همزمان با پایان نیمه اول تعطیلات نوروزی در ایران شمار شهرهایی که به لحاظ انتقال کرونا پرخطر هستند افزایش یافته است. بنا بر اعلام وزارت بهداشت و درمان تا هفتم فروردین ماه، ۲۴ شهرستان در وضعیت قرمز قرار داشتند و ۶۸ شهرستان نیز در وضعیت نارنجی. وضعیت در ۳۰۶ شهرستان دیگر زرد اعلام شده است.

تازه‌ترین مناطقی که به فهرست شهرهای «بسیار پرخطر» یا «پرخطر» پیوسته اند عبارتند از تفت، ابرکوه، بهاباد، خاتم و مروست و مهریز در استان یزد.

تا پیش از آغاز تعطیلات نوروزی مسئولان وزارت بهداشت و درمان مدعی بودند که وضعیت در هیچ یک از شهرستان‌ها قرمز نیست.

در شش روز نخست تعطیلات نوروزی شمار مناطقی که وضعیت در آنجا قرمز اعلام شد به ۲۹ شهرستان افزایش یافت.

رئیس مرکز بیمارهای واگیر وزارت بهداشت و درمان ایران در روز ششم فروردین گفت انتظار افزایش آمار را از هفته آینده دارم چرا که  به داده‌های عید نمی توان اعتماد وآن‌ها را تفسیر کرد. بسیاری از مردم در مسافرت هستند و تست هم نمی‌دهند.

دولت در آستانه تعطیلات نوروزی محدودیت‌های آمد و شد را لغو کرد و بنا به گفته مسئولان ارشد پلیس راهور مسافرت‌های بین‌شهری حدود ۲۶ درصد افزایش یافته است.

نتیجه افزایش مسافرت‌های شهری و بازدیدهای نوروزی شمار افراد مبتلا به کرونا است.

وزارت بهداشت و درمان ظهر هفتم فروردین اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ۲ هزار و ۲۹۹ بیمار جدید را شناسایی کرده که از این تعداد ۳۸۲ نفر در مراکز درمانی بستری شدند.

شمار جان باختگان کرونا در ۲۴ ساعت گذشته هم ۵۰ نفر اعلام شد.

این آمار اما که بسیار کمتر از آمارهای واقعی برآورد می‌شد، به گفته ابراهیم قادری، رئیس اداره مراقبت‌ مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در روزهای آینده به احتمال خیلی زیاد افزایش خواهد یافت چرا که «رفتارهای پرخطر افزایش و رعایت پروتکل‌ها کاهش یافته است».

در استان خوزستان حبیب حی بر، سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از افزایش حدود ۱۰ درصدی بستری ناشی از کرونا طی روزهای گذشته خبر داد و گفت که این استان احتمالاً هفته آینده با موج دیگری از همه‌گیری روبرو خواهد شد.

به گفته محمد علوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز آمار واکسیناسیون در استان خوزستان کاهش یافته و دوز سوم با تأخیر تزریق می‌شود.

ایران تا به حال شش خیز کرونا را با تلفات بسیار از سر گذرانده و تأخیر در تأمین واکسن موجب افزایش شمار جان باختگان و طولانی شدن مدت زمان خیزها در فاصله زمانی کوتاه شده است.

بنا بر آمارهای رسمی، کووید۱۹ تا هفتم اسفند موجب جان باختن بیش از ۱۴۰ هزار نفر شده است. آمار قربانیان کرونا حداقل ۲٬۵ تا ۳ برابر آمار رسمی اعلام شده برآورد می‌شود.