روابط عمومی آستان قدس رضوی سه‌شنبه ۱۶ فروردین اعلام کرد که حدود ساعت ۱۴ فردی با سلاح سرد (چاقو) به سه طلبه حوزه علمیه در صحن حرم رضوی حمله‌ور شد و آنها را مورد اصابت قرار داد. ضارب دستگیر شد و مصدومان به بیمارستان منتقل شدند.

حجت‌الاسلام محمد اصلانی یکی از روحانیون در این حادثه کشته شد، دو روحانی دیگر به نام‌های محسن پاکدامن و محمدصادق دارایی مجروح شدند. به گزارش رسانه‌های داخلی حال محسن پاکدامن که روز گذشته تحت عمل جراحی قرار گرفت نامساعد بود اما مدیر بیمارستان سوانح و حوادث «کامیاب» مشهد روز چهارشنبه گفت حال عمومی  دو روحانی اکنون مساعد است.

هویت ضارب افشا شد

در همان حال رسانه‌های داخلی هویت ضارب را علنی کردند. بر این اساس، ضارب، فردی ۲۱ ساله، به نام عبداللطیف مرادی، ازبک‌تبار است که یک سال پیش به صورت غیرقانونی از مرز پاکستان وارد ایران شده و سپس در مشهد اقامت گزیده است. او به همراه برادرش در یک باربری در مشهد کار می‌کردند و در منطقه مهرآباد مشهد سکونت داشتند.

او ساعت ۱۳ روز گذشته با یک چاقوی نسبتاً بزرگ وارد حرم رضوی شد و در صحن منتظر ماند تا به افراد معمم حمله کند. بدین ترتیب او ساعت ۱۴ و ۱۶ دقیقه به سمت سه روحانی حمله کرد.

شنیده شده که او در برخی شبکه‌های اجتماعی با عناوین متعددی مانند عبداللطیف السلفی، حسن مرادی و ابوالعاقب الموحد نیز فعالیت داشته و به دنبال نشر تفکرات تکفیری و مقابله با شیعیان بوده است.

شش متهم به همکاری با او، از جمله دو برادر عبداللطیف مرادی نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند و تحقیقات از آنها ادامه دارد.

سناریوسازی امنیتی

محمد حسین دورودی، دادستانی مشهد از بازداشت پنج نفر در ارتباط با این حادثه خبر داد. به گفته دورودی، یکی از آن‌ها ضارب و چهار نفر دیگر همکاران او بوده‌اند.  

 هر سه روحانی که در این حادثه مورد سوء قصد قرار گرفتند از فعالان و ساکنان حاشیه شهر مشهد منطقه قلعه ساختمان بوده‌اند.

 دادستان کل کشور روز گذشته در نامه‌ای به دادستان مشهد و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی دستور داد ضمن برخورد قاطع با عامل و یا عوامل این حادثه، «ریشه‌یابی و کشف دست‌های پشت پرده این اقدام» را در دستور کار فوری قرار دهند.

روزنامه کیهان، رسانه ولی فقیه حادثه مشهد را «بخشی از یک پازل امنیتی طراحی شده از سوی توطئه‌گران» برای بحران‌سازی در حوزه امنیت ملی جلوه داد.

سه روز قبل از این حادثه  دو روحانی اهل سنت در گنبدکاووس به نام‌های گل محمد آخوند پژمان و عبدالرحمان آخوند خوجه با سلاح گرم کشته شدند. هیچ نشانه‌ای از ارتباط این حوادث با هم در دست نیست.

 سازمان اطلاعات سپاه خراسان رضوی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نظر به اهمیت و حساسیت‌های موجود در پرونده و ادامه بازجویی‌های تخصصی» از ضارب بهتر است از هرگونه «گمانه‌زنی‌های نامعتبر» در این خصوص پرهیز شود.