سازمان ملل متحد هشدار داد در صورت ادامه جنگ، ۹۰ درصد اوکراینی‌ها با فقر مواجه خواهند شد. آخیم اشتاینر، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP)روز یکشنبه ۲۷ مارس/ ۷ فروردین در حاشیه مجمع دوحه گفت:

ما در سراسر کشور می بینیم که مردم معیشت خود را از دست داده اند و چرخه اقتصاد و خدمات اساسی شهری نیز متوقف شده‌اند. اگر درگیری در اوکراین به زودی متوقف نشود، ۹۰ درصد جمعیت این کشور ممکن است به زیر خطر فقر بروند.

وادیم دنیسنکو، مشاور وزارت کشور اوکراین روز یکشنبه هشدار داد روسیه در حال تخریب انبارهای ذخیره سوخت و مواد غذایی اوکراین است. دنیسنکو گفت روسیه تخریب انبارهای ذخیره سوخت و مواد غذایی اوکراین را آغاز کرده است و این بدین معنی‌ست که دولت باید در آینده نزدیک ذخایر این انبارها را در نقاط مختلف پخش کند.

در همین راستا و در حالی‌که نگرانی‌ها از تاثیر تهاجم روسیه بر امنیت غذایی در جهان ادامه دارد، یک شرکت مشاور کشاورزی (APK-Inform) روز یکشنبه از انتقال اولین محموله ذرت اوکراینی به اروپا با قطار خبر داد. مسیر دریایی صادرات غلات از اوکراین به‌خاطر تهاجم روسیه به بنادر اوکراین در دریای سیاه مسدود شده است. حجم صادرات غلات از اوکراین، به عنوان یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان غلات در جهان تا پیش از حمله روسیه، ماهانه به بیش از ۵ میلیون تن می‌رسید.

«روسیه می‌خواهد زمان بخرد»

ارتش روسیه روز جمعه اعلام کرد نیروهای این کشور در اوکراین، تمرکز حملات خود را از تصرف پایتخت به آن‌چه مسکو «آزادسازی» منطقه مورد مناقشه دونباس می‌خواند تغییر داده‌اند. با این‌حال بسیاری از تحلیل‌گران با دیده شک و تردید به این ادعا می‌نگرند.

یک تحلیلگر سیاسی به شبکه الجزیره گفت بسیاری از اوکراینی‌ها به ادعاهای روسیه مبنی بر اینکه اکنون بر «آزادسازی» منطقه شرقی دونباس تمرکز خواهد کرد، اعتماد ندارند چرا که روسیه همچنان به حمله به شهرهای اوکراین ادامه می‌دهد. او گفت این ادعا ممکن است تصدیق‌کننده این باشد که آن‌ها در حال حاضر قادر به تصرف پایتخت و برکناری دولت در کی‌یف نیستند و می‌خواند زمان بخرند.

او افزود:

«مسئله این است که جنگ نابودگر ادامه دارد و ما همچنان شاهد حمله به ماریوپل و شهرهای دیگر هستیم و زندگی غیرنظامیان همچنان در خطر است».

درحالی‌که دست کم ۱۰۰هزار نفر در شهر تحت محاصره ماریوپل زیر بمباران‌‌اند و دسترسی آن‌ها به آب و برق و غذا و دارو قطع شده است، تخلیه غیرنظامیان از مناطق مختلف همچنان ادامه دارد و شما آوارگان و پناهجویان روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین روز یکشنبه گفت که کیف و روسیه بر سر دو «راهروی بشردوستانه» برای تخلیه غیرنظامیان از مناطق خط مقدم به توافق رسیده‌اند.

او همچنین گفت که مردم اجازه خواهند داشت با ماشین شخصی از شهر جنوبی ماریوپول خارج شوند.

به گفته کیریلو تیموشنکو، معاون دفتر رئیس جمهوری اوکراین روز شنبه ۴هزار و ۳۳۱ نفر شهر محاصره‌شده ماریوپل را ترک کرده و در مجموع ۵ هزار ۲۰۸ نفر از طریق راهروهای بشردوستانه تخلیه شده‌اند که کمتر از ۷ هزار و ۳۳۱ نفری‌ست که روز جمعه موفق به فرار شدند.

از سوی دیگر امانوئل وارگون، وزیر مسکن فرانسه روز یکشنبه ۲۷ مارس/۷ فروردین اعلام کرد حدود ۳۰ هزار پناهجوی اوکراینی تاکنون وارد فرانسه شده و برخی از آن‌ها از طریق فرانسه به کشورهای دیگر از جمله اسپانیا رفته‌اند. این در حالی‌ست که تعداد کل مهاجران اوکراینی ساکن فرانسه تا پیش از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین ۴۰ هزار نفر بود.

 وزیر مسکن فرانسه گفت دولت خود را برای پذیرش ۱۰۰هزار پناهجو آماده می‌کند. فرانسه به پناهندگان اوکراینی مجوز اقامت موقت و امکان تحصیل و کار داده است.

در این میان ایرینا وندیکتوا، دادستان کل اوکراین هم از کشته‌شدن ۱۲ روزنامه‌نگار و زخمی‌شدن دست کم ۱۰ تن دیگر از کارکنان رسانه‌ها در حملات روسیه خبر داد.

به گفته او خبرنگاران خارجی کشته شده شامل کارکنان رسانه‌ها از ایالات متحده، ایرلند و روسیه بودند و مجروحان شامل خبرنگارانی از بریتانیا، ایالات متحده، جمهوری چک، دانمارک، سوئیس و امارات متحده عربی‌ اند.

احتمال برگزاری همه‌پرسی الحاق به خاک روسیه در مناطق جدایی‌طلب

پس از چهار هفته حمله نظامی روسیه به اوکراین، یک رهبر محلی در جمهوری خودخوانده مردم لوهانسک یکشنبه ۲۷ مارس/ ۷ فروردین گفت که این منطقه همانند آن‌چه در سال ۲۰۱۴ در کریمه اتفاق افتاد، برای برگزاری همه‌پرسی پیوستن به روسیه آماده می‌شود. روسیه در طی این مدت نتوانسته هیچ‌یک از شهرهای بزرگ اوکراین را تصرف کند با این‌حال برخی از گزارش‌ها پیشتر نیز از تلاش برای برکناری مسئولان محلی و به‌دست گرفتن کنترل شهرها خبر داده بودند. همزمان کایرلو بودانوف، رئیس اطلاعات نظامی اوکراین در بیانیه ای با اشاره به تقسیم کره پس از جنگ جهانی دوم، مدعی شد روسیه تلاش دارد اوکراین را به دو بخش تقسیم کرده و کره شمالی و جنوبی در اوکراین ایجاد کند. این مقام اطلاعاتی اوکراین پیش‌بینی کرد یک جنگ همه‌جانبه چریکی به‌زودی در اوکراین آغاز شود.

همزمان ولودیمیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین خواهان ارسال تسلیحات بیشتر از سوی کشورهای غربی شد و گفت که ارتش این کشور برای دفاع مقابل روسیه به این تسلیحات نیاز دارد.

ولودیمیر زلنسکی از ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی به دلیل تردید در تامین هواپیماهای جنگنده مورد نظر اوکراین انتقاد کرد و گفت اوکراین نمی تواند بدون تسلیحات مناسب از خود در برابر موشک‌ها دفاع کند و ماریوپل محاصره شده را بدون تانک و جت های جنگی آزاد کند.

زلنسکی تاکید کرد که اوکراین «تنها به ۱ درصد از هواپیماها و تانک‌های ناتو احتیاج دارد و بیشتر درخواست نخواهد کرد».

او بار دیگر از لهستان خواست تا جت‌های جنگی و تانک‌ها را برای کمک به مبارزه با تهاجم روسیه به کشورش بفرستد و گفت اگر شرکای اوکراین برای مقابله جلوی تهاجم روسیه به کی‌یف کمک نکنند، در آینده تحت خطر تهدیدهای مستقیم نظامی و موشکی روسیه قرار خواهند داشت.

در عین‌حال کاخ سفید با عقب‌نشینی از اظهارات پیشین جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا که گفته بود ولادیمیر پوتین نباید رئیس جمهوری روسیه باقی بماند، اعلام کرد واشنگتن هیچ‌ استراتژی‌ای برای تغییر رژیم در روسیه ندارد. جو بایدن که در روزهای گذشته به اروپا سفر کرده است، در لهستان گفته بود پوتین «نمی‌تواند در قدرت بماند». آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده که به اسرائیل رفته است، یکشنبه در اورشلیم (بیت‌المقدس) گفت: «فکر می‌کنم رئیس‌جمهوری به این نکته ساده اشاره کرد که پوتین نمی‌تواند قدرت جنگ یا تجاوز به اوکراین یا دیگران را داشته باشد. همانطور که بارها از ما شنیده‌اید، ما استراتژی تغییر رژیم در روسیه یا هر جای دیگری را نداریم».

ایالات متحده و اروپا تحریم‌های سنگینی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند و محموله‌های اسلحه بسیاری از ابتدای شروع جنگ در اوکراین به این کشور فرستاده شده است، با این‌حال درخواست اوکراین از ناتو و غرب برای ارسال کمک‌های نظامی پیشترفته بدون جواب مانده است.

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا هم روز یکشنبه به تحریم‌ها علیه مسکو اشاره کرد و گفت اگر روسیه از اوکراین خارج شود، امکان لغو تحریم‌های اعمال‌شده علیه افراد و شرکت‌های روسی وجود دارد. دولت بریتانیا می‌گوید تاکنون تحریم‌هایی را علیه بانک‌های روسی با دارایی‌ بالغ بر ۵۰۰ میلیارد پوند (۶۵۹ میلیارد دلار)، و همچنین الیگارشی‌های این کشور و اعضای خانواده‌شان با دارایی خالص بیش از ۱۵۰ میلیارد پوند (۱۹۸ میلیارد دلار) اعمال کرده است.

مجمع عمومی سازمان ملل روسیه را مسئول جنگ در اوکراین دانسته و خواستار آتش‌بس فوری شده است. این قطعنامه که توسط اوکراین و متحدانش ارائه شده بود، پیشتر در مقر سازمان ملل در نیویورک با ۱۴۰ رأی مثبت تصویب شد. علاوه بر روسیه، سوریه، کره شمالی، اریتره و بلاروس به آن رأی منفی دادند. ۳۸ کشور از جمله ایران هم به آن رأی ممتنع دادند.

با این‌حال هنوز نشان روشنی از احتمال آتش‌بس دیده نمی‌شود و هزینه‌های انسانی هنگفت جنگ همچنان رو به افزایش است. بر اساس یک به روز رسانی که روز شنبه توسط دفتر دادستان کل اوکراین در فیس‌بوک منتشر شد، در نتیجه تهاجم روسیه تاکنون ۱۳۶ کودک کشته و ۱۹۹ کودک دیگر زخمی شده‌اند. تأیید این ارقام به صورت مستقل ممکن نیست. دفتر حقوق بشر سازمان ملل هم روز جمعه اعلام کرد که ۱۰۸۱ کشته و ۱۷۰۷ زخمی غیرنظامی را تأیید می‌کند.