جمعیت معترضان سودانی عصر دوشنبه ۱۱ آوریل/۲۲ فروردین در بخش‌هایی از خارطوم، پایتخت این کشور و دیگر شهرها تجمع کردند تا علاوه بر جشن گرفتن سومین سالگرد برکناری عمر البشیر، به تجدید حکومت نظامیان در سایه کودتای ۲۵ اکتبر اعتراض کنند.

بشیر پس از سه دهه قدرت، به‌دنبال ماه‌ها اعتراضات خیابانی و تحصن جامعه مدنی این کشور، در نهایت توسط گروهی از ژنرال‌های ارشدش سرنگون شد. آن‌ها در ادامه شورای انتقالی مشترک تشکیل دادند و قدرت را با گروه‌های مدنی که اعتراضات را رهبری کرده بودند، تقسیم کردند.

رهبری این شورای انتقالی ابتدا قرار بود در دست ارتش باشد و پس از ۲۱ ماه به نمایندگان غیرنظامی سپرده شود. با این راه‌ حل‌ از درگیری میان ارتش و مخالفان جلوگیری شد. عبدالله حمدوک، به‌عنوان نخست‌وزیر در اوت ۲۰۱۹ سوگند یاد کرد و روزنه‌های امید با لغو قوانین شریعت، آزادی مذاهب، آزادی رسانه‌ها و تقویت اتحادیه‌های کارگری و نقش زنان، گشوده شدند.

ارتش سودان اما در ۳ آبان / ۲۵ اکتبر سال گذشته میلادی با توسل به اعلام وضعیت فوق‌العاده، دست به کودتا زده و قدرت را دوباره تصاحب کرد. ژنرال عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان به این بهانه که صلح و امنیت در کشور به خطر افتاده از انحلال دولت و این شورا خبر داد و قدرت را در دست گرفت. در حمله نظامیان بسیاری از اعضای کابینه دولت سودان از جمله عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر و اکثر رهبران احزاب سیاسی حامی دولت دستگیر شده یا تحت حصر قرار گرفتند.

کودتای نظامیان، سودان را بیش از پیش در آشفتگی سیاسی و اقتصادی فرو برد.

معترضان سودانی در تظاهرات روز دوشنبه اعلام کردند «سقوط بشیر به معنای پیروزی نهایی برای انقلاب نبوده چرا که حکومت عبدالفتاح البرهان، ادامه رژیم او است.»

آن‌ها می‌گویند به سرنگونی مسالمت‌آمیز حکومت نظامی امید دارند و دموکراسی را در آینده سودان می‌بینند. اعتراضات روز دوشنبه در حالی برگزار شد که طبق گزارش کمیته مرکزی پزشکان، نیروهای امنیتی در اعتراضات پساکودتا جان ۹۴ معترض را گرفته و هزاران نفر را مجروح کرده‌اند. در یکی از آخرین موارد قتل معترضان، یک مرد ۲۳ ساله پنج‌شنبه ۱۱ فروردین / ۳۱ مارس در جریان تظاهرات ضد کودتا در خارطوم، با «گلوله جنگی» از ناحیه سینه مورد اصابت قرار گرفت و کشته شد.

معترضان روز دوشنبه در خارطوم و در شهرهای بزرگ دیگر از جمله بحری، عمران، بندر سودان، مدنی و العبید به خیابان‌ها آمدند. طبق گزارش خبرگزاری‌ها در خارطوم جمعیتی که با توجه به همزمانی اعتراضات و ماه رمضان، در خیابان افطار کردند و پس از غروب به تعدادشان افزوده می‌شد، جاده‌های اصلی را با به‌آتش‌کشیدن لاستیک ماشین مسدود کردند.

معترضان خواستار زندگی بهتر و پایان دادن به رنج اقتصادی و ظلم‌ نظامیان‌اند. ارزش پوند، پول ملی سودان از زمان کودتا تاکنون بیش از یک سوم کاهش یافته است و همراه با آن قیمت سوخت، مواد غذایی و سایر کالاها نیز به سرعت افزایش یافته است.

تأثیرات تهاجم روسیه به اوکراین به سودان هم ضربه سختی وارد کرده و به افزایش شدید قیمت مواد غذایی و سوخت منجر شده است. به‌گفته سازمان غیردولتی «نجات کودکان»، سودان بیش از ۸۵ درصد گندم مورد نیاز خود را از روسیه یا اوکراین وارد می‌کند.