یک مقام وزارت دفاع آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت روسیه خروج دست‌کم ۲۴ هزار سرباز خود را از مناطق شمالی کی‌یف و چرنیهیف تکمیل کرده است.

به‌گفته این مقام پنتاگون، نیروهای روسی به بلاروس یا روسیه فرستاده شدند تا آن‌ها را تجهیز و سازماندهی مجدد کنند. احتمالاً این نیروها سپس به جنگ در شرق اوکراین ادامه خواهند داد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نسبت به حملات جدید نیروهای روسیه به شرق کشورش هشدار داد. او شب گذشته، چهارشنبه ۱۷ فروردین / ۶ آوریل در یک سخنرانی ویدئویی گفت روسیه در حال آماده‌سازی نیروهای مسلح خود است.

کرملین گفته بود هدف «آزادسازی» منطقه دونباس، قلب صنعتی عمدتاً روسی‌زبان اوکراین است. زلنسکی گفت اوکراین نیز برای نبرد آماده می‌شود. او گفت «تا زمانی که روسیه به‌طور جدی به‌دنبال صلح باشد» کشورش تمام راه‌های دفاع از خود را به‌کار می‌برد.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین درباره تمرکز روسیه بر حملات به شرق اوکراین گفت: «مردم زیر آتش قرار خواهند گرفت و ما نمی‌توانیم برای کمک به آن‌ها کاری انجام دهیم.»

به‌گفته منابع اوکراینی، بمباران شهر کوچک پوپاسنا در منطقه لوهانسک در شرق اوکراین همچنان ادامه دارد. ستاد کل ارتش اوکراین در گزارش خود اعلام کرد که هدف، واحدهایی از نیروهای مسلح اوکراین است. قصد سربازان روسی ازسرگیری حملات به شهرهای روبیشن و نیشنیه، شمال و جنوب شهر سیویرودونتسک در منطقه لوهانسک است.

ستاد کل ارتش اوکراین گفته است در نووتوشکیفسکه، همچنین در منطقه لوهانسک، نیروهای روسی تلاشی «ناموفق» برای شکستن خطوط دفاعی اوکراین داشتند.

در این گزارش آمده است در مناطقی که توسط نیروهای روسی اشغال شده‌اند، خشونت علیه غیرنظامیان ادامه دارد. علاوه بر این، واحدهای روسی مردم ماریوپل را «به‌اجبار» به مناطقی از منطقه دونتسک که تحت اشغال‌شان است، منتقل کرده‌اند. این اطلاعات را نمی‌توان به‌طور مستقل تأیید کرد.

از سوی دیگر وزارت دفاع روسیه پنج‌شنبه ۱۸ فروردین / ۷ آوریل گزارش داد که ارتش این کشور شب گذشته چهار انبار سوخت اوکراین را با حملات موشکی منهدم کرد.

این گزارش می‌افزاید نیروهای اوکراینی در نزدیکی میکولایف و خارکف (خارکیف) و در دونباس در شرق کشور با تانک‌های مستقر در میکولایف، خارکف، زاپوریژیا و چوهیف حمایت شدند.

جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین نیز صبح پنج‌شنبه اعلام کردند که با کمک نیروهای روسی تقریباً کنترل مرکز ماریوپل را به‌دست گرفته‌اند.

ادوارد باسورین، سخنگوی نیروهای طرفدار روسیه در منطقه دونتسک، به تلویزیون دولتی روسیه گفت «می‌توان گفت که درگیری اصلی در بخش مرکزی شهر پایان یافته است».

باسورین افزود در حال حاضر جنگ بیشتر در بندر ماریوپل در دریای آزوت و در کارخانه فولاد این شهر جریان دارد. به‌گفته او، حدود سه‌هزار سرباز اوکراینی هنوز در شهر تحت محاصره نیروهای روسی هستند.

در ماریوپل که پیش از جنگ حدود ۴۴۰ هزار نفر جمعیت داشت، وضعیت انسانی از هفته‌ها قبل فاجعه‌بار بوده است. مسئولان شهر ماریوپل که از این شهر گریخته‌اند حدس می‌زنند که غیرنظامیان بسیاری در این شهر کشته شده‌اند.

دولت اوکراین بار دیگر از غیرنظامیان خواسته است به‌ویژه مناطق شرق این کشور را ترک کنند. ایرینا ورشچوک معاون نخست‌وزیر اوکراین در صفحه فیس‌بوک خود گفت امروز (پنج‌شنبه) در مجموع ۱۰ گذرگاه برای تخلیه غیرنظامیان در نظر گرفته شده است.

ساکنان ماریوپل باید بتوانند با خودروهای شخصی به سمت زاپوریژیا بروند. همچنین قرار است اتوبوس‌ها از شهرهای بردیانسک، توکماک و ملیتوپل به سمت زاپوریژیا حرکت کنند. گفته می‌شود که در شمال پنج مسیر تخلیه دیگر از منطقه به‌شدت در حال درگیریِ لوهانسک به شهر باخموت در نظر گرفته شده است.

به‌گفته منابع اوکراینی، نزدیک به پنج‌هزار نفر روز چهارشنبه از مناطق جنگی تخلیه شدند. ایرینا ورشچوک گفت یک‌هزار و ۱۷۱ نفر بندر ماریوپل و دو هزار و ۵۱۵ نفر نیز شهرهای بردیانسک و ملیتوپل و سایر مناطق در جنوب را ترک کرده‌اند. افزون بر این، یک‌هزار و ۲۰۶ نفر از منطقه شرقی لوهانسک تخلیه شدند.

پیشنهاد دبیرکل ناتو: سلاح بیشتر برای اوکراین

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از اعضای این پیمان نظامی خواسته است تا به ارسال تسلیحات به اوکراین ادامه دهند.

استولتنبرگ در نشست وزیران خارجه ناتو گفت کشورهای عضو ناتو نباید تنها بر ارسال سلاح‌های ضدتانک و ضدکشتی تمرکز کنند. استولتنبرگ افزود از اعضای ناتو خواسته است که در قالب سامانه‌های مختلف، هم با ارسال سلاح‌های سبک و هم سلاح‌های سنگین، پشتیبانی بیشتری از اوکراین بکنند. کشورهای ناتو با انواع سلاح‌ها و سایر اقدامات از اوکراین حمایت کرده‌اند. با این حال، به‌گفته استولتنبرگ، اوکراین در حال جنگ دفاعی است و ۳۰ عضو ناتو می‌توانند اقدامات بیشتری انجام دهند.

استولتنبرگ گفت:

«تمایز بین سلاح‌های تهاجمی و دفاعی واقعاً اهمیتی ندارد. ناتو به اوکراین سرباز نخواهد فرستاد اما ما مسئولیت داریم که از تشدید جنگ به خارج از اوکراین و مرگبارتر، خطرناک‌تر و مخرب‌تر شدن آن جلوگیری کنیم.»

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در حاشیه نشست ناتو در بروکسل به اوکراین قول حمایت نظامی بیشتر داد. تراس گفت: «ما فروش تسلیحات خود را به اوکراین افزایش می‌دهیم».

تشدید تحریم‌ها

اتحادیه اروپا نیز در آستانه تصویب پنجمین دور تشدید تحریم‌ها علیه روسیه است. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت تحریم‌های جدید «امروز بعد از ظهر یا حداکثر فردا» اعمال خواهد شد. یکی از تحریم‌های اتحادیه اروپا توقف واردات زغال سنگ از روسیه است.

اوکراین خواهان تحریم‌هایی است که از نظر اقتصادی به اندازه کافی مخرب باشد تا روسیه به جنگ پایان دهد. رهبران اوکراین برخی کشورها را متهم می‌کنند که همچنان پول را بر مجازات کشتار غیرنظامیان ترجیح می‌دهند.

ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی ویدئویی روزانه خود در صبح پنج‌شنبه گفت «جهان دموکراتیک» باید نفت روسیه را نپذیرد و دست بانک‌های روسیه را به‌طور کامل از سامانه مالی بین‌المللی کوتاه کند.

واشنگتن روز چهارشنبه اقداماتی تازه‌ای علیه روسیه انجام داد. از جمله دو دختر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه «اسبربانک» و «آلفابانک» این کشور را تحریم و سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در روسیه را ممنوع کرد.

آمریکا همچنین خواهان اخراج روسیه از گروه ۲۰ است و گفته است که در صورت حضور مقام‌های روسی، شماری از نشست‌های گروه ۲۰ در اندونزی را تحریم خواهد کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل روز پنج‌شنبه در مورد تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل رأی خواهد داد اما آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین، شامگاه چهارشنبه گفت متحدان این کشور باید از این هم فراتر بروند. او گفت:

«تحریم‌ها علیه روسیه باید به اندازه کافی ویرانگر باشد تا بتوانیم به این جنگ وحشتناک پایان دهیم.»

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در نشست ناتو به خبرنگاران گفت:

«ما بر تحریم کامل نفت و گاز پافشاری خواهیم کرد.»

خبرگزاری تاس به نقل از آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا نوشت تحریم‌های بانکی «ضربه‌ای مستقیم به مردم و شهروندان عادی روسیه است».