وزارت داخله طالبان که از نیمه اوت ۲۰۲۱/ شهریور ۱۴۰۰ دوباره بر افغانستان تسلط یافته‌اند، ۱۴ فروردین از وقوع انفجار در بازار مرکزی ارز کابل خبر داد. در این حادثه که بنا بر اعلام طالبان «ناشی از پرتاب یک بمب دستی توسط یک سارق بوده که قصد دزدی پول داشته است»، دستکم ۱۰ نفر مجروح شدند.

بر اساس روایت روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان، سرای شهرزاده یکی از «پر ازدحام‌ترین» مکان‌های بازار ارز افغانستان است و انفجار در این بازار سابقه نداشته است.

طالبان و رسانه‌های افغانستان اطلاعات بیشتری در باره این حادثه و هویت فردی که بمب دستی را به داخل بازار پرتاب کرد، منتشر نکرده‌اند.

بنا بر اعلام منابع آسیب‌دیدگی مجروحان این حادثه سطحی است.

دو روز پیش از این، جمعه ۱۲ فروردین اما انفجار مواد منفجره در ولسوالی مارجه، در ولایت هلمند هفت کودک را کشت یا مجروح کرد.

یونیسف، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد روز ۱۳ فروردین/ دوم اوریل در بیانیه‌ای از کشته شدن چهار پسر و یک دختر بر اثر انفجار مین باقی‌مانده از زمان جنگ «عمیقا ابراز تأسف کرد». بنا بر اعلام یونیسف در این حادثه یک دختر و یک پسر دیگر هم مجروح شده‌اند.

این نهاد بین‌المللی اعلام کرده است که مرگ یا مجروح شدن کودکان بر اثر انفجار مواد منفجره باقیمانده از درگیری‌های نظامی در افغانستان تنها به این مورد محدود نمی‌شود و در هفت ماه گذشته ۳۰۱ کودک در نقاط مختلف این کشور قربانی این انفجارها شده‌اند.

یونیسف نسبت به افزایش قربانیان انفجار مین و مواد منفجره باقیمانده از زمان حضور نظامیان خارجی در افغانستان به دلیل این‌که «محیط امنیتی مجاز بیشتر شده و غیرنظامیان به مناطقی می‌روند که قبلاً ممنوع بود»، ابراز نگرانی کرده است.

این نهاد حامی کودکان، از همه طرف‌ها خواسته «به مسئولیت‌های خود پایبند باشند و تلاش‌های خود را برای پاکسازی مین‌های موجود و مهمات منفجر نشده، ارائه کمک به قربانیان، آموزش کودکان و جوامع در مورد خطرات و اقدامات پیشگیرانه انجام دهند و اطمینان حاصل کنند که کودکان در محیط‌های امن و حفاظتی زندگی می‌کنند».

فقر و بیکاری گسترده در افغانستان یکی از دلایل ورود کودکان به مناطقی‌ست که پیش از این اجازه ورود به آن را نداشتند و به گفته یونیسف «برای درآمد ناچیز و جمع آوری ضایعات فلزی» به آن‌جا می‌روند.

https://www.radiozamaneh.com/704928

در افغانستان بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی بیش از ۲۳ میلیون نفر از جمعیت زیر خط فقر مطلق قرار دارند و بخش اندکی از شهروندان باقیمانده در این کشور می‌توانند غذای مورد نیاز روزانه خود را تأمین کنند.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل تخمین زده است تا پایان سال ۲۰۲۲ چنانچه وضعیت در افغانستان تغییر نکند، بالغ بر ۹۷ درصد جمعیت این کشور به زیر خط فقر سقوط کنند.

حمله نظامی روسیه به اوکراین بنا به گفته‌های مقام‌های مسئول، کمک‌رسانی به افغانستان و یمن را که ساکنان‌شان با گرسنگی روبرو هستند، مختل کرده است.

دولت‌های اروپایی و ایالات متحده آمریکا بخشی از کمک‌های مالی به دولت افغانستان را پس از استیلای دوباره طالبان بر این کشور متوقف کرده یا به شدت کاهش داده‌اند.

در آمریکا بخشی از دارایی‌های مسدود شده افغانستان با دستور جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور به خانواده «قربانیان حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر» پرداخت خواهد شد.