منطقه‌ای که به نام «تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله» معروف است، شامل شبه جزیره‌ای کوچک و تالابی می‌شود که در خلیج گرگان و در منتهی‌علیه جنوب شرقی دریای خزر واقع شده است.

در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به تالاب میانکاله رفتند و کلنگ احداث یک مجتمع پتروشیمی در نزدیکی تالاب میانکاله به دست وزیر کشور دولت رئیسی زده شد.

احداث مجتمع پتروشیمی به همراه طرح گسترش گردشگری در میانکاله با اعتراض شدید فعالان زیست‌محیطی همراه شد به حدی که حتی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم عقب‌نشینی کرد.

اما این تنها بلایی نیست که حیات این منطقه را به خطر انداخته است.

عواملی چون آتش‌سوزی‌های زنجیره‌ای، شکار غیرمجاز، ساخت و ساز غیرقانونی و تغییرات اقلیمی نیز حیات این منطقه را تهدید می‌کند.

سازمان حفاظت از محیط زیست ایران از میانکاله به عنوان زیستگاه ده‌ها پرنده در معرض خطر که در فهرست ممنوعیت تجارت جهانی پرندگان در معرض خطر (CITES) قرار دارند، نام برده است.

شبه جزیره و تالاب میانکاله از سال ۱۳۴۸ به عنوان منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان محیط زیست درآمد. یعنی بیش از نیم قرن است که این منطقه «تحت حفاظت» است. تالاب میانکاله  هم سال ۱۳۵۴ هم به‌عنوان تالاب با اهمیت بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید. کل پناهگاه حیات وحش میانکاله در سال ۱۳۵۵ توسط سازمان یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست کره شناخته شد.