تیم ملی فوتبال ایران در آخرین بازی خود از مرحله مقدماتی جام جهانی، سه‌شنبه ۹ فروردین با نتیجه دو بر صفر تیم ملی لبنان را شکست داد. شمار زیادی از زنان که تعداد آن‌ها بیشتر از دو هزار نفر بود، بلیت خریده بودند اما از ورود آن‌ها به ورزشگاه جلوگیری شد. بر اساس فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، زنانی که پشت در ورزشگاه «امام رضا» مانده بودند شعار می‌دادند: «ما اعتراض داریم.»

معترضان بلیت‌های خود را نشان می‌دادند و در مصاحبه با رسانه‌ها استدلال می‌آوردند که ساعت‌ها برای ورود به ورزشگاه در صف به انتظار ایستاده بودند.

 نیروی انتظامی به زنانی که از تماشای مسابقه فوتبال تیم‌های ملی ایران و لبنان محروم شده و پشت در ورزشگاه «امام رضا» مشهد مانده بودند با گاز  فلفل حمله کرد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده شماری از زنان معترض در اثر این حمله آسیب دیدند.

بعد از این وقایع، صدای زنان معترض ایرانی به گوش فدراسیون بین‌المللی فوتبال هم رسید. فیفا اعلام کرد:

«ما اخبار نگران‌کننده درباره اینکه دیروز به زنان اجازه حضور در بازی شهر مشهد داده نشده را دریافت کرده‌ایم و از فدراسیون فوتبال ایران خواسته‌ایم تا در این خصوص توضیحات و اطلاعات بیشتری بدهند.»

در این بیانیه آمده که موضع فیفا در قبال حضور زنان در ورزشگاه روشن است.

فیفا در ادامه این بیانیه با یادآوری حضور زنان ایرانی در ورزشگاه در سال ۲۰۱۹ نوشت:

«پیشرفت تاریخی حاصل شده راه برگشتی نیست.»

پنج‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ عده‌ای از زنان ایرانی برای اولین بار، رسماً به عنوان تماشاگر زن فوتبال به استادیوم آزادی در تهران راه یافتند تا بازی ایران و کامبوج را از نزدیک تماشا کنند. این اولین بار بود که زنان ایرانی نه با دعوت‌نامه یا با لباس مبدل و در نقش مرد، بلکه به عنوان زن فوتبال‌دوست بلیت خریدند و به تماشای بازی فوتبال رفتند. فدراسیون جهانی فوتبال تهدید کرده بود که در صورت ممانعت مجدد ایران از حضور زنان در ورزشگاه‌ها فوتبال ایران را محروم خواهد کرد.

مهرداد سراجی، عضو هیأت ‌رئیسه فدراسیون فوتبال بعد از سرکوب زنان مقابل ورزشگاه امام رضا مشهد در توئیتر از احتمال محرومیت فوتبال ایران ابراز نگرانی کرده و نوشته بود:

«اخبار نگران‌کننده‌ای از تصمیمات فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به گوش می‌رسد. قبلاً هم تأکید کرده بودم آن‌هایی که در وزارت ورزش برای فدراسیون فوتبال مسیری را طراحی کردند که اتفاقات تلخ مشهد در آن رخ دهد امروز پاسخگوی تصمیمات خود باشند.»

تلاش مسئولان برای لاپوشانی تبعیض

احمد وحیدی، وزیر کشور دولت سیزدهم در گفت‌وگو با صداوسیمای جمهوری اسلامی درباره حوادث ورزشگاه مشهد ادعا کرد دو کافی‌نت اقدام به فروش ۲۷ هزار بلیت تقلبی  کرده بودند در حالی که فقط ۱۰ هزار نفر مجاز به تماشای باز بودند.

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، روز گذشته وزیر کشور را مأمور کرده بود که با بررسی ماجرای مشهد، اقدامات لازم را انجام و گزارشی ارائه دهد.

‌وحیدی با اشاره به گزارش اجمالی ناجا درباره درگیری با زنان معترض گفت:

«بر اساس این گزارش ورزشگاه کاملا پر شده بود و تعدادی بیش از ظرفیت پیش‌بینی شده در بیرون ورزشگاه حضور داشتند و افرادی تلاش کردند که وارد ورزشگاه شوند طبیعتاً فرمانده انتظامی موظف بوده که از ورود افراد بیش از حد ظرفیت به ورزشگاه جلوگیری کند و نیروی انتظامی وظیفه ذاتی خودش را انجام داده است.»

وزیر کشور در ادامه این مصاحبه ادعا کرد که فقط یک مورد گاز فلفل گزارش شده که آن هم معلوم نیست چه کسی زده است. در فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده زنانی لت می‌توان دید که به سرفه افتاده‌اند و آسیب دیده‌ا‌ند.

دبیر فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده بود که زنان می‌توانند در کنار مردان در ورزشگاه بازی تیم‌های ملی ایران و لبنان را تماشا کنند. برای زنان جایگاه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده بود که بیشتر صندلی‌ها در این جایگاه‌ها خالی مانده بود. برای این بازی به دلایل نامعلوم شهر مشهد را انتخاب کرده بودند.

علی اکبر هاشمی جواهری، مدیرکل اداره ورزش و جوانان خراسان رضوی پس از پایان بازی ایران مقابل لبنان درباره جلوگیری از حضور زنان در ورزشگاه امام رضا مشهد برای تماشای این بازی گفته بود:

«با توجه به اینکه مشهد به عنوان پایگاه فرهنگی جهان اسلام و تشیع است، بنابراین بعضی از مسائل باید از قبل پیش‌بینی می‌شد.»

حجت‌الاسلام جعفر منتظری، دادستان کل کشور هم روز گذشته در یک نشست خبری تلاش کرده بود سرکوب زنان معترض مقابل ورزشگاه مشهد را به محدودیت گنجایش ورزشگاه و سوءمدیریت نسبت دهد.