مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا هفته گذشته اعلام کرد از حذف سپاه پاسداران از «فهرست وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا از سازمان‌های تروریستی خارجی» حمایت نمی‌کند. این مهم‌ترین خواسته و شرط ایران برای احیای توافق هسته‌ای در مذاکرات وین است که اکنون دقیقاً به همین دلیل با وقفه مواجه شده است.

۱۴ سناتور جمهوری‌خواه در نامه خود با اشاره به این که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسئول قتل صدها آمریکایی در منطقه خاورمیانه است، در نامه خود به رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام کردند که خروج نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی نه تنها نادرست است، بلکه به معنای خیانت به شرکا و متحدان آمریکا در منطقه، به ویژه اسرائیل و کشورهای خلیج فارس خواهد بود.

سناتورهای جمهوری‌خواه علاوه بر این یادآوری کردند که تصویب برجام امکان دسترسی جمهوری اسلامی به منابع مالی را فراهم می‌کند تا از طریق گروه‌های نیابتی تروریستی برای بی‌ثبات کردن منطقه استفاده کند.

مهم یا کم‌اهمیت؟

 در همان حال «رویترز» به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده بود برخی از مقام‌های دولت بایدن تلاش می‌کنند تا مسئله حذف نام سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی را کم‌اهمیت جلوه دهند. به گفته این مقام آگاه ارزیابی کلی دولت بایدن این است که خروج نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی «اهمیت قابل توجهی» ندارد.  

هفته گذشته کریس مورفی، سناتور دموکرات ضمن اعلام موافقت با حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی، این موضوع را «کم اهمیت» خوانده بود. در همان حال مایکل مکال، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه  اعلام کرد در حال تهیه طرحی است که دولت بایدن را ملزم به تصویب توافق هسته‌ای در مجلس نمایندگان کند. طرح مک کال به ۲۱۸ امضا نیاز دارد. جمهوری‌خواهان در حال حاضر ۲۰۹ کرسی مجلس نمایندگان را در اختیار دارند و به این ترتیب مک‌کال فقط به جلب موافقت ۹ نماینده دموکرات نیاز دارد.

روزنامه واشنگتن‌پست شنبه گذشته به نقل از یک مقام ارشد دولت بایدن نوشته بود که رئیس جمهوری آمریکا قصد ندارد سپاه پاسداران را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کند. واشنگتن‌پست فقدان این اراده را از نشانه‌‌های موفقیت تلاش‌های متمرکز لابی اسرائیل در هفته‌های اخیر در واشنگتن ارزیابی کرده بود.

سپاه قدس به جای کلیت سپاه پاسداران 

در آمریکا دو فهرست وجود دارد: فهرست سازمان‌‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا یا FTO  و «فهرست سازمان‌های تروریستی ویژه جهانی» یا SDGT که بر اساس فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴ در آمریکا شکل گرفته است.

اظهارات اخیر مقامات دولت بایدن این گمانه‌زنی را تقویت کرده است که مذاکره‌کنندگان آمریکایی می‌توانند به ایران مصالحه‌ای را پیشنهاد کنند که به موجب آن، نام سازمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست FTO خارج شود و در ازای آن نام سپاه قدس در «فهرست ویژه سازمان‌های تروریستی جهانی» قرار گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته گفت:

«رئیس‌جمهوری تصریح کرده است که آنچه را که به نفع امنیت ایالات متحده است انجام خواهد داد، و مسئولیت در این مرحله واقعاً به عهده ایران است، به‌ویژه در این موضوع.»

یک دیپلمات ایرانی که نامش فاش نشده است به رویترز گفته است که ایران ایده نامگذاری سپاه قدس به عنوان یک سازمان تروریستی در ازای حذف این سازمان از فهرست گسترده‌تر را رد کرده است.

علاوه بر خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی، مکانیسم ماشه هم یکی دیگر از چالش‌هاست. ۲۵۰ نفر از نمایندگان در نامه خود به ابراهیم رئیسی خواهان آن شده بودند که در صورت ورود آمریکا به برجام، مکانیسم ماشه به بهانه‌های مختلف اعمال نخواهد شد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید بامداد دوشنبه در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت:

«ما نمی‌دانیم که به توافق دست خواهیم یافت. مذاکرات ادامه دارد و ما همچنان این مذاکرات را دنبال و بررسی می‌کنیم.»