وزیر خارجه ایران با تکرار مواضع پیشین در باره مذاکرات نجات برجام که از فوریه متوقف شده است، گفت که جمهوری اسلامی «از خطوط قرمز خود کوتاه نمی‌آید».

حسین امیرعبداللهیان که به نوشته خبرگزاری‌های داخلی ایران در نخستین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی سخن می‌گفت، ادعا کرد که ابراهیم رئیسی «دائما بر این موضوع تأکید دارد که وزارت امور خارجه کار خودش را در مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها دنبال کند».

امیرعبداللهیان افزود ایران به دنبال این است «تا تحریم‌ها برداشته شود اما با عزت و توافق پایدار».

او در ادامه همچنان ایالات متحده آمریکا را به کارشکنی و زیاده‌خواهی در مذاکرات برای بازگشت به برجام متهم کرد و گفت که «طرف آمریکایی در دو، سه هفته گذشته زیاده‌خواهی‌هایی را مطرح کرد که در تعارض با برخی بندهای متن است. در حوزه لغو تحریم‌ها، خارج از مذاکرات علاقه‌مندند شروط جدیدی را مطرح و اعمال کنند. ایران روی خطوط قرمز خود ایستاده و خواهد ایستاد.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران توضیح بیشتری درباره آنچه که زیاده‌خواهی طرف آمریکایی عنوان کرد، نداد.

شامگاه شنبه ۲۰ فروردین نیز ابراهیم رئیسی، رئیس دولت جمهوری اسلامی در سخنانی مشابه گفته بود ایران «مذاکرات را ترک نکرده و متوقف نمی‌کند» اما دولت او در مذاکرات «حتی یک گام از حقوق ملت ایران عقب‌نشینی نخواهد کرد».

«از مذاکره مستقیم با آمریکا نفعی نبردیم»

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه «طرف آمریکایی مدام از ضرورت مذاکره مستقیم صحبت می‌کند»، گفت که ایران «نفعی از مذاکره مستقیم با آمریکا ندیده است، حتی از ان‌ها یک چشم انداز مثبت نیز ندیده است».

امیرعبداللهیان در ادامه گفت که ایران از آمریکا خواسته «اگر واقعاً حسن نیت دارد، در مذاکرات اقدامات عملی و ملموسی را انجام دهد».

او «آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران» را یکی از اقدام‌ها ملموسی که آمریکا می‌تواند به عنوان حسن نیت انجام دهد، برشمرد و اضافه کرد: به طرف آمریکایی گفته شده «اگر پیام هایی که مدام آقای بایدن میفرستد صحت دارد، تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند».

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز صبح ۲۱ فروردین گفت:

«مذاکرات هسته‌ای باید به حصول منافع تضمین‌شده، پایدار و ملموس اقتصادی برای ایران منجر شود».

تهران و واشنگتن در دور جدید مذاکرات موسوم به نجات برجام به صورت مستقیم مذاکره نکردند اما پیام‌های متعددی بین دو دولت تبادل شد.

بنابر آنچه که رسانه‌های بین‌المللی گزارش کرده‌اند خروج نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی یکی از خواسته‌های ایران در دور آخر مذاکرات وین است که آمریکا حاضر به قبول آن نیست.

امیرعبداللهیان چندی قبل به نقل از فرماندهان سپاه گفته بود که آن‌ها گفته‌اند که مذاکرات و توافق را اگر به نفع منافع ملی است، معطل سپاه پاسداران نکنند. او اما یکروز بعد ناچار شد از آنچه که گفته است، عذرخواهی کند.

در ایالات متحده نیز پس از آنکه اعلام شد دولت بایدن با خروج نام سپاه از فهرست تحریم ها موافقت کرده است، سخنگوی وزارت خارجه از هم‌نظری جو بایدن با رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده خبر داد.

ژنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا پیشتر گفته بود که او با خروج نام سپاه قدس از فهرست تحریم ها مخالف است.

آمریکا سپاه‌پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده و در سال ۱۳۹۸ قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در عراق ترور کرد.