دولت اوکراین اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه ۴۵ دستگاه اتوبوس را که برای انتقال غیرنظامیان به مکان‌های امن در نظر گرفته شده بودند، متوقف کرده‌اند.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین گفت اتوبوس‌ها در حدود ۷۵ کیلومتری غرب ماریوپل متوقف شده‌اند.

روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۱ فروردین / ۳۱ مارس ۶۳۱ نفر از غیرنظامیان موفق شدند ماریوپل را با خودروهای شخصی خود ترک کنند.

به‌گفته ورشچوک، نیروهای روسی همچنین ۱۲ اتوبوس اوکراینی را که حامل کمک‌های انسانی بودند در مسیر ملیتوپل به ماریوپل متوقف کردند. معاون نخست‌وزیر اوکراین افزود سربازان روسی ۱۴ تُن مواد غذایی و دارو را ضبط کردند.

منابع اوکراینی می‌گویند در هفته‌های اخیر، ده‌ها هزار نفر از ماریوپل از طریق گذرگاه‌های امن از این شهر خارج شده‌اند اما حدود ۱۰۰ هزار نفر هنوز در آن‌جا زندگی می‌کنند. جمعیت ماریوپل قبل از جنگ حدود ۴۳۰ هزار نفر بود.

ورشچوک گفت حدود ۴۵ هزار نفر از ساکنان ماریوپل بر خلاف میل خود به شرق اوکراین، منطقه تحت کنترل جدایی‌طلبان طرفدار روسیه منتقل و سپس به روسیه برده شدند.

وزارت دفاع روسیه پیش از این گفته بود که غیرنظامیان می‌توانند از ساعت ۱۰ صبح جمعه ۱۲ فروردین / یکم آوریل ماریوپل را ترک کنند. در ماریوپل که توسط نیروهای روسی محاصره شده است، ده‌ها هزار غیرنظامی هفته‌هاست که از هرگونه امکانات محروم‌اند. تلاش برای تخلیه آن‌ها چندین بار در هفته‌های گذشته شکست خورده بود.

روسیه: اوکراین به خاک ما حمله هوایی کرد

از سوی دیگر، برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ، دولت روسیه اوکراین را متهم به حمله هوایی به خاک خود کرد.

بر اساس اطلاعات روسیه، نیروهای مسلح اوکراین روز جمعه با دو بالگرد به تأسیسات ذخیره‌سازی نفت در روسیه حمله هوایی کردند.

ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار بلگورود در روسیه در شبکه اجتماعی تلگرام اعلام کرد که پس از این حمله، در انباری در شهر بلگورود آتش‌سوزی رخ داد. در فیلم‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نیز آتش‌سوزی بزرگی دیده می‌شود. بلگورود از مرز اوکراین دور نیست.

گلادکوف گفت این حمله هوایی هیچ قربانی‌ای نداشت و ساکنان محل در امان هستند و وضعیت پایدار شده است.

آمریکا: درخواست برای پرداخت هزینه گاز به روبل نشانه «یأس» روسیه است

‌ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت درخواست مجدد ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه مبنی بر پرداخت هزینه گاز روسیه به روبل از سوی خریداران خارجی، نشانه‌ای از «یأس» اقتصادی و مالی ناشی از تحریم‌های غرب است.

کشورهای اروپایی که برخی از آن‌ها به‌شدت به گاز روسیه متکی هستند، این درخواست را رد کرده‌اند و دولت آلمان آن را «باج‌گیری» دانسته است.

ولادیمیر پوتین روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۱ فروردین / ۳۱ مارس در نشستی با مسئولان صنایع هوایی این کشور، آمریکا را متهم به ایجاد بحران‌های مالی در سطح جهان به زیان دیگران کرد. او با تأکید بر تعهدات مسکو به قرارداد‌های پیشین با مشتریان گاز روسیه، بار دیگر خواستار پرداخت هزینه گاز به روبل روسیه از روز جمعه ۱۲ فروردین / یکم آوریل شد.

پوتین گفت:

«ما به این کشور‌ها طرحی روشن پیشنهاد می‌کنیم. آن‌ها باید در بانک‌های روسیه حساب‌هایی به روبل باز کنند تا بهای قرارداد‌های گازی را از امروز به روبل پرداخت کنند. نپرداختن هزینه گاز به روبل از سوی مشتریان به‌معنای عمل نکردن آن‌ها به تعهدات تلقی خواهد شد و خود آن‌ها مسئول پیامدهای این مسأله خواهند بود. ما دوست نداریم که گاز را رایگان و خیریه‌ای بفروشیم.»

رئیس جمهوری روسیه در این‌باره افزود:

«صادرات گاز روسیه و فروش آن با روبل روسیه یک گام خوب برای تقویت حاکمیت مالی و اقتصادی ما است و ما به پایبندی به حرکت در این زمینه ادامه خواهیم داد و طرح‌های خود را در این‌باره اجرایی خواهیم کرد و همچنین تجارت با پول ملی را با شرکا افزایش خواهیم داد.»

در پی سخنان پوتین قیمت گاز در اروپا بسیار افزایش یافت و به یک‌هزار و ۴۵۰ دلار در هر یک‌هزار مترمکعب رسید.

نشست نمایندگان اروپا و چین

در همین حال، در ارتباط با جنگ اوکراین، روز جمعه ۱۲ فروردین / یکم آوریل قرار است نشستی از طریق ویدئو کنفرانس بین نمایندگان ارشد اتحادیه اروپا با شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری و لی که‌چیانگ نخست‌وزیر چین برگزار شود.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، شارل میشل رئیس شورا و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نشست می‌خواهند درباره جنگ در اوکراین و تأثیرات جهانی مرتبط با آن با رهبری چین گفت‌وگو کنند.

چین هنوز حمله روسیه به اوکراین را محکوم نکرده است و در حال حاضر از دولت مسکو حمایت سیاسی می‌کند. در چین، آمریکا، متحدان اروپایی آن و ناتو به‌عنوان عوامل اصلی بحران اوکراین معرفی می‌شوند. اتحادیه اروپا امیدوار است که چین از نفوذ خود بر روسیه برای پایان دادن به جنگ استفاده کند.

استرالیا خودروهای زرهی به اوکراین می‌فرستد

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا در کانبرا گفت این کشور خودروهای زرهی را با هواپیماهای ترابری به اوکراین خواهد فرستاد. او نگفت که نیروهای اوکراینی چه تعداد خودروی زرهی دریافت خواهند کرد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در سخنرانی برای نمایندگان پارلمان استرالیا به‌طور ویژه خواستار خودروهای زرهی شده بود. زلنسکی در این سخنرانی همچنین خواستار تحریم‌های بیشتر علیه روسیه و ممنوعیت ورود کشتی‌های روسی از بنادر بین‌المللی شد.

استرالیا پیش از این، بیش از ۱۰۰ میلیون یورو کمک نظامی و تدارکات به اوکراین داده یا متعهد به پرداخت آن شده است.