وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه ۶ آوریل/ ۱۷ فروردین در بروکسل با وزیران خارجه سه قدرت اروپایی درباره مذاکرات وین برای احیای برجام دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس این بیانیه هدف از این دیدار حصول اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بود. وزیران خارجه آمریکا، آلمان، بریتانیا و فرانسه توافق داشتند که برای دستیابی به این هدف احیای کامل برجام بهترین نتیجه است. آن‌ها اما در همان حال اعلام کردند که در صورت لزوم، آماده سناریوها و اقدامات دیگری نیز هستند.

ارائه تضمین‌های مقتضی، رفع تحریم‌ها و حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا از مسائلی است که واشنگتن باید پیش از حصول توافق بر سر برجام درباره آن‌ها به تصمیم برسد.

ساعتی قبل از این دیدار، بلینکن در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی» گفت:

  «درباره اینکه مذاکرات در چه مرحله‌ای قرار داریم وارد جزئیات نمی‌شوم. فقط این را می‌گویم که من به‌طور کلی درباره احتمال به سرانجام رسیدن توافق چندان خوش‌بین نیستم. با وجود همه تلاش‌هایی که در مذاکرات انجام شد و علی‌رغم اینکه معتقدیم که توافق از لحاظ امنیتی در وضعیت بهتری ما را قرار می‌دهد، باید بگویم هنوز به نقطه توافق نرسیده‌ایم.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه به تأکید گفت:

«همچنان معتقدم پایبندی ایران به توافق به بهترین نحو در راستای منافع ماست. اما هنوز در آن نقطه قرار نگرفته‌ایم.»

همزمان با این تحولات میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین با انتشار پیامی در توییتر یادآوری کرد:

«بله، یک سال پیش در چنین روزی  مذاکرات وین درباره برجام آغاز شد. حال، سئوال این است که این مذاکرات چه زمانی به نتیجه می‌رسند؟ ایالات متحده نیز یک سال پیش به این روند پیوست.»

به گزارش رسانه‌های داخلی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای مجارستانی خود گفت:

«با توجه به ابتکارات ایران، پیشرفت‌های مهمی در مذاکرات حاصل شده، اما همچنان برخی موضوعات مهم بین ایران و آمریکا باقیمانده که از طریق مذاکره کننده اتحادیه اروپا تبادل پیام در مورد آنها ادامه دارد.»

 وزیر امور خارجه ایران بر جدیت تهران برای رسیدن به یک توافق خوب و پایدار در صورت واقع‌بینی طرف آمریکایی تاکید کرد.

مخالفت فزاینده با برجام در آمریکا

مایکل مکال، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا  روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت با توجه به اینکه تعدادی از نمایندگان دموکرات نیز با احیای توافق هسته‌ای با ایران مخالف‌اند، دولت بایدن در تلاش است توافق احتمالی با ایران در کنگره بررسی نشود.

مک کال که با بسیاری دیگر از نمایندگان جمهوری‌خواه مخالف برجام در یک نشست خبری شرکت کرده بود گفت:

«ما در حال تهیه یک طرح برای الزام دولت به رعایت قانون هستیم.»

طرح مک کال به ۲۱۸ امضا نیاز دارد. جمهوری‌خواهان در حال حاضر ۲۰۹ کرسی مجلس نمایندگان را در اختیار دارند و به این ترتیب مک‌کال فقط به جلب موافقت ۹ نماینده دموکرات نیاز دارد.

در همان حال گروهی متشکل از ۱۸ نماینده دموکرات به رهبری جاش گاتهایمر از نیوجرسی و الین لوریا از ویرجینیا می‌گویند که ایالات متحده نباید وارد یک «معامله بد» با ایران شود و اجازه می‌دهد «فعالیت‌های تروریستی» ایران بدون مانع ادامه یابد.

لوریا در یک نشست خبری با دموکرات‌ها گفت:

«اگرچه مذاکرات اخیر به نتیجه نرسیده است، اما احساس می‌کنیم نمی‌توانیم درباره چرخش غیرقابل قبول و عمیقاً نگران‌کننده‌ای که طبق گزارش‌ها در این مذاکرات انجام شده است، ساکت بمانیم.»

در همان حال کریس مورفی، سناتور دموکرات ضمن اعلام موافقت با حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی، این موضوع را «کم اهمیت» خوانده است.

دوشنبه گذشته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری هفتگی خود یادآوری کرده بود اگر آمریکا متوجه شود که ایران از خطوط قرمز خود عبور نمی‌کند «توافق بسیار در دسترس است»، خطیب‌‌زاده گفته بود:

«کل توافق معطل تصمیم سیاسی واشنگتن است. ما ملت صبوری هستیم، ولی تا ابد صبر نمی‌کنیم.»

خطیب‌زاده دولت بایدن را متهم کرده بود که هنوز درباره برجام به تصمیم نرسیده و  «کل یک توافق را گروگان مسائل حزبی و داخلی آمریکا» کرده است.