صادق ستاری‌فرد، معاون وزارت آموزش و پرورش در مورد آمار دانش‌آموزان غایب در روز‌های پس از تعطیلات نوروزی گفت:

«فقط ۱۶ درصد دانش‌آموزان در این دو روز غیبت داشتند که از این تعداد حدود ۶ درصد به علت بیماری، ۵۸ درصد به دلیل مسافرت، ۳۶ درصد عدم همراهی خانواده بوده است.»

به‌گفته این مقام وزارت آموزش و پرورش، «از مجموع ۱۲ هزار و ۵۳۶ بازدید مدرسه در هر سه مقطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم و در مدارس پسرانه و دخترانه، شهری، روستایی و عشایر، در مجموع حدود دو میلیون و ۳۳۲ هزار معلم و دانش‌آموز در این مدارس ثبت نام شده بود که یک میلیون و ۹۵۹ هزار دانش‌آموز، یعنی در حدود ۸۴ درصد دانش‌آموزان در دو روز اول بعد از تعطیلات در مدارس حضور داشتند» و «آمار استقبال دانش‌آموزان از حضور در مدارس در مقطع ابتدایی در حدود ۸۳ درصد و در مقطع متوسطه در حدود ۸۶ درصد بوده است».

ستاری‌فرد آمار حضور دانش‌آموزان در مدارس را در مجموع «رضایت‌بخش» خواند و افزود:

«موضوع دانش‌آموزانی که قادر به حضور در مدارس نیستند در جلسه ستاد ملی کرونا مطرح و تصمیم‌گیری خواهد شد.»

بر اساس مصوبه ستاد کرونا، دانش‌آموزان از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ ملزم به بازگشت به مدارس و شروع آموزش حضوری هستند. براین اساس، از این پس آموزش‌ها قرار است تنها در مدارس و به‌شکل حضوری دنبال شود.

صادق ستاری‌فرد در این‌باره گفت:

«متأسفانه شاهد افت تحصیلی شدید در دانش‌آموزان بودیم و برای جبران این افت تصمیم به بازگشایی حضوری مدارس با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و آموزش خودمراقبتی به دانش‌آموزان گرفته شد.»

با پایان یافتن تعطیلات نوروزی همان‌طور که انتظار می‌رفت شمار بیماران مبتلا به کرونا در شهرهای مختلف افزایش یافت. وزارت بهداشت و درمان در ظهر ۱۵ فروردین از شناسایی سه هزار و ۵۱۹ بیمار جدید خبر داد که بیش از دو برابر آمار روز چهاردهم فروردین که یک هزار و ۲۷۵ نفر اعلام شده بود، است. این آمار همچنان رو به افزایش است. روز چهارشنبه ۱۷ فروردین اعلام شد که در ۲۴ ساعت گذشته چهار هزار و ۲۲۸ بیمار جدید کرونا در کشور شناسایی شدند و ۴۴ بیمار نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند.

به‌گفته مسئولان محلی در استان‌های اردبیل، گیلان، مرکزی و فارس شمار بیماران نیازمند بستری افزایش یافته است. در استان خوزستان نیز بنا به گفته مسئولان محلی روند ابتلا نسبت به یک هفته قبل ۸۵ درصد بیشتر شده است.

پیش از این مسئولان وزارت بهداشت و درمان نسبت به احتمال افزایش شمار بیماران پس از تعطیلات نوروزی هشدار داده بودند. ستاد مقابله با کرونا اما بدون توجه به این هشدارها حکم به بازگشایی مدرسه‌ها و دانشگاه داده است.

کانون صنفی معلمان ایران و انجمن صنفی معلمان فارس به تصمیم‌های غیر کارشناسانه وزارت آموزش و پرورش اعتراض کردند و در بیانیه‌ای این تصمیم‌ها را موجب بروز پیامدهای هولناکی برای دانش‌آموزان دانسته‌ و مسئولیت عواقب آن را برعهده شخص وزیر آموزش و پرورش دانستند.

در همین پیوند روز دوشنبه ۱۵ فروردین خانواده‌های دانش‌آموزان و دانشجویان در اعتراض به شروع کلاس‌های حضوری تجمع اعتراضی برگزار کردند. روز گذشته سه‌شنبه ۱۶ فروردین نیز خانواده‌های دانش‌آموزان در شیراز و رشت دست به تجمع زدند.

روزنامه شهروند روز دوشنبه ۱۵ فروردین در این‌باره نوشت:

«این‌که کلاس‌های حضوری بسیار باکیفیت‌تر از کلاس‌های مجازی است و در این دو سال بحثِ نبود آموزش مناسب، پرچالش‌ترین مسئله آموزش ‌و پرورش بود، بر کسی پوشیده نیست و بر سر آن اختلاف‌نظری وجود ندارد اما تصمیم برای بازگشایی مدارس به این شکل، هم برای معلمان و هم برای دانش‌آموزان شوکه‌کننده بود.»

این روزنامه افزود در میانه تعطیلات نوروز «بحث الزام به بازگشایی مدارس به آن‌ها گوشزد شده بود، بدون آن‌که حمایتی برای تهیه وسایل بهداشتی مورد نیاز مدارس صورت گیرد».

حجت‌الله الماسی، مشاور وزیر آموزش و پرورش سه‌شنبه ۹ فروردین دستورالعمل حضوری شدن مدارس از چهاردهم فروردین را به اداره‌های کل آمورش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرده بود.

سید احمد طباطبایی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و دبیر بورد ریه اطفال در این کمیته دوشنبه ۱۵ فروردین گفت:

«خطر شدت گرفتن بیماری همچنان وجود دارد و بچه‌ها هم مستثنا نیستند از نظر پزشکی بازگشایی حضوری مدارس خطر دارد و اگر مسائل بهداشتی به درستی رعایت نشود، حتماً تبعاتی خواهد داشت.»

طباطبایی افزود:

«در برخی از مدارس امکان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی وجود ندارد مثل مدرسه‌ای که ۴۰۰ دانش‌آموز دارد و در کلاس ۲۵ تا ۳۰ نفر حضور دارند، چگونه ممکن است مسائل بهداشتی رعایت شود؟ یا بهداشت سرویس بهداشتی مدارس را چگونه رعایت می‌کنند؟ شست‌وشوی دست، ماسک زدن و آلودگی ارتباط افراد با یکدیگر از جمله مواردی است که باید در مدارس رعایت شود اما در بسیاری از مدارس امکان رعایت این نکات وجود ندارد. در واقع باید بگویم ساختار آموزش و پرورش به‌گونه‌ای نیست که بتوان مسائل بهداشتی را رعایت کرد.»