آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا یکشنبه ۷ فروردین / ۲۷ مارس در دیدار با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت:

«با توافق یا بدون توافق [هسته‌ای]، ما به همکاری با سایر متحدان خود برای مقابله با رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه ادامه خواهیم داد.»

وزیر امور خارجه آمریکا گفت ایالات متحده و اسرائیل موافق هستند که نباید اجازه داد ایران به سلاح‌ هسته‌ای دست یابد. او تاکید کرد که تلاش‌ها برای بازدارندگی توان هسته‌ای ایران ادامه خواهد یافت حتی اگر مذاکرات در مورد احیای برجام در نهایت به شکست بینجامد.

بلینکن افزود:

«چه بازگشتی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) صورت گیرد چه خیر، این اصل و تعهد ما به آن نیز تغییر نخواهد کرد.»

مقابله با توانایی هسته‌ای ایران یکی از اهداف کلیدی سیاست خارجی دولت جو بایدن در آمریکا بوده است و ایالات متحده امیدوار است توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را احیا کند تا بر اساس آن ایران غنی‌سازی اورانیوم را در ازای لغو تحریم‌ها محدود کند. ایران به‌طور فزاینده‌ای از تعهدات خود تحت این توافق خارج شده است و برخی بر این باورند که اگر به‌زودی پیشرفتی حاصل نشود، این کشور می‌تواند به سرعت به سلاح‌ هسته‌ای دست یابد و تهدیدی جدی برای امنیت و ثبات خاورمیانه باشد.

اظهارات آنتونی بلینکن ساعاتی پس از آن بیان شد که رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، در کنفرانس بین‌المللی فوروم دوحه پایتخت قطر گفته بود:

«مطمئن نیستم که [احیای برجام] قطعی است، چند ماه پیش ما فکر می‌کردیم که [به توافق] خیلی نزدیک شده‌ایم و فکر می‌کنم همین جمله به شما نشان دهد که ما چه دشواری‌هایی پیش رو داریم.»

مالی افزود به دلیل مسائل باقی‌مانده که «عمیقاً مهم هستند» این توافق قطعی نیست.

یکی از موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات چند ماهه احیای برجام، حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی ایالات متحده است که یکی از خواسته‌های کلیدی ایران محسوب می‌شود. مالی تأکید کرد که سپاه پاسداران «صرف نظر از این‌که چه اتفاقی بیفتد» مورد تحریم باقی خواهد ماند.

کمال خرازی، مشاور ارشد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در اظهاراتی که مغایر با دیدگاه رابرت مالی درباره مذاکرات احیای برجام است، در دوحه گفت، توافق بر سر احیای برجام نزدیک است. خرازی با تأکید بر این‌که قطعاً سپاه پاسداران باید از لیست سازمان‌های تروریستی خارج شود، افزود:

«این تنها مشکل نیست. آمریکا بیش از ۵۰۰ نهاد و فرد ایرانی را تحریم کرده است که بخشی از این‌ها بر روابط ایران و کشورهای غربی تأثیر مستقیم دارد.»

خرازی همچنین افزود:

«سپاه پاسداران یک ارتش ملی است و قرار دادن نام ارتش یک کشور در فهرست تروریستی قابل قبول نیست.»

رابرت مالی همچنین گفت در حال حاضر در خاورمیانه به‌سر می‌برد تا با شرکای منطقه‌ای آمریکا از جمله عربستان سعودی، قطر و عمان درباره احیای احتمالی توافق هسته‌ای گفت‌وگو کند.

او گفت:

«فکر می‌کنم این یکی از درس‌هایی است که رئیس‌جمهور، بایدن از دو دولت گذشته گرفت، این‌که ما باید با منطقه و همه کشورهایی با آن‌ها روابط نزدیک داریم، هماهنگ باشیم.»

مقام‌های آمریکایی و اروپایی ماه‌هاست هشدار داده‌اند که زمان نجات برجام به دلیل توسعه برنامه هسته‌ای ایران به‌سرعت در حال کاهش است.

مذاکره‌کنندگان نزدیک به یک سال است که در وین دیدار می‌کنند تا توافق هسته‌ای را حفظ کنند. در اوایل ماه جاری با درخواست‌های جدید روسیه مذاکرات متوقف شد و مذاکره‌کنندگان با مسائل حل‌نشده باقی‌مانده وین را ترک کردند.