریوپُل در جنوب شرقی اوکراین کشته شده‌اند.

این اداره تأکید کرد که تخمین فوق به اظهارات شاهدان عینی متکی است. این سالن تئاتر در اواسط هفته گذشته مورد حمله قرار گرفت. از ترس حملات هوایی روسیه، حدود یک‌هزار نفر در زیرزمین ساختمان تئاتر پناه گرفته بودند.

پلیس امروز از حمله روسیه به یک مرکز پزشکی در شهر خارکف (خارکیف) در شرق اوکراین خبر داد. چهار نفر در این محل کشته شدند.

اوکراین و کشورهای غربی نیروهای روسیه را به هدف قرار دادن اهداف غیرنظامی متهم می‌کنند. در مقابل، مسکو نیروهای مسلح اوکراین را به استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی متهم می‌کند.

۳۰۰ هزار خانوار بدون گاز و گرما

یوریف ویترنکو، مدیرعامل نفتوگاز، شرکت دولتی نفت و گاز اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که در اوکراین، حدود ۳۰۰ هزار خانوار در حال حاضر بدون گاز و گرما زندگی می‌کنند.

ویترنکو در همین حال عرضه گاز در مناطق وسیعی از اوکراین را نسبتاً باثبات توصیف کرد و وضعیت ماریوپل را یک استثنا خواند. او گفت «تعمیر چیزی در آن‌جا غیرممکن است».

پوتین غرب را به کاربرد روش‌های نازی‌ها متهم کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در نشستی با هنرمندان و کارمندان فرهنگی این کشور لغو کنسرت‌ هنرمندان روسی در کشورهای غربی را با روش‌های نازی‌ها مقایسه کرد و با اشاره به کتاب‌سوزی نازی‌ها در آلمان هیتلری گفت:

«آخرین بار نازی‌ها تقریباً ۹۰ سال پیش چنین کارزار عظیمی را برای نابودی آن‌چه ادبیات نامطلوب می‌نامیدند در آلمان به‌راه انداختند. چایکوفسکی، شوستاکوویچ و راخمانینوف از برنامه کنسرت‌ها حذف، نویسندگان روسی ممنوع و کتاب‌های آن‌ها سوزانده می‌شوند.»

پوتین در روز فرهنگیان گفت:

«امروز آن‌ها تلاش می‌کنند، کشوری با پیشینه هزار ساله و خلق ما را “لغو” کنند. هر چیزی که به روسیه مربوط باشد با موافقت نخبگان حاکم مورد تبعیض قرار می‌گیرد.»

پوتین همچنین به فیلم‌های هالیوودی اشاره کرد و گفت این فیلم‌ها طوری نشان می‌دهند که گویی فقط ایالات متحده آمریکا، اروپا را از دست فاشیسم هیتلری در جنگ جهانی دوم آزاد کرد. از سوی دیگر، شجاعت ارتش سرخ، که سربازان آن سهم تعیین‌کننده‌ای در پیروزی بر هیتلر داشتند، کنار گذاشته می‌شود.

در همین حال روز جمعه اعلام شد که ارتباط قطاری بین هلسینکی پایتخت فنلاند و سن پترزبورگ روسیه از ابتدای هفته آینده قطع خواهد شد.

شرکت راه آهن فنلاند گفت قطار سریع‌السیر آلگرو از روز دوشنبه دیگر حرکت نخواهد کرد. پس از آن‌که روسیه و اتحادیه اروپا حریم هوایی را برای طرف مقابل مسدود کردند، آلگرو به‌عنوان تنها راه ارتباطی مهم حمل و نقل عمومی بین روسیه و اتحادیه اروپا محسوب می‌شد.

«پیشرفت چشمگیر» در کاهش وابستگی آلمان به انرژی روسیه

روبرت هابک روز جمعه در برلین گفت تا اواسط سال، واردات نفت روسیه به آلمان ممکن است به نصف کاهش یابد و در مورد گاز طبیعی می‌توان تا اواسط سال ۲۰۲۴ تا حد زیادی از روسیه مستقل شد.

هابک بار دیگر درخواست‌های تحریم فوری واردات انرژی از روسیه را رد کرد. بر اساس گزارش وزارت اقتصاد آلمان، سهم گاز طبیعی روسیه از کل مصرف آلمان در حال حاضر به‌جای ۵۵ درصد قبلی، به حدود ۴۰ درصد رسیده است. بخش بزرگی از این میزان با منابع گاز مایع جایگزین شده است.