سهیل عربی، زندانی سیاسی که ۲۵ آبان‌ماه ۱۴۰۰ با پایان محکومت خود از زندان آزاد شده بود و اکنون در حال گذراندن دوران تبعید دو ساله‌اش در برازجان است، مجددا با دریافت ابلاغیه‌ای جهت اجرای حکم حبس به شعبه ۱ اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۳ احضار شد.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سهیل عربی پیشتر در این پرونده توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به ۲ سال حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی، ممنوعیت خروج از کشور و الزام حضور فصلی در دفتر نظارت و پیگیری ضابطین محکوم شده بود.

این پرونده قبل از آزادی سهیل عربی و زمانی که در زندان دوران حبس خود را سپری می‌کرد علیه او، مهدی مسکین‌نواز گشوده شد.

سهیل عربی با انتشار عکس ابلاغیه در حساب کاربری فیس‌بوک خود و در واکنش به احضار مجددش جهت تحمل حبس نوشت:

«به خانه بر می گردم، نزد همراهانم در زندان، خوشا کنار دادخواهانِ دربند نفس کشیدن… دنیای بیرون از زندان، دنیایی زشت‌تر از داخل زندان بود، شکنجه‌گرهای این بیرون بی‌رحم‌تر، حتی نگذاشتند دخترم را ببینم. این بیرون به من نمی‌سازه…»

در تاریخ ۲۵ آذر ۱۴۰۰ نیز شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت سهیل عربی را عینا تایید کرده و زندانی سیاسی سابق به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به وسیله سامانه‌های مخابراتی» به ۲ سال حبس تعزیری، پرداخت ۵ میلیون تومان جزای نقدی، لزوم کسب مجوز از مقام قضایی به منظور خروج از کشور به مدت ۲ سال و ۲ سال حضور فصلی در دفتر نظارت و پیگیری ضابطین محکوم شده است.

مهرماه ۱۴۰۰ نیز در پرونده‌ای دیگر برای سهیل عربی، مهدی مسکین‌نواز، رضا محمدحسینی و بهنام موسیوند گشوده شد، به «تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و اخلال در نظم زندان» متهم شد و سهیل عربی از حضور در جلسه بازپرسی خودداری کرد.

سهیل عربی از تاریخ ۱۶ آبان ماه ۱۳۹۲ در بازداشت و زندان به سر می‌برد و تمام این مدت نیز از مرخصی محروم بود. او در تاریخ ۱ بهمن‌ماه ۱۳۹۸، از زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

این زندانی سیاسی در پرونده نخست خود به اتهام‌های «توهین به مقدسات دینی»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به رهبری» به ۵ سال حبس و از بابت پرونده دیگرش به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویق اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام» به ۲ سال حبس، دو سال تبعید به برازجان و ۴ میلیون تومان جزای نقدی و به اتهام «تخریب اموال دولتی» به ۱ سال و ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

سهیل عربی هم‌زمان با اینکه پس از تغییرات بسیار در روند دادرسی و احکام صادره در حال تحمل دوران محکومیت ۷ سال و شش ماهه خود در زندان تهران بزرگ بود، از بابت دو پرونده‌ جدید که در زندان علیه او گشوده شده بود، توسط دادگاه انقلاب تهران به حبس تبعید و جزای نقدی محکوم شد.

سهیل عربی در تاریخ ۲۸ شهریورماه ۹۹ به صورت تنبیهی از زندان تهران بزرگ به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد. او در تاریخ ۲۹ مهرماه ۹۹ پس از ۳۳ روز نگهداری در سلول انفرادی طی تماسی تلفنی با خانواده‌اش از انتقال خود به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف زندان اوین خبر داد. اما نهایتا روز یک‌شنبه ۱۸ آبان‌ماه ۹۹ با پایان بازجویی‌ها از بازداشتگاه این نهاد امنیتی به یکی از سلول‌های انفرادی زندان رجایی شهر کرج (معروف به سوئیت) منتقل شد. سهیل عربی پس از ۹ روز به بند عمومی این زندان منتقل شد.

سهیل عربی پیشتر نیز در تاریخ ۳ دی‌ماه ۹۹ از طریق ویدئو کنفرانس توسط شعبه ۸ بازپرسی دادسرای شهر ری از بابت پرونده‌ای دیگر مورد تفهیم اتهام قرار گرفت و نهایتا این شعبه قرار منع تعقیب برای او صادر کرد.

سهیل عربی نهایتا در تاریخ ۲۵ آبان‌ماه ۱۴۰۰ پس از آزادی از زندان رجایی‌شهر کرج به همراه مامور جهت تعیین تکلیف دوران محکومیت تبعید خود به برازجان اعزام شد.

این زندانی سیاسی از لحظه‌ آزادی پیوسته درباره دیگر زندانیان سیاسی و زندانیان گمنام در شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی می‌کرد.