بامداد دوشنبه ۲۸ مارس/۸ فروردین عده‌ای دفتر حزب دموکرات کردستان در بغداد را به آتش کشیدند. شماری از معترضان نیز با شعار «مراجع دینی، خط قرمز ما هستند» مقابل دفتر حزب دموکرات کردستان در بغداد تجمع کردند.

 «نایف الکردستانی» یکی از شخصیت‌های همسو با حزب دموکرات کردستان در پیامی در توییتر نوشته بود:

«من با مرجعیت عربی‌ای هستم که از نوادگان اهل بیت(س.ع) باشد، نه با مرجعیت فارسی، افغانستانی.»

برخی رسانه‌های عراق می‌گویند طرفداران حشد الشعبی به دفتر حزب دموکرات کردستان عراق یورش برده و برخی اسناد را غارت کرده‌اند و سپس ساختمان را به آتش کشیدند.

حزب دموکرات کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که نایف الکردستانی عضو حزب دموکرات نیست و هیچ ارتباط دور یا نزدیکی با حزب دموکرات کردستان ندارد و توئیت او بیانگر نظر شخصی او است.

حزب دمکرات کردستان در ادامه بیانیه خود پیام نایف کردستانی را محکوم کرد و اعلام کرد به همه مراجع مذهبی و «روحانیون محترم» احترام می‌گذارد.

در همان حال، وزارت کشور اقلیم کردستان عراق حکم بازداشت کردستانی را صادر کرد و توضیح داد که «آزادی بیان به معنای توهین به نمادها و شخصیت‌های مذهبی و ملی نیست.»

دو سال قبل (۱۷ اکتبر ۲۰۲۰) نیز شماری از وابستگان به حشد الشعبی دفتر حزب دموکرات کردستان در بغداد را به آتش کشیده بودند. در آن زمان هوشیار زیباری، وزیر خارجه سابق عراق گفته بود دولت می‌بایست منطقه سبز بغداد را از حضور نیروهای حشد الشعبی پاکسازی کند.

شکست پارلمان عراق در انتخاب رئیس‌جمهوری

جلسه پارلمان عراق که قرار بود شنبه گذشته با دستور کار انتخاب رئیس جمهوری این کشور برگزار شود با به حد نصاب نرسیدن شمار نمایندگان شرکت‌کننده به چهارشنبه این هفته موکول شد.

پارلمان عراق متشکل از ۳۲۹ نماینده است که طبق قانون باید دوسوم نمایندگان برای انتخاب ریاست جمهوری حضور داشته باشند.

جلسه پارلمان برای به حد نصاب رسیدن به حضور ۲۲۰ یا ۲۲۲ نماینده (دوسوم نمایندگان پارلمان) از مجموع ۳۲۹ نماینده نیاز دارد اما تنها ۱۸۰ نماینده که همگی از ائتلاف سه جانبه (بارزانی، صدر و الحلبوسی) بودند، شرکت کردند.

بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی عراق، ائتلاف صدر با ۷۳ کرسی بیشترین کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد. ائتلاف فتح که نتیجه انتخابات را به‌عنوان بزرگترین بازنده به چالش کشید، صاحب ۱۷کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی پارلمان شده و حزب تقدم به رهبری محمود المشهدانی با برخورداری از حمایت سنی‌ها ۳۷ کرسی خود را حفظ کرده و حزب قانون نوری مالکی نیز ۳۳ کرسی را به دست آورده. حزب دموکرات کردستان ۳۱ کرسی و حزب اتحاد میهنی کردستان ۱۸ کرسی را در اختیار گرفته‌اند.

دولت اکثریت ملی به حمایت حزب دموکرات کردستان و اتحاد جدید بین تقدوم و العظیم که برندگان سیاسی اصلی در میان کردها و سنی‌های عراق هستند، وابسته است.  

هم‌اکنون ۴۰ نامزد برای پست ریاست‌جمهوری در رقابت هستند، اما برهم صالح، رئیس‌جمهوری کنونی از حزب اتحاد میهنی کردستان، و ریبر احمد، نامزد حزب دموکرات کردستان، مهم‌ترین نامزدهای پست ریاست‌جمهوری هستند.

فراکسیون مقتدی صدر حامی ریبر احمد است، اما گروه‌های مورد حمایت ایران که بسیاری از کرسی‌های خود را در انتخابات پارلمانی از دست دادند، با تشکیل ائتلافی مانع از پیروزی او هستند.

ماه گذشته در پی شکست رای‌گیری پارلمان اسماعیل قاآنی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عراق سفر کرد و با صدر نیز دیدار داشت.