به گزارش خبرگزاری رویترز یک مقام حوثی‌های یمن یکشنبه ۲۷ مارس/۷ فروردین گفت حوثی‌های یمن در شمال و دولت منصور هادی در جنوب که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و تحت حمایت ائتلاف عربی به رهبری عربستان قرار دارد بر سر مبادله زندانیان به توافق رسیدند.

عبدالقادر المرتضی با انتشار پیامی در توییتر نوشت: این مبادله شامل ۱۴۰۰ اسیر از حوثی‌ها در ازای ۸۲۳ اسیر از طرف دیگر از جمله ۱۶ نفر سعودی و سه نفر سودانی است.

رییس کمیته امور زندانیان حوثی‌ها یادآوری کرد: توافق مبادله اسرا شامل ناصر منصور هادی، برادر عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن و محمود الصبیحی وزیر دفاع است.

المرتضی، رئیس کمیته امور زندانیان افزود که طرفین اسرا را روز سه‌شنبه مبادله خواهند کرد.

با این حال یک مقام دولت هادی در جنوب گفت هنوز توافق نهایی حاصل نشده است.

رئیس هیئت دولت در مذاکرات زندانیان گفت:

«در حال گفت‌وگو هستیم. وقتی توافق نهایی شد، یادداشت رسمی به دفتر نماینده (سازمان ملل) ارسال و منتشر خواهد شد.»

یک مقام ارشد در دفتر نماینده سازمان ملل در یمن تأیید کرد که هنوز توافق نهایی بین طرفین حاصل نشده است.

محاصره بندر الحدیده و صنعا

جنگ در یمن بین گروه حوثی وابسته به ایران و ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی وارد هشتمین سال خود شده است. خشونت‌ها در ماه‌های اخیر تشدید شده است. 

در پی حملات هوایی عربستان سعودی به صنعا و بندر الحدیده که به کشته ‌شدن دست‌کم هشت نفر منجر شد، حوثی‌های یمن اعلام کردند حملات موشکی و پهپادی به عربستان سعودی را به مدت سه روز به حالت تعلیق در می‌آورند. در بیانیه‌ای که عصر شنبه ۲۶ مارس/۶ فروردین منتشر شد، حوثی‌ها گفتند که در صورت توقف حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن و لغو محدودیت‌های بنادر حاضرند آتش‌بس دائمی اعلام کنند.

مهدی المشاط، رئیس دفتر سیاسی حوثی‌ها در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که این گروه عملیات تهاجمی زمینی در یمن از جمله در منطقه راهبردی مأرب را هم به مدت سه‌روز متوقف می‌کند. او اعلام آتش‌بس یکجانبه را «دعوتی صادقانه و گام عملی برای بازسازی اعتماد، و سوق دادن همه طرف‌ها از عرصه گفت‌وگو به صحنه عمل» خواند و افزود:

«در صورتی که عربستان سعودی متعهد به پایان دادن به محاصره و توقف حملات خود به یمن یک بار برای همیشه باشد، ما آماده‌ایم این تعهد سه‌روزه را به تعهدی نهایی و دائمی [به پایان‌دادن به درگیری‌ها] تبدیل کنیم».

حوثی‌ها همچنین برای آزادی همه زندانیان از جمله برادر هادی اعلام آمادگی کردند.

این ابتکار یک جانبه در حالی صورت گرفت که جنگ بین گروه همسو با ایران و ائتلاف به رهبری عربستان سعودی وارد هشتمین سال خود شده است. در این درگیری‌‌ها ده‌ها هزار نفر که عمدتا غیرنظامی‌اند کشته شده‌اند و میلیون‌ها نفر هم در معرض گرسنگی قرار گرفته‌اند.

حوثی‌ها خواهان لغو محدودیت‌های اعمال شده توسط کشتی‌های جنگی ائتلاف بر بنادر دریای سرخ یمن‌اند و آن‌را شرط اصلی برای آتش بس دائمی اعلام می‌کنند، عربستان سعودی می‌گوید هیچ محاصره‌ای بر روی بنادر وجود ندارد و تنها از قاچاق اسلحه جلوگیری می‌کند. سازمان ملل و ایالات متحده آمریکا اما در تلاش برای ایجاد آتش‌بس در یمن، ریاض را تحت فشار قرار داده‌اند تا محدودیت‌های دریایی و هوایی در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها را برای کاهش بحران وخیم انسانی لغو کند.

آخرین بار در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰، سازمان ملل اعلام کرد که شورشیان حوثی و دولت هادی حدود ۱۰۸۱ زندانی و اسیر را مبادله کردند. بر اساس این توافق ۶۸۱ اسیر در برابر ۴۰۰ نیروی دولتی هادی آزاد شدند که شامل ۱۵ سعودی و چهار سودانی بود.   

قرارداد مبادله زندانیان توسط سازمان ملل متحد در جریان مذاکرات صلح سال ۲۰۱۸ در سوئد به امضای طرفین رسید.