امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و مارین لوپن، رهبر راست افراطی، در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در صدر قرار گرفتند و به دور دوم انتخابات که در تاریخ ۲۴ آوریل برگزار می‌شود راه یافتند.

سایر نامزدها شکست خود را پذیرفتند و به جز اریک زمور، نامزد راست افراطی، باقی نامزدها از مکرون اعلام حمایت کردند و از رأی‌دهندگان خواستند برای جلوگیری از پیروزی راست افراطی در دور دوم به مکرون رأی دهند.

تا لحظه نگارش این گزارش، امانوئل ماکرون (جمهوری به پیش) ۲۸,۴٪، مارین لوپن (اجتماع ملی) ۲۳,۴٪، ژان لوک ملانشون (فرانسه تسلیم‌ناپذیر) ۲۱,۱٪، اریک زمور (فتح دوباره) ۷,۰٪، والری پکرس (جمهوریخواهان) ۴,۷٪، یانیک ژادو (سبزها) ۴,۵٪، ژان لاسال (مقاومت) ۳,.۲٪، فابین روسل (کمونیست) ۲,۴٪، نیکولا دوپون تنیان ۲,۱٪، ان هیدالگو (سوسیالیست) ۱,۸٪، فیلیپ پوتو ۰,۸٪، ناتالی آرتو ۰,۶٪آرا را به دست آورده بودند.

هیدالگو که با کمتر از دو درصد آرا در رتبه نهم نظرسنجی قرار گرفت، گفت: «برای اینکه در فرانسه همه از هم متنفر نشوند، صریحاً از شما می‌خواهم که در ۲۴ آوریل علیه مارین لوپن از جناح راست افراطی رأی دهید.»

پکرس هم گفت که به مکرون رای خواهد داد و نسبت به «عواقب فاجعه بار» شکست او در دور دوم هشدار داد.

ملانشون نیز از حامیان خود خواست از رای دادن به لوپن در دور دوم خودداری کنند. او در مقر حزبش در پاریس گفت: «ما می‌دانیم که هرگز به چه کسی رای نخواهیم داد… حتی یک رای هم نباید به خانم لوپن برسد.»

اریک زمور، نامزد راست افراطی، از لوپن حمایت کرد. او گفت هرچند با لوپن اختلافاتی دارد اما معتقد است مکرون انتخاب بدتری‌ست.

توجه لوپن به حاشیه، تمرکز مکرون بر بحران‌های جهانی

قرار است لوپن و مکرون در یک مناظره تلویزیونی شرکت کنند. در انتخابات قبلی ریاست جمهوری، مکرون در مناظره تلویزیونی با لوپن دست بالا را داشت.

مکرون به دلیل بحران اوکراین از کارزار ریاست جمهوری غافل مانده بود در همان حال لوپن به جای برگزاری یک کارزار انتخاباتی گسترده در پاریس، به شهرستان‌ها و روستاها در سراسر فرانسه رفت و بر مشکلات معیشتی و افزایش هزینه‌های زندگی تحت تاثیر بحران کرونا و بحران اوکراین متمرکز شد.

اکنون مکرون اعلام کرده است که در دور دوم انتخابات بر شمال فرانسه و بر سایر شهرهایی کارگری کشور متمرکز خواهد بود. بیشترین آرا را لوپن در این نقاط به دست آورده است.

پیروزی لوپن در ۲۴ آوریل، بین آلمان و فرانسه، اولین و دومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا و همچنین ناتو فاصله می‌اندازد و فرانسه را به شرق اروپا، به کشورهایی مانند لهستان نزدیک می‌کند.  

در حالی که لوپن از جاه طلبی‌های گذشته خود برای خروج فرانسه از اتحادیه اروپا (فرکسیت) چشم پوشی کرده است، اتحادیه اروپا را صرفاً اتحادی از کشورهای مستقل در نظر می‌گیرد.

اینکه چه کسی در ۲۴ آوریل به کاخ الیزه راه می‌یابد، بیش از همه به این بستگی دارد که کسانی که از رقبای مکرون و لوپن حمایت کردند، به کدامیک از این دو نامزد رأی می‌دهند. در انتخابات گذشته در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۱۷، رای‌دهندگان چپ و راست متحد شدند تا راست افراطی را از قدرت بازدارند.