شهباز شریف، نخست‌وزیر جدید پاکستان شد. نمایندگان مجلس شورای ملی پاکستان، رهبر ۷۰ ساله حزب محافظه‌کار اپوزیسیون، «مسلم‌لیگ − شاخه نواز» (PML-N) را به سمت نخست‌وزیری انتخاب کردند. عمران خان، نخست‌وزیر قبلی با رأی عدم اعتماد نمایندگان مجلس ملی برکنار شد.

سردار ایاز صادق، رئیس مجلس ملی پاکستان گفت شهباز شریف ۱۷۴ رأی مثبت ۳۴۲ نماینده را به‌دست آورد. پیش از این حزب «تحریک انصاف»، به‌رهبری عمران خان از تحریم این انتخاب خبر داده بود. با این حال، این حزب تنها ۱۵۵ کرسی در مجلس ملی دارد.

شهباز شریف سال‌ها رهبری دولت پنجاب، پرجمعیت‌ترین ایالت پاکستان، پایگاه اصلی قدرت خانواده‌اش را برعهده داشت. او برادر کوچک‌تر نواز شریف است که سه بار نخست‌وزیر پاکستان بوده است. نواز شریف در سال ۲۰۱۷ به اتهام فساد مالی و اداری عزل و زندانی شد، دو سال بعد به دلایل پزشکی آزاد شد و از آن زمان تاکنون در بریتانیا در تبعید زندگی می‌کند.

نخستین وظیفه شهباز شریف به‌عنوان بیست‌وسومین نخست‌وزیر پاکستان، تشکیل کابینه‌ای خواهد بود که حزب چپ میانه «مردم پاکستان» (PPP) در آن حضوری قوی خواهد داشت. حزب مردم پاکستان و حزب مسلم‌لیگ شاخه نواز احزابی هستند که دهه‌ها بر سیاست پاکستان تسلط داشته‌اند و معمولاً به‌عنوان رقبای سرسخت فعالیت می‌کردند.

شهباز شریف پس از پذیرش سمت جدید خود با بیان این‌که «حق پیروز شد و شَر شکست خورد»، افزود روابط خود را با ارتش که در پاکستان نیروی بسیار تأثیرگذاری است، بهبود خواهد بخشید و اقتصاد بیمار پاکستان را تقویت خواهد کرد.

عمران خان، نخست‌وزیر پیشین در ماه‌های اخیر تحت فشار زیادی قرار گرفته بود. مخالفان، او را به سوء مدیریت اقتصادی و سیاست خارجی ویرانگر متهم می‌کردند. پس از هفته‌ها بحران، عمران خان بامداد یکشنبه ۲۱ فروردین / ۱۰ آوریل با رأی عدم اعتماد مجلس ملی برکنار شد.

همزمان با آغاز جلسه رأی‌گیری برای عزل عمران خان، اسد قیصر، رئیس پارلمان پاکستان و قاسم سوری، معاون او نیز استعفای خود را اعلام کردند. اسد قیصر درباره دلیل استعفای خود گفت «نمی‌تواند در توطئه خارجی با هدف برکناری خان شرکت کند».

همچنین خالد جاوید، دادستان کل پاکستان نیز استعفای خود را اعلام کرد.

عمران خان آمریکا را به توطئه علیه خود متهم کرد و مدعی شد یک مقام ارشد ایالات متحده، سفیر پاکستان در واشنگتن را در مورد تغییر رژیم در اسلام‌آباد تهدید کرده است. احزاب مخالف و مقام‌های رسمی در واشنگتن اما این ادعا را رد کردند.

شنبه شب گذشته ده‌ها نفر از حامیان حزب تحریک انصاف پاکستان از یک سو و حامیان احزاب مخالف از سوی دیگر مقابل ساختمان پارلمان در اسلام‌آباد تجمع کرده و شعار سر دادند.