روز شنبه ۲۶ مارس/۶ فروردین، جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در کنفرانسی در دوحه گفت که ایران و قدرت‌های جهانی به توافق «بسیار نزدیک» هستند.

بورل در اوایل ماه جاری میلادی خواستار توقف مذاکرات در وین، به دلیل «نقش‌آفرینی عوامل خارجی» شده بود. مذاکرات بر سر احیای برجام در ۱۲ ماه گذشته در وین دنبال شده است و طرفین بارها بر نزدیک بودن به روز نهایی و دستیابی به توافق تاکید کرده‌اند.

توقف اخیر در مذاکرات وین، در ابتدا با هدف رسیدگی به موضوع درخواست لحظه آخری روسیه مبنی بر اینکه تحریم‌های اعمال شده به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین بر معاملات این کشور با ایران تأثیری نخواهد گذاشت، انجام شد. این موضوع در عرض چند روز حل شد زیرا روسیه اعلام کرد که تضمین‌های کتبی از واشنگتن دریافت کرده است.

هماهنگ کننده اتحادیه اروپا هم در تلاش برای کمک به تهران و واشنگتن در نهایی کردن مذاکرات متوقف شده در مورد احیای برجام، راهی ایران خواهد شد.

انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات هسته‌ای، اواخر روز شنبه ۶ فروردین وارد تهران خواهد شد و بنا بر گزارش‌ها انتظار می‌رود روز دوشنبه به واشنگتن سفر کند.

مورا پیش از سفر خود در توییتر نوشت که در جریان آن با علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران دیدار خواهد کرد. او تاکید کرد که «ما باید این مذاکره را به نتیجه برسانیم».

اکنون به نظر می‌رسد اکثر اقدامات مورد نیاز برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نهایی شده و مورد توافق قرار گرفته اما هنوز یک یا دو موضوع حل نشده میان ایران و ایالات متحده وجود دارد که مانع از اعلام توافق شده است. از جمله خروج سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی. ایران ماندن سپاه در لیست تروریستی را خط قرمز خود می‌داند و بارها گفته که از این خط قرمز عدول نخواهد کرد. خبرهای غیررسمی از این حکایت دارد که آمریکا خروج سپاه از لیست تروریستی را منوط به گفت‌وگوهای بیشتر بر سر موضوعات منطقه‌ای یا اعلام رسمی مقام‌های ایران برای کاستن از تنش در منطقه خاورمیانه کرده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز جمعه در سفر به بیروت بار دیگر با ابراز خوش‌بینی نسبت به دورنمای دستیابی به توافق، گفت: «این توافق می‌تواند به نفع همه کشورهای منطقه باشد.»

در همین حال، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز جمعه به خبرنگاران گفت که واشنگتن «هنوز به دنبال یک راه‌حل دیپلماتیک است که برنامه هسته‌ای ایران را محدود کند». جیک سالیوان آن روی سکه را هم نشان داد و گفت که کشورش با همکاری شرکای بین‌المللی آماده‌اند تا در صورت شکست مذاکرات، فشار بر ایران را گسترش دهند.

اگر توافقی حاصل شود، تحریم‌های سختگیرانه آمریکا علیه ایران را لغو می‌کند و در عین حال ایران را مجدداً به محدودیت‌های توافق هسته‌ای که به تدریج پس از خروج آمریکا از چهار سال پیش کنار گذاشته بود، متعهد می‌کند.