ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، می‌گوید او آماده است تا در مورد وضعیت بی‌طرفی به عنوان بخشی از توافق صلح مذاکره کند، «اما این موضوع باید توسط طرف‌های ثالث تضمین شود و به همه‌پرسی گذاشته شود».

زلنسکی شامگاه یکشنبه ۲۷ مارس/ ۷ فروردین در مصاحبه‌ای با خبرنگاران گفت که مهم‌ترین موضوعات در مذاکرات با روسیه تضمین‌های امنیتی، بی‌طرفی و وضعیت عاری از سلاح هسته‌ای اوکراین است.

زلنسکی در یک تماس ویدیویی ۹۰ دقیقه‌ای با خبرنگاران روسیه صحبت می‌کرد، مصاحبه‌ای که مقامات روسیه پیش از انجامش به رسانه‌های روسی هشدار داده بودند که از گزارش دادن آن خودداری کنند. زلنسکی در تمام مدت به زبان روسی صحبت کرد.

زلنسکی گفت که تهاجم روسیه باعث ویرانی شهرهای روس‌زبان در اوکراین شده است و افزود که آسیبی که به ارتش روسیه وارد شده بدتر از جنگ‌ این کشور در چچن است.

ساعتی پس از این مصاحبه، زلنسکی در سخنرانی روزانه‌اش خطاب به مردم اوکراین، وعده داد که این هفته برای تحریم‌های جدید علیه روسیه تلاش خواهد کرد و از دور جدید مذاکرات قریب الوقوع صحبت کرد.

«دور جدیدی از مذاکرات در پیش است، زیرا ما به دنبال صلح هستیم. واقعاً بدون تأخیر. همانطور که مطلع شدم، فرصت و نیاز به یک ملاقات حضوری در ترکیه وجود دارد. این بد نیست. بیایید به نتیجه نگاه کنیم.»

اما انتظارها در مورد نتیجه‌بخش بودن مذاکرات صلح در میان مقام‌های اوکراینی به یک اندازه نیست. در حالی که زلنسکی به دستیابی قریب‌الوقوع به صلح خوشبین است رویترز به تازگی نقل قولی از وادیم دنیسنکو، مشاور وزارت کشور، پیش از مذاکرات نمایندگان اوکراین و روسیه در ترکیه منتشر کرده است که می‌گوید: «فکر نمی‌کنم پیشرفتی در مورد مسائل اصلی حاصل شود.»

دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه هم برگزاری دور جدیدی از مذاکرات صلح در این کشور را تایید کرد.

در بیانیه‌ی ریاست‌جمهوری ترکیه آمده است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور روز یکشنبه در تماسی تلفنی به ولادیمیر پوتین همتای روس خود گفت که اکنون زمان آتش‌بس و رسیدگی به بحران انسانی در اوکراین است.

«اردوغان به اهمیت آتش‌بس بین روسیه و اوکراین، اجرای صلح و بهبود شرایط بشردوستانه در منطقه اشاره کرد.»

این بیانیه افزود: «آن‌ها توافق کردند که دور بعدی مذاکرات کمیته صلح بین اوکراین و روسیه در استانبول برگزار شود.»

دیوید آراخامیا، مذاکره کننده اوکراینی نیز روز یکشنبه گفت که دور بعدی مذاکرات رو در رو بین اوکراین و روسیه در تاریخ ۲۸ تا ۳۰ مارس در ترکیه برگزار خواهد شد.

زلنسکی در مورد شروط اوکراین در مذاکرات آتی گفت که «اولویت‌های ما در مذاکرات حاکمیت ملی و تمامیت ارضی بی قید و شرط اوکراین است. تضمین‌های امنیتی مؤثر برای کشور ما الزامی است. هدف ما واضح است – صلح و بازگرداندن زندگی عادی در کشور مادری خود در اسرع وقت.»

او در این سخنرانی از برپایی تظاهرات در شهرهای جهان در مخالفت با جنگ تمجید کرد و آن را درسی دموکراتیک برای سیاستمداران دانست: «ما اجازه نخواهیم داد کسی شهرهای ما، ماریوپل و دیگر شهرهای اوکراین را که ارتش روسیه در حال ویران کردن آنهاست فراموش کند. در این نبرد با شر، روز به روز افراد بیشتری در جهان در کنار اوکراین هستند، در طرف خیر. و اگر سیاستمداران نمی‌دانند چگونه از مردم پیروی کنند، ما به آنها آموزش خواهیم داد. این اساس دموکراسی و هویت ملی ماست.»

در جبهه جنگ، براساس برآورد اطلاعاتی روزانه وزارت دفاع بریتانیا، پیشروی نیروهای روس عملا متوقف شده است. ارتش اوکراین هم در آخرین گزارش عملیاتی خود مدعی شد روسیه نیروهایی را که در اطراف کی‌یف بودند پس از متحمل شدن خساراتی قابل توجه، عقب کشیده است.

در اروپا، حواشی سخنان جو بایدن در مورد ولادیمیر پوتین همچنان داغ است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پس از اینکه در سفر به لهستان گفت که ولادیمیر پوتین «نمی‌تواند در قدرت بماند» برنامه آمریکا برای تغییر رژیم در روسیه را رد کرد. بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید که آیا می‌خواهد رئیس‌جمهور روسیه از سمت خود برکنار شود، گفت «نه». امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، نیز روز گذشته گفته بود که کسی به دنبال تغییر رژیم در روسیه نیست.