مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا اعلام کرد از حذف سپاه پاسداران از «فهرست وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا از سازمان‌های تروریستی خارجی» حمایت نمی‌کند. این مهم‌ترین خواسته و شرط ایران برای احیای توافق هسته‌ای در مذاکرات وین است که اکنون با وقفه مواجه شده.   

مارک میلی شامگاه پنجشنبه ۷ آوریل/ ۱۸ فروردین در سخنانی در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا گفت که این «نظر شخصی» اوست که نیروی قدس، شاخه‌ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نباید از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج شود. میلی گفت:

«من معتقدم که نیروی قدس سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است و از حذف آنها از فهرست وزارت امور خارجه آمریکا حمایت نمی‌کنم.»

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا لحظاتی قبل از پاسخ دادن به همین سوال خودداری کرده بود. او به نمایندگان مجلس گفت:

«با احترام، من در مورد مذاکراتی که در حال انجام است اظهار نظر نمی‌کنم و در مورد اینکه توصیه من به رئیس جمهوری چه خواهد بود، گمانه‌زنی نمی‌کنم.»

وزارت امور خارجه آمریکا درباره افزودن نام سازمان‌ها و گروه‌ها و یا خروج آن‌ها از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا تصمیم می‌گیرد. اظهارات میلی لزوماً بازتاب‌دهنده موضع دولت بایدن درباره سپاه پاسداران نیست، اما ممکن است به مخالفت جمهوری‌خواهان با احیای توافق هسته‌ای دامن بزند.    

مایکل مکال، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا  روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت با توجه به اینکه تعدادی از نمایندگان دموکرات نیز با احیای توافق هسته‌ای با ایران مخالف‌اند، دولت بایدن در تلاش است توافق احتمالی با ایران در کنگره بررسی نشود. مک کال اعلام کرد در حال تهیه طرحی است که دولت بایدن را ملزم به تصویب توافق هسته‌ای در مجلس نمایندگان کند. طرح مک کال به ۲۱۸ امضا نیاز دارد. جمهوری‌خواهان در حال حاضر ۲۰۹ کرسی مجلس نمایندگان را در اختیار دارند و به این ترتیب مک‌کال فقط به جلب موافقت ۹ نماینده دموکرات نیاز دارد. در همان حال گروهی متشکل از ۱۸ نماینده دموکرات به رهبری جاش گاتهایمر از نیوجرسی و الین لوریا از ویرجینیا می‌گویند که ایالات متحده نباید وارد یک «معامله بد» با ایران شود و اجازه می‌دهد «فعالیت‌های تروریستی» ایران بدون مانع ادامه یابد. در همان حال کریس مورفی، سناتور دموکرات ضمن اعلام موافقت با حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی، این موضوع را «کم اهمیت» خوانده است.

توافق هسته‌ای در گروی سپاه پاسداران

دستیاران ارشد بایدن گفته‌اند که هنوز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک سازمان «تروریستی» می‌دانند، اما خروج این گروه از فهرست وزارت امور خارجه را رد نکرده‌اند و استدلال آورده‌اند که حتی در صورت حذف سپاه از فهرست، این گروه که رسماً جزو نیروهای مسلح ایران است و همزمان از بازیگران اصلی در اقتصاد ایران است همچنان تحت تحریم‌های آمریکا قرار خواهد داشت.

دولت آمریکا فروردین‌ ۱۳۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» (FTO) قرار داده بود. این نخستین بار بود که کاخ سفید نیروهای مسلح رسمی یک کشور خارجی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار می‌داد. پس از این تصمیم، شورای عالی امنیت ملی ایران مقر مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

 چهارشنبه گذشته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ساعتی قبل از دیدار و گفت‌وگو با وزیران خارجه سه قدرت اروپایی در بروکسل در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی» گفته بود:

  «درباره اینکه مذاکرات در چه مرحله‌ای قرار داریم وارد جزئیات نمی‌شوم. فقط این را می‌گویم که من به‌طور کلی درباره احتمال به سرانجام رسیدن توافق چندان خوش‌بین نیستم. با وجود همه تلاش‌هایی که در مذاکرات انجام شد و علی‌رغم اینکه معتقدیم که توافق از لحاظ امنیتی در وضعیت بهتری ما را قرار می‌دهد، باید بگویم هنوز به نقطه توافق نرسیده‌ایم.»

وزیران خارجه آمریکا همراه با سه قدرت اروپایی سپس اعلام کردند ضمن تأکید بر ضرورت احیای برجام به این توافق دست یافتند که چنانچه مذاکرات هسته‌ای در وین به نتیجه نرسد، آماده اقدامات دیگری برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایر‌ان‌اند.