با پایان یافتن تعطیلات نوروزی و بازگشت مسافران انتظار می‌رود آمار مبتلایان به کرونا نیز در شهرهای مختلف افزایش یابد. وزارت بهداشت و درمان در گزارش هفتگی از روند ابتلا به کرونا در ایران اعلام کرده است در دومین هفته نوروز «تحت تاثیر کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزایش مسافرت‌ها و تجمعات و دید و بازدیدها در نوروز» شمار مناطق پرخطر افزایش یافته است.

بر اساس آخرین گزارش این وزارتخانه تا ظهر ۱۳ فروردین در ۳۶ شهرستان وضعیت قرمز اعلام شده. ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۹۵ شهر در وضعیت زرد قرار داشتند.

کارشناسان و مسئولان وزارت بهداشت یک هفته قبل گفته بودند که کاهش آمار بیماران کرونایی ناشی از کاهش آمارگیری است.

رئیس مرکز بیمارهای واگیر وزارت بهداشت و درمان ایران هم ششم فروردین گفته بود به آمارهای فروردین نمی‌شود اعتماد کرد و انتظار افزایش آمار را از هفته آینده دارد.

علیرضا زالی، فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا در تهران نیز گفته که «در هفته‌های سوم و چهارم فروردین که مسافران نوروزی از سفر باز می‌گردند، ممکن است شرایط متفاوتی را تجربه کنیم.»

در نخستین روز پس از پایان تعطیلات نوروزی به نظر می‌رسد بخشی از این برآوردها تحقق یافته است و شمار بیماران افزایش یافته است.

در استان خوزستان محمد علوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز شامگاه ۱۳ فروردین گفت که شمار بیماران در یک هفته گذشته ۸۵ درصد افزایش یافته است.

علیرضا خسروپناه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول هم صبح چهاردهم فروردین در توصیف وضعیت این شهرستان گفت: «تا پنجم فروردین‌ماه روند موارد بیماری و بستری‌های کرونا کاهشی بود اما پس از آن مقداری موارد سرپایی و بستری‌ها افزایش یافته است».

او روند ابتلا به کرونا در این شهرستان را تا یک هفته آینده افزایشی توصیف کرد و «در روزهای آینده همچنان تحت تاثیر تعطیلات نوروزی و تجمعات خواهیم بود اما وضعیت بیماری پس از این مدت قابل پیش‌بینی نیست.»

کریم حسینی، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی هم یک روز قبل، ۱۳ فروردین بازگشایی یک‌باره مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها را «بی‌تدبیری» و «خطرساز» دانسته بود.

https://www.radiozamaneh.com/710118

کانون صنفی معلمان ایران دو روز قبل در بیانیه‌ای نسبت به بازگشایی مدرسه‌ها هشدار داده بود.

وزارت آموزش و پرورش اما بدون توجه به این هشدارها صبح چهاردهم فروردین تمامی مدرسه‌ها را بازگشایی کرد. وزیر آموزش و پرورش شامگاه شنبه ۱۳ فروردین در یک برنامه تلویزیونی ادعا کرد که «معلمان همگی برای حضور در کلاس درس آماده هستند».

او در واکنش به نگرانی والدین دانش آموزان گفت که «آنها حق دارند که نگران باشند اما آموزش و پرورش طبق مصوبه ستاد کرونا عمل کرده است». ستاد مقابله با کرونا در ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ بازگشایی مدارس پس از تعطیلات نوروزی را تصویب و ابلاغ کرد.

مدارس ایران در شهریور سال گذشته به صورت محدود بازگشایی اما پس از موج ششم کرونا دوباره تعطیل شدند.

بنا به گفته وزیر آموزش و پرورش «تمهیدات بهداشتی و فیزیکی لازم» برای تشکیل کلاس‌های درس انجام شده است. تشکل‌های صنفی و فعالان اجتماعی اما نگران ابتلا دانش آموزان در مدرسه‌ها با تراکم جمعیتی فراوان در کلاس‌های درس هستند.