دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مصاحبه جدیدی که روز سه‌شنبه، ۲۹ مارس/۹ فروردین منتشر شد، از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه خواست هر گونه اطلاعات مخربی را که درباره خانواده بایدن در اختیار دارد، منتشر کند.

ترامپ در مصاحبه‌ای با JustTheNews در مورد معاملات تجاری هانتر بایدن (پسر جو بایدن) در روسیه صحبت کرد و از پوتین خواست هر گونه اطلاعاتی را که ممکن است در مورد این وضعیت داشته باشد، منتشر کند. البته هنوز مشخص نیست که کرملین در این مورد اطلاعاتی در دست داشته باشد.

ترامپ با اشاره به معاملات احتمالی هانتر بایدن در روسیه گفت: «فکر می‌کنم پوتین پاسخ آن را بداند. من فکر می‌کنم او باید آن‌ها را منتشر کند. فکر می‌کنم ما باید پاسخ این سوالات را بدانیم.»

براساس گزارش سی‌ان‌ان، هانتر بایدن در زمانی که پدرش در دولت اوباما معاون رئیس‌جمهور بود برای کارهای مشاوره‌ای که در کشورهای خارجی از جمله اوکراین و چین انجام می‌داد، دستمزد هنگفتی می‌گرفت. وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده اشت که تحقیقاتی در مورد این معاملات و جرائم مالی احتمالی در دست اقدام دارد.

اما هنوز هیچ مدرکی برای اثبات ادعاهای ترامپ مبنی بر دست داشتن بایدن‌ها در فساد یا تأثیرگذاری بر سیاست‌های ایالات متحده برای منافع شخصی به دست نیامده است و دامنه تحقیقات به جو بایدن نیز تسری پیدا نکرده است.

هانتر بایدن ارتکاب تخلف را رد کرده و می‌گوید پس از پایان تحقیقات قضایی او حتما تبرئه خواهد شد.

درخواست عمومی ترامپ از پوتین برای افشای فساد مالی سیاستمداران آمریکایی موضوع جدیدی نیست. او یک بار دیگر در تابستان ۲۰۱۶ نیز از پوتین خواست تا اطلاعاتش در مورد ایمیل‌های شخصی هیلاری کلینتون را منتشر کند.

کمپین انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ نیز از مداخله روسیه در انتخابات علیه کلینتون استقبال کرد و از آن بهره برد. به عنوان مثال، کمپین ترامپ به طور مرتب ایمیل‌هایی را بازنشر می‌کرد که توسط روسیه هک شده بودند. همچنین اعضای حلقه درونی ترامپ نیز در طول مبارزات انتخاباتی با یکی از ماموران روس ملاقات کرده بودند تا پرونده‌های فساد احتمالی کلینتون‌ها را به دست آورند.

ترامپ یک بار هم در سال ۲۰۱۹، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را تحت فشار قرار داد تا تحقیقات فساد علیه جو بایدن، نامزد آن زمان ریاست‌جمهوری را آغاز کند. وقتی زلنسکی با این درخواست موافقت نکرد، ترامپ کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری آمریکا را تعلیق کرد. همین اتفاق منجر به اولین استیضاح ترامپ شد که البته ناموفق هم بود.

سی‌ان‌ان می‌گوید در طول مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰ هم برخی از متحدان ارشد ترامپ با یک جاسوس مشهور روسی برای انتشار اطلاعات نادرست درباره بایدن و خانواده‌اش، از جمله برخی از همان ادعاهای فساد که ترامپ در مصاحبه جدید به آن اشاره کرد، همکاری می‌کردند.