به گزارش خبرگزاری رویترز، دادگاه عالی پاکستان دوشنبه ۴ آوریل/ ۱۵ فروردین برای تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت عمران خان، نخست وزیر تشکیل جلسه می‌دهد.  

پس از اینکه پارلمان با مداخله نایب رئیس مجلس این کشور برای برکناری عمران خان به نتیجه نرسید، عمران خان در یک برنامه تلویزیونی از مردم خواست خود را برای انتخابات زودهنگام آماده کنند. سپس عارف علوی، رئیس جمهوری پاکستان پارلمان را منحل کرد.

صبح یکشنبه ۳ آوریل/ ۱۴ فروردین نایب رئیس مجلس پاکستان طرح رأی عدم اعتماد به عمران خان را به دلیل آنچه او «دخالت خارجی» نامیده بود، خلاف اصل پنجم قانون اساسی این کشور دانسته و آن‌را رد کرده بود. در اصل پنجم قانون اساسی پاکستان آمده است: «وفاداری به دولت وظیفه اساسی هر شهروند است» و «اطاعت از قانون اساسی وظیفه [تخلف ناپذیر] هر شهروند پاکستانی در هر کجا که باشد و هر شخص دیگری در پاکستان است.»

انحلال پارلمان پاکستان را که مجهز به سلاح هسته‌ای‌ست، وارد یک بحران تمام عیار قانون اساسی کرده است.

 شهباز شریف، رهبر مخالفان، انحلال پارلمان را «خیانت بزرگ» خوانده است.

 عارف علوی، رئیس جمهوری پاکستان که یک مقام تشریفاتی است، دوشنبه با انتشار پیامی در توییتر گفت خان به عنوان نخست وزیر موقتا در این سمت باقی می‌ماند.

خان خواهان برگزاری انتخابات سراسری در طی ۹۰ روز است. تصمیم برای برگزاری انتخابات زودهنگام اما بر عهده رئیس جمهوری و کمیسیون انتخابات است.

قرار است دادگاه عالی پاکستان ساعت ۱۳ تشکیل جلسه دهد.

دادگاه عالی می‌تواند دستور تشکیل مجدد پارلمان را بدهد، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شود یا اگر مشخص شود که خان خلاف قانون اساسی عمل کرده است، او را از شرکت مجدد در انتخابات منع کند.

خان می‌گوید برخلاف قانون اساسی عمل نکرده است و اقدام برای برکناری او را توطئه‌ای می‌داند که توسط ایالات متحده طراحی شده است. واشنگتن اما این ادعا را رد می‌کند.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند که ارتش هنگام پیروزی در انتخابات سال ۲۰۱۸، برنامه محافظه‌کارانه و ملی‌گرای خان را مطلوب ارزیابی کرد، اما بعداً به دلیل اختلافات مختلف با او نظرش برگشت.

ژنرال‌های پاکستانی می‌گویند در سیاست دخالت نمی‌کنند اما اگر هرج و مرج سیاسی به منافع ملی آسیب بزند، دست روی دست نمی‌گذارند.

 نزدیک به ۳۰ درصد از جمعیت بیش از ۱۸۰ میلیون نفری پاکستان در زیر خط فقر زندگی می‌کنند و فساد مالی و افزایش هزینه‌ زندگی نارضایتی‌های مردمی را افزایش داده است. با این‌حال ادعای دخالت خارجی، یک ادعای مردم‌پسند است و به افزایش محبوبیت خان کمک می‌کند.