دادگاه عالی پاکستان اعلام کرد که اقدام عمران خان، نخست‌وزیر برای انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام غیرقانونی است. این حکم زمینه را برای برگزاری جلسه رای عدم اعتماد فراهم کرد. خان گفت دست از مبارزه برنمی‌دارد. قرار است او یک نطق تلویزیونی انجام دهد.

پس از اینکه پارلمان با مداخله نایب رئیس مجلس پاکستان برای برکناری عمران خان به نتیجه نرسید، عمران خان در یک برنامه تلویزیونی از مردم خواست خود را برای انتخابات زودهنگام آماده کنند. سپس عارف علوی، رئیس جمهوری پاکستان پارلمان را منحل کرد. صبح یکشنبه ۳ آوریل/ ۱۴ فروردین نایب رئیس مجلس پاکستان طرح رأی عدم اعتماد به عمران خان را به دلیل آنچه او «دخالت خارجی» نامیده بود، خلاف اصل پنجم قانون اساسی این کشور دانسته و آن‌را رد کرده بود. انحلال پارلمان، پاکستان را که مجهز به سلاح هسته‌ای‌ست، وارد یک بحران تمام عیار قانون اساسی کرده است. دادگاه عالی به درخواست احزاب اپوزیسیون تشکیل جلسه داد و سرانجام بعد از چهار روز استماع دلایل اپوزیسیون و دولت به غیر قانونی بودن انحلال پارلمان رأی داد.

نمایندگان پارلمان احتمالا روز شنبه برای رای‌گیری درباره عدم کفایت عمران خان تشکیل جلسه می‌دهند. اپوزیسیون می‌گوید که ۱۷۲ رای را برای برکناری نخست‌وزیر را در اختیار دارد.

فواد چودری، وزیر اطلاعات پاکستان  و از متحدان خان در واکنش به حکم دادگاه عالی در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: «این یک تصمیم تاسف بار است.» چودری هشدار داد که «بی‌ثباتی در کشور افزایش خواهد یافت» و در چشم‌انداز «پایانی» هم برای بحران سیاسی کنونی نمی‌بیند.

به گزارش آسوشیتدپرس پلیس و نیروهای ویژه ساختمان دادگاه عالی پاکستان با نمای مرمر سفید را محاصره کردند. راه‌های منتهی به دادگاه مسدود شده و گروهی از پلیس نیز در درون پارلمان مستقر شده‌اند.  

شهباز شریف، که رهبری حزب مسلم لیگ پاکستان را بر عهده دارد و در صورت موفقیت در رای عدم اعتماد، نامزد احتمالی نخست وزیری است، از حکم دادگاه عالی به عنوان یک پیروزی برای «عدالت و حکومت قانون» استقبال کرد.

عمران خان می‌گوید برخلاف قانون اساسی عمل نکرده است و اقدام برای برکناری او را توطئه‌ای می‌داند که به دلیل تمایل او به نزدیکی با چین توسط ایالات متحده طراحی شده است. واشنگتن اما این ادعا را رد می‌کند.

نخست‌وزیر پاکستان در واکنش به حکم دادگاه عالی با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که جلسه کابینه را برای امروز (جمعه) فراخوانده و پس از آن با ملت در طی یک نطق تلویزیونی صحبت خواهد کرد. عمران خان در ادامه افزود: «پیام من به ملتم این است که همیشه برای کشورم جنگیده‌ام و خواهم جنگید.»

معلوم نیست قدم بعدی خان چیست. او پیش از این خواهان تظاهرات سراسری در اعتراض به آنچه مداخله واشنگتن در امور پاکستان خوانده بود، شده بود.

الیزابت ترلکلد، کارشناس مسائل پاکستان در مرکز استیمسون مستقر در ایالات متحده در مصاحبه با آسوشیندپرس گفت:

«خان به رگه قوی احساسات ضد آمریکایی در پاکستان که بعید است به این زودی‌ها از بین برود، متکی است.»

ارتش در بحران اخیر سکوت کرده است. ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده هفته گذشته در یک نشست امنیتی در اسلام‌آباد گفت پاکستان خواهان روابط خوب با چین به عنوان یک سرمایه‌گذار بزرگ، و همچنین با ایالات متحده، به عنوان بزرگ‌ترین بازار صادراتی کشور است.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند که ارتش هنگام پیروزی در انتخابات سال ۲۰۱۸، برنامه محافظه‌کارانه و ملی‌گرای خان را مطلوب ارزیابی کرد، اما بعداً به دلیل اختلافات مختلف با او نظرش برگشت.

ژنرال‌های پاکستانی می‌گویند در سیاست دخالت نمی‌کنند اما اگر هرج و مرج سیاسی به منافع ملی آسیب بزند، دست روی دست نمی‌گذارند.

نزدیک به ۳۰ درصد از جمعیت بیش از ۱۸۰ میلیون نفری پاکستان در زیر خط فقر زندگی می‌کنند و فساد مالی و افزایش هزینه‌ زندگی نارضایتی‌های مردمی را افزایش داده است.