وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا دوشنبه ۲۲ فروردین / ۱۱ آوریل در لوکزامبورگ در مورد کمک‌های بیشتر به اوکراین گفت‌وگو می‌کنند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از جمله پیشنهاد تأمین ۵۰۰ میلیون یوروی دیگر برای تحویل تسلیحات و سایر تجهیزات نظامی به اوکراین را مطرح کرده است.

افزون بر این، وزیران خارجه اتحادیه اروپا در مورد تحریم‌های احتمالی بیشتر علیه روسیه گفت‌وگو می‌کنند. یکی از موضوعات مورد بحث تصمیم‌گیری در مورد تحریم نفت روسیه پس از ممنوعیت واردات زغال سنگ از این کشور است.

ژان اسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ، صبح دوشنبه از حمایت نظامی بیشتر از اوکراین پشتیبانی کرد و گفت اتحادیه اروپا باید هر کاری انجام دهد تا اطمینان یابد این کشور می‌تواند از خود در برابر حملات روسیه دفاع کند.

اسلبورن افزود در هفته‌های آینده در منطقه دونباس، درگیری‌های شدیدی پیش‌بینی می‌شود و در این شرایط سلاح مهم‌تر از تحریم است.

او تأکید کرد که تحریم انرژی قادر به متوقف ساختن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه یا پایان دادن به جنگ نخواهد بود. «به همین دلیل است که اکنون تحویل سلاح [به اوکراین] حتی اگر با صلح‌طلبی اتحادیه اروپا در تضاد باشد از اهمیت برخوردار است».

در همین حال، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی نیز اعلام کرد که ایالات متحده «سلاح‌های مورد نیاز» اوکراین را برای دفاع در برابر حمله روسیه تأمین خواهد کرد، زیرا کی‌یف به‌دنبال کمک‌های نظامی بیشتر از غرب است.

سالیوان افزود این اقدام برای جلوگیری از تصرف سرزمین‌های بیشتر و هدف قرار دادن غیرنظامیان توسط روسیه انجام می‌شود، حملاتی که واشنگتن آن‌ها را «جنایات جنگی» نامیده است.

روز دوشنبه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از طریق ویدئو کنفرانس با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در مورد تأثیرات و پیادهای حمله روسیه به اوکراین صحبت خواهد کرد.

کاخ سفید اعلام کرد که بایدن به‌ویژه می‌خواهد به پیامدهای این جنگ بر عرضه جهانی مواد غذایی و بازار کالاها بپردازد. افزون بر این، او قصد دارد مودی را متقاعد کند که موضع سخت‌تری در قبال روسیه اتخاذ کند.

هند تاکنون حمله نظامی روسیه به اوکراین را محکوم نکرده و از حمایت از قطعنامه‌های سازمان ملل علیه اقدامات مسکو خودداری کرده است. روسیه از دوران اتحاد شوروی تاکنون تأمین‌کننده اصلی تسلیحات هند بوده است و دهلی نو همچنان به واردات نفت از روسیه ادامه می‌دهد.

خسارت‌های شدید بر اقتصاد اوکراین

بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که به‌دلیل حمله روسیه، تولید ناخالص داخلی اوکراین در مقایسه با سال گذشته حدود ۴۵ درصد کاهش خواهد یافت.

بانک جهانی همچنین گفته است که میزان رکود اقتصادی اوکراین به مدت و شدت جنگ بستگی دارد.

الکساندر گریبان، معاون وزیر اقتصاد اوکراین نیز خسارت‌ها به کشورش را «بسیار زیاد» توصیف کرد. بر اساس برآوردهای گریبان در نشست هیئت دولت، اوکراین بر اثر تهاجم نیروهای روسی احتمالاً حدود یک تریلیون دلار خسارت دیده است.

به‌گفته معاون وزیر اقتصاد اوکراین خسارت‌ها بیشتر به زیرساخت‌ها و مراکز بهداشتی و پزشکی و آموزشی و سپس بر سطوح دیگری از مراکز دولتی، خصوصی و شهرداری‌ها وارد آمده است. الکساندر گریبان افزود «ما کارهای زیادی برای بازسازی داریم».

روز گذشته (یکشنبه) دولت اوکراین بودجه‌ای معادل ۳۱,۲ میلیون یورو برای عملیات پاکسازی و بازسازی فوری مناطق آزادشده در نظر گرفت.

سفر صدراعظم اتریش به مسکو

کارل نهامر، صدراعظم اتریش دوشنبه ۲۲ فروردین / ۱۱ آوریل برای گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین به مسکو سفر می‌کند.

نهامر در وین گفت این سفر با اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان هماهنگ شده است. به‌گفته صدراعظم اتریش، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز در جریان این سفر قرار دارد.

سفر نهامر به مسکو، نخستین سفر یک رئیس دولت غربی به مسکو از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین خواهد بود.

کارل نهامر گفته است که تصمیم دارد هر کاری انجام دهد تا گام‌هایی در راستای صلح در اوکراین برداشته ‌شود. او روز شنبه نیز در کی‌یف با زلنسکی دیدار کرد.

ادامه درگیری‌ها در شرق اوکراین

شامگاه یکشنبه ارتش روسیه حملاتی به مناطق شرقی اوکراین انجام داد.

فرماندار خارکف (خارکیف) از طریق شبکه تلگرام از گلوله‌باران این شهر خبر داد. بر این اساس، در این شهر دو نفر کشته و چند نفر زخمی شدند.

به‌گفته مقام‌های اوکراینی، حملات راکتی نیروهای روسیه در روز یکشنبه به منطقه لوهانسک ادامه داشت و فرودگاه دنیپرو «به‌طور کامل تخریب شد».

ولنتین رزنیچنکو، فرماندار منطقه مرکزی دنیپروپتروسک، در تلگرام اعلام کرد که «فرودگاه و زیرساخت‌های نزدیک آن به کلی ویران شده‌اند و شلیک راکت‌ها ادامه دارد».

فرماندار لوهانسک، نیز اوایل روز گذشته اعلام کرد که نیروهای روسیه به یک مدرسه و یک مجتمع مسکونی در شهر سیویرودونتسک حمله کردند اما این حملات تلفاتی نداشته است.

«فنلاند و سوئد تابستان به ناتو می‌پیوندند»

نشریه بریتانیایی تایمز به‌نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده است که عضویت فنلاند و سوئد، دو کشور اسکاندیناوی در ناتو موضوع چندین جلسه هفته گذشته وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو بوده است و این دو کشور آماده پیوستن به ناتو در تابستان امسال هستند.

تایمز می‌افزاید در جلسات هفته گذشته نمایندگان سوئد و فنلاند نیز شرکت داشتند.

مقام‌های آمریکایی به تایمز گفته‌اند روسیه با حمله به اوکراین مرتکب «اشتباه استراتژیک بزرگی» شد.