روز جمعه ۲۵ مارس/ ۵ فروردین، حوثی‌های یمن برای چندمین بار در ۱۰ روز گذشته به تاسیسات بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت جهان یعنی آرامکوی سعودی حمله کردند. در ابتدا عربستان سعودی حمله به انبارهای نفت را تایید نکرد و گفت که مخازن آب این شهر هدف قرار گرفته است. مهار نشدن آتش‌سوزی در ساعات بعد و انتشار گزارش‌های غیررسمی درباره سرایت آن به دیگر بخش‌های این تاسیسات سبب شد تا موضع عربستان تغییر کند و بگوید که این حملات، به تاسیسات نفتی آسیب رسانده است. تلویزیون دولتی عربستان از حملات حوثی‌ها با عنوان «عملیات خصمانه تروریست‌های حوثی» یاد کرد.

یحیی سریع، سخنگوی ارتش حوثی‌ها گفت این گروه با موشک به تأسیسات نفتی آرامکو و با پهپاد به پالایشگاه‌های رأس تنوره و رابغ حمله کرد‌‌ند. سریع افزود این حملات همچنین تأسیسات حیاتی در ریاض پایتخت عربستان سعودی را هدف قرار دادند. شبکه تلویزیونی العربیه به نقل از ائتلاف عربی اعلام کرد که سامانه پدافند هوایی این کشور دو پهپاد مملو از مواد منفجره را که نجران را هدف قرار داده بودند، منهدم کرد.

آرامکو چندین کارخانه صنعتی در جده دارد. همین یکشنبه گذشته، شورشیان با موشک و هواپیماهای بدون سرنشین به عربستان سعودی حمله کرده بودند. یک بخش از تاسیسات آرامکو در جده نیز مورد اصابت قرار گرفت و آتش سوزی در یک مخزن نفت رخ داد.

گرچه حملات حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان در چند سال گذشته بارها انجام شده است ولی به نظر می‌رسد تمرکز آن بر جده بی‌ارتباط با برگزاری مسابفات فرمول یک در این شهر نباشد. آرامکو حامی اصلی فرمول یک است که قصد دارد در آخر این هفته مسابقات جایزه بزرگ عربستان سعودی را در جده میزبانی کند. این پالایشگاه کمتر از ۲۰ کیلومتر با محل برگزاری این مسابقات فاصله دارد.

حملات تلافی جویانه عربستان در شب

در پاسخ، عربستان سعودی چندین هدف در یمن را بمباران کرد. خبرگزاری رسمی عربستان سعودی SPA به نقل از ائتلاف نظامی در یمن به رهبری ریاض گزارش داد که در تلافی، حملاتی «علیه منابع تهدید در صنعا و حدیده» انجام شد و «عملیات نظامی تا دستیابی به اهداف ادامه خواهد یافت».

به گفته ائتلاف نظامی، حوثی‌ها روز جمعه در مجموع ۱۶ حمله به اهدافی در عربستان سعودی انجام دادند، از جمله حمله به یک نیروگاه برق و چندین تاسیسات نفتی. ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف نظامی گفت که آتش در جده کنترل شده است.

حوثی‌ها هم گفتند که آنها همچنین چندین «تاسیسات کلیدی» را در ریاض، پایتخت، در یک سری حملات راکتی و پهپادی مورد حمله قرار دادند. به گفته دولت عربستان سعودی، این حملات از صنعا، پایتخت تحت کنترل انصارالله یمن و شهر بندری حدیده انجام شده است.

درخواست برای برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل

شبکه تلویزیونی العربیه روز شنبه ۶ فروردین گزارش داد که عربستان سعودی خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای محکومیت حملات انصارالله یمن شده است.

این رسانه به نقل از بیانیه رسمی دولت سعودی نوشت: «هیات عربستان [در سازمان ملل] در پیام خود به شورا به این واقعیت اشاره می کند که حملات به پادشاهی به دست حوثی‌ها و با حمایت ایران انجام می‌شود.»

در این سند آمده است: «ما این حق را برای خود محفوظ می‌داریم که تمام اقداماتی را که لازم می‌دانیم برای دفاع از خاک خود انجام دهیم و از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم جلسه‌ای را برای محکوم کردن حملات تشکیل دهد.»

در مقابل، ایالات متحده فعلا تنها به واکنشی کلی اکتفا کرده حملات روز جمعه را «غیرقابل قبول» خوانده است. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما به همکاری با شرکای عربستانی خود برای تقویت سیستم‌های دفاعی آنها ادامه خواهیم داد و در راستای دستیابی به راه‌حلی پایدار برای پایان دادن به درگیری در یمن تلاش می‌کنیم.»

اما صریح‌ترین واکنش به این رویداد در تهران انجام شد. در حالی که در عربستان گروه‌های بزرگ امداد و اطفای حریق هنوز موفق به مهار آتش مخازن نفت نشده بودند، تصاویری از رهبران انصارالله یمن و پرچم آن‌ها بر روز برج آزادی نورپردازی شد.

عربستان سعودی و ایران که هر دو برای تسلط بر کشورهای منطقه رقابت می‌کنند، آتش جنگ نیابتی را در یمن را برای هفت سال شعله‌ور نگاه داشته‌اند. در حالی که ایران از شورشیان حوثی حمایت می‌کند، عربستان سعودی گروهی از کشورهای حاشیه خلیج فارس را در مبارزه با این شورشیان رهبری می کند. جنگ از سال ۲۰۱۵ آغاز شده است. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، حدود ۳۸۰ هزار نفر کشته  و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.